Varulv [MU6] - R1

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
673
Alla de 3 (möjliga) siarna har större möjligheter att gröna dig (genom outning) och kan i längden få mer hårddata utifrån sina Sianden (när vi öppet får reda på utslagnas fraktion så uppdagas mer om Siarnas funktion).

Är väl egentligen inte så lockande för MU.
Ja, här tycker vi helt enkelt olika. Jag hade som sagt aldrig övervägt att nattmord varje runda inte var mäktigare än att ta bort siaren, särskilt när det finns extra osäkerhet runt den i detta upplägg.

Ingen idé att fortsätta den tråden tänker jag, jag tycker dock inte nödvändigtvis att det är rödande för dig att du inte följer vad som verkar vara majoritetens tankar här.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
655
Location
Fruängen
Bara att dra igång då! :D

@Sidd om du var MU hade du valt eller slumpat dina ulvar? Om du var tvungen att välja, vilka och varför?
@StradhLestat trevligt, tror inte vi lirat tidigare! Om du med den extremt begränsade information du hade till hands just nu var tvungen att eliminera en spelare ur spelet, vem och varför?
Med den lilla info jag har, kombinerat med att jag inte fått ngn känsla för någon formulering som "känmns fel" från någon ännu... så skulle min röst i detta läga (utan någon som helst fakta underbyggnad) hamna på @Anthrox .... Jag har inget från detta spel som säger att han är ulv...bara en erfarenhet från tidigare spel
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,393
Varför harva mer i det ens? Jag hade ju uppenbart missuppfattat reglerna, så det finns ju ändå ingen validitet i det hela.

Men eftersom du ber om det:
Jag tror byn hade sprungit runt som de yra höns de alltid är och fallit på eget vinbägargrepp ifall min uppsättning hade fungerat. Byn har i det scenariot bara en runda på sig och måste ta sig igenom 6 ulvar som påverkar opinionen, och någon kommer garanterat tänka "det är alldeles för uppenbart att bara välja de fem starkaste spelarna, så det kan ulvarna inte ha gjort". Och med de fem spelarna jag hade valt vet jag ju redan att de kan agera bybor utan problem, så nog hade det funnits gott om misstanke att spela på för att vinna. Hade räckt med att en bybo gör ett snedsteg liksom.
Varför harva i det? Eftersom du lägger fram ett förslag som i mina ögon är jättedåligt och påstår att det är jättebra så måste jag tänka om det är ljug, brainfart från min sida eller brainfart från din sida. Att ulvarna bevisligen inte gjort så spelar mindre roll.

Eftersom byn skulle veta de här förutsättningarna redan med start R1 så hade det blivit rätt genomskinligt om ditt dream team försökte styra omröstningen genom att ligga i samma drev, så jag tycker inte att det räcker med att en bybo gör ett snedsteg. Men tack för svar!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
Varför harva i det? Eftersom du lägger fram ett förslag som i mina ögon är jättedåligt och påstår att det är jättebra så måste jag tänka om det är ljug, brainfart från min sida eller brainfart från din sida. Att ulvarna bevisligen inte gjort så spelar mindre roll.

Eftersom byn skulle veta de här förutsättningarna redan med start R1 så hade det blivit rätt genomskinligt om ditt dream team försökte styra omröstningen genom att ligga i samma drev, så jag tycker inte att det räcker med att en bybo gör ett snedsteg. Men tack för svar!
Tror du har mer tilltro till att byn kan vara skärpt än vad jag har :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,234
Location
Oktoberlandet
Bara att dra igång då! :D

@Sidd om du var MU hade du valt eller slumpat dina ulvar? Om du var tvungen att välja, vilka och varför?
@StradhLestat trevligt, tror inte vi lirat tidigare! Om du med den extremt begränsade information du hade till hands just nu var tvungen att eliminera en spelare ur spelet, vem och varför?
Jag skulle inte slösa poäng på att välja scumkompanjoner. Varför? Om jag var tvungen: jag har för inte så länge sen varit i den situationen och valde då WH och Brynolf. Detta såg byn som uppenbara val då (vilket stressade mig för de hade ju rätt). Den valmissen skulle jag ej göra om utan välja ngr andra…eller för tusan: jag skulle vinbäga hela gänget med samma val🤣
Dock ej aktuellt denna gång😇
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
655
Location
Fruängen
Hmmmm har jag fattat det rätt att vi potentiellt i byn kan ha 3 som alla på riktigt från början TROR sig vara siare? Så siarclaim kan bli absurda, däre ingen bluffar...men minst 2 (om det är tre claims) har fel? HUr ska väktaren ens ha en sportmössa tt skydda vår riktiga Siare? Är det ngn sia sig själva teknik vi kan få till för att efter en eller flera rundor kunna sluta oss till vem av oss som är äkta?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
673
Ja. Men ni får nog fråga specifikt vad det är för potentiellt scenario ni undrar över.
Tror nog inte det behövs, hade glömt att reglerna uttryckligen skrev hur avslöjanden går till:

Särskilda regler för detta spel: i början av varje runda (med start från och med R2) avslöjas en av kategorierna (A-E) och dina val i den för alla spelare. Du väljer vilken, men om du inte gör ett val kommer det slumpas.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Kul att spelet är igång, Kaoz efter 1 timme med tre sidor inlägg, lycka till du okycklige spelare som kommer in sent i rundan.

Menyn i MU är alltid ett samtalsämne, det övergår dock min förmåga att väga alla möjligheter mot varandra, jag är nog en sån där rollspelare Björn nämnde.
Med det sagt blir jag orolig över @Anthrox menyval och den stress det innebär.
Octa brukar lura mig baklänges så där ligger alltid en misstanke och lurar.


Röst: @Octagonal

Kom in och säg nåt vettigt som jag kommer tolka som ulvigt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
Hmmmm har jag fattat det rätt att vi potentiellt i byn kan ha 3 som alla på riktigt från början TROR sig vara siare? Så siarclaim kan bli absurda, däre ingen bluffar...men minst 2 (om det är tre claims) har fel? HUr ska väktaren ens ha en sportmössa tt skydda vår riktiga Siare? Är det ngn sia sig själva teknik vi kan få till för att efter en eller flera rundor kunna sluta oss till vem av oss som är äkta?
Om siarna siar sig själva i R1 så fattar iaf paranoid och galen siare att de inte är att lita på.
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
143
RÖST: @Big Mama

Kul att vi spelar igen! Hur tänker du kring spelet? Har ni pratat mycket i släkten om vad Mäster Ulv är?
Tack Basse för välkomnandet! Och för rösten, som jag ser som en erkännande för att lilla jag kan ses som ett hot. Och det kan jag! Mot Mäster Ulv och hans kumpaner.

Jag har inte pratat knappt något med släkten inför detta spel. Jag har inte heller läst tidigare Mästerspel utan tar det härifrån.

Mina enda tankar just nu är att siare kan vi väl bara lägga åt sidan för tillfället. Även om en siare blir siad av en annan så är ju det svaret helt osäkert. Mäster Ulv borde inte slösa något alls på siare som ju är helt värdelösa. Alltså kanske det inte finns några siare alls, eller så många som MU behöver för att köpa det han vill ha. I alla fall är alla siare värdelösa för byn. Tänker jag rätt?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,393
Ja. Men ni får nog fråga specifikt vad det är för potentiellt scenario ni undrar över.
Särskilda regler för detta spel: i början av varje runda (med start från och med R2) avslöjas en av kategorierna (A-E) och dina val i den för alla spelare. Du väljer vilken, men om du inte gör ett val kommer det slumpas.
I reglerna avslöjas en kategori och valen i den varje runda.

I alternativen under E beskrivs enbart att kategorierna avslöjas.

Är det två olika processer att avslöja kategorier och att avslöja val i kategorierna, där valen under E enbart påverkar det första?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
673
Hmmmm har jag fattat det rätt att vi potentiellt i byn kan ha 3 som alla på riktigt från början TROR sig vara siare? Så siarclaim kan bli absurda, däre ingen bluffar...men minst 2 (om det är tre claims) har fel? HUr ska väktaren ens ha en sportmössa tt skydda vår riktiga Siare? Är det ngn sia sig själva teknik vi kan få till för att efter en eller flera rundor kunna sluta oss till vem av oss som är äkta?
Vi kan ha fyra va? Äkta, galen, naiv, paranoid. Sen om det går ihop med poängen med övriga val är väl en annan historia.

Men spontant är det ju inte ett spel som Valulv där siaren tjänade på att outa tidigt. Däremot kan man ju fundera på om det hjälper byn eller inte att berätta att man är siare och vilka man siat vilken färg innan man blir utröstad. Det borde gagna byn mer än ulvarna att ha den infon när det ska läggas pussel i senare rundor.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,234
Location
Oktoberlandet

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,876
Location
Stockholm

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Håller med dig Anth att byn är i djup svacka den senaste tiden. Vore därför skönt om vi kunde kriga till en kämparvinnst här nu!
Lyft på alla stenar å tröska igenom alla förslag å så måste alla in i spel så vi gemensamt kan luska fram MU med sitt anhang.
@Impetigo
@Octagonal
@Big Mama
@Basenanji
@damogn
@BiobunkerVII
@Waterhouse (😉obs inga PMbilder bara)
nu har ju jag och ett par andra på din lista redan kommit in i spel och WH är väl inte ens med!
sluta brusa tråden Sidd
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
143
Hmmmm har jag fattat det rätt att vi potentiellt i byn kan ha 3 som alla på riktigt från början TROR sig vara siare? Så siarclaim kan bli absurda, däre ingen bluffar...men minst 2 (om det är tre claims) har fel? HUr ska väktaren ens ha en sportmössa tt skydda vår riktiga Siare? Är det ngn sia sig själva teknik vi kan få till för att efter en eller flera rundor kunna sluta oss till vem av oss som är äkta?
Spännande! Finns det ett sätt att vaska fram siarna? Om alla siare siar sig själva så borde vi väl komma ett steg i rätt riktning. Fast faktumet att en kan vara galen och ingen vet vem så är väl svaren fortfarande…intetsägande.

Hur kan vi avsöja en galen siare så vi åtminstonde får honom ur leken?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,393
Hmmmm har jag fattat det rätt att vi potentiellt i byn kan ha 3 som alla på riktigt från början TROR sig vara siare? Så siarclaim kan bli absurda, däre ingen bluffar...men minst 2 (om det är tre claims) har fel? HUr ska väktaren ens ha en sportmössa tt skydda vår riktiga Siare? Är det ngn sia sig själva teknik vi kan få till för att efter en eller flera rundor kunna sluta oss till vem av oss som är äkta?
Men det var ju du själv som i anmälningstråden lyfte frågan om ifall siare kan sia sig själva? Det var ju supersmart! Du har ju 100% full koll på att en siare som siar sig själv grön och någon annan röd, eller motsatt, har hittat en ulv och kan outa. Varför låtsas du att du inte har koll på det?

Röst: @StradhLestat
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Spännande! Finns det ett sätt att vaska fram siarna? Om alla siare siar sig själva så borde vi väl komma ett steg i rätt riktning. Fast faktumet att en kan vara galen och ingen vet vem så är väl svaren fortfarande…intetsägande.

Hur kan vi avsöja en galen siare så vi åtminstonde får honom ur leken?
frågan är väl också om byn har råd att vaska en runda med att siarna siar sig själva
 
Top