Varulv [MU6] - R2

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,425
Location
Göteborg
Jag ligger uppenbarligen illa till den här rundan oxo.....

Mina tankar. Som kanske svarar på några direkta frågor som ställts.
Hur många ulvar? Jag tror på väldigt få...1-2 max 3 och att iaf en av dem är väldigt passiv/bara skriverposter som inte drar åt något håll,,,eventuellt att den andra skriver mer,,,kanske.
Och deras taktik fungerar.... Byn är så orolig och nojig att den ser varulvar överallt...case byggs av ingetnting och ses som sanningar.. Drev och anklagelser fluger i luften och varulvarna stå bara i skuggorna och skrattar, för de behöver inte göra ett dugg när vi själva sliter varandra i stycken.
OM vi har en mer aktiv varulv och en mer passiv, så är nog min huvudmisstänkte (aktiva) varulv @Hägerstrand
Nu kommer jag säkert bidra till "hetsandet", men min röst går till Brynolf för det sena bytet.....kanske gjort för att verkligen slå spiken i kistan för att jag ska ut nu, eller så är han bybo och bara dragits med i kaosandet.

Om brynolf är ulv, så är de 3. Då kan de nu offra brynolf i nästa runda för de får ut två bybor idag....oich mest troligt en till imorgon....då står det 5-1 till voffarna samt att byn inte har några faktiska leads att gå på efter 3 omgångar
Varför tror du på väldigt få ulvar? Vad har mäster ulv i så fall plockat för andra förmågor? Vore det inte jättekonstigt att vara exakt 3 ulvar då det bara kostar en ynka poäng mer att vara fyra ulvar?

Själv känner jag mig mer och mer säker på att det är fyra ulvar (tre extra alltså), båda nattmorden, en äkta siare och inga ulvförmågor (men eventuellt fler siare).

Med det möjliga alternativet två ulvar (en extra alltså), och där har man mer poäng så det finns lite fler alternativ men jag tycker det rimligaste känns att även där ha båda nattmorden och sen om man vill undvika äkta siare så har man en naiv fraktionssiare som får sia sig själv eller så kör man även här med en äkta siare och låter även den få sia sig själv men har då både råd med att själv sias grön och ett extra mord.

Noterar också att med båda nattmorden så har man en väldigt meningslös kategori att "avslöja" imorgon vilket också väl stärker att det är en bra strategi att välja båda dom.

Andra ulvantal hade verkligen förvånat mig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,425
Location
Göteborg
Det var bra firande på sushihak (sonen ville ha california rolls)... Demon slayer tema på presnterna (tur för pappa att sonen inte visste jag vear demon förra omgången ;) )

I min post (96) skrev jag att jag trodde på få ulvar (max 1-2)..... men på så få skulle de inte offra brunolf på det där sena bytet igår (eller ja offret sker inte fören nästa omgång)..... Och att bara ha en ulv kvar i ett 5-1 läge känns kanske riskabelt även om det kan se ut som en bra ledning. Brynolf kan vara en förvirrad bybo,,,,, Och är det så är det knalltorsk på byn i nuläget... jag åker idag....ngn nattmördas, brynolf åker imorgon, någon nattmördas.... Om brynolf är bybo...så kommer det stå 6-0 till voffarna efter imorgon....

Hmmm.... men vem är då den "tysta ulven" som bara rör sig lagom för att inte dra uppmärksamhet nog för sig att sitta helt stilla...BB7 kanske....rörelse men jag minns typ INGET konkret som skrivits där.....
För byns skull hoppas jag att brynolf är Ulv. Är han inte ulv, så sänkte han byn av misstag med sitt sena byte igår...
Fast det finns väl väldigt lite som talar för att vi kommer rösta ut Brynolf ifall vi röstar ut dig idag och du är bybo? Varför skulle vi göra det? Nu vet väl kanske du att just det scenariot inte är troligt, vad vet jag, men ja det känns som att du inte tänkte klart där...
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
710
Location
Fruängen
Varför tror du på väldigt få ulvar? Vad har mäster ulv i så fall plockat för andra förmågor? Vore det inte jättekonstigt att vara exakt 3 ulvar då det bara kostar en ynka poäng mer att vara fyra ulvar?

Själv känner jag mig mer och mer säker på att det är fyra ulvar (tre extra alltså), båda nattmorden, en äkta siare och inga ulvförmågor (men eventuellt fler siare).

Med det möjliga alternativet två ulvar (en extra alltså), och där har man mer poäng så det finns lite fler alternativ men jag tycker det rimligaste känns att även där ha båda nattmorden och sen om man vill undvika äkta siare så har man en naiv fraktionssiare som får sia sig själv eller så kör man även här med en äkta siare och låter även den få sia sig själv men har då både råd med att själv sias grön och ett extra mord.

Noterar också att med båda nattmorden så har man en väldigt meningslös kategori att "avslöja" imorgon vilket också väl stärker att det är en bra strategi att välja båda dom.

Andra ulvantal hade verkligen förvånat mig.

Som sagt...jag tror 1-2
Därav att jag är lite ställd av brynolfs sena byte...... Är han ulv... Så håller inte 1-2...tror jag...det känns förriskabelt för ulvarna att outa 50% av truppen där....när det inte behövdes..... Är Brynolf inte ulv....ja du...då ligger byn fruktansvärt illa till tror jag.
Byn verkar rätt ok med att jag mig idag....så då kollar vi lite scenarion/(flöden

Premiss 1: Jag är ulv..... Vad gör det brynolf till i era ögon?
* Varför om jag är Ulv, skulle han byta?..... Är han Ulv så har ulvarna outat 2 ulvar för typ ingen return
* Om brynolf är bybo, så är risken att ni jagar honom härnäst ändå....
* Hur agerar byn till rundan efter om jag röstas ut och är Ulv?

Premiss 2: Jag är inte Ulv
* Vad är brynolf då? Är han bybo,. så är risken att han blir nästa måltavla... 6-0 till ulvarna efter 3 omgångar
* Är han Ulv, så är det 5-1 till ulvatrna efter samma tid... MEN då är de antagligen mer än 2 ulvar?
* Hur agerar byn till rundan efter om jag röstas ut och är Bybo?


Jag råder hela byn att tänka på de sista frågetecknen i varje premiss...inte bara innevarande runda
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
710
Location
Fruängen
Fast det finns väl väldigt lite som talar för att vi kommer rösta ut Brynolf ifall vi röstar ut dig idag och du är bybo? Varför skulle vi göra det? Nu vet väl kanske du att just det scenariot inte är troligt, vad vet jag, men ja det känns som att du inte tänkte klart där...
Varfär är det väldigt lite som som talar för det? Om jag röstas ut som bybo? Så en ulv som byter röst sent och "räddar" en bybo för att få ut en annan...vilket sedan får byn att rösta ut den räddade bybon dagen efter....den "röstbytaren" är på nmågot sätt en bybo? Här stapplar logiken...
Om jag skulle varfa kvar i spel efter den premissen så skulle jag utan tvekan HÅRT middtänka att brynolf luktar blöt hund
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
710
Location
Fruängen
Och som egen post..... när ni läst hit....fundera ett varv, utan att gå tillbaka och kolla, om ni överhuvudtaget lagt på minnet vad BB7 skrivit i rundan
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,275
Location
Oktoberlandet
Det var bra firande på sushihak (sonen ville ha california rolls)... Demon slayer tema på presnterna (tur för pappa att sonen inte visste jag vear demon förra omgången ;) )

I min post (96) skrev jag att jag trodde på få ulvar (max 1-2)..... men på så få skulle de inte offra brunolf på det där sena bytet igår (eller ja offret sker inte fören nästa omgång)..... Och att bara ha en ulv kvar i ett 5-1 läge känns kanske riskabelt även om det kan se ut som en bra ledning. Brynolf kan vara en förvirrad bybo,,,,, Och är det så är det knalltorsk på byn i nuläget... jag åker idag....ngn nattmördas, brynolf åker imorgon, någon nattmördas.... Om brynolf är bybo...så kommer det stå 6-0 till voffarna efter imorgon....

Hmmm.... men vem är då den "tysta ulven" som bara rör sig lagom för att inte dra uppmärksamhet nog för sig att sitta helt stilla...BB7 kanske....rörelse men jag minns typ INGET konkret som skrivits där.....
För byns skull hoppas jag att brynolf är Ulv. Är han inte ulv, så sänkte han byn av misstag med sitt sena byte igår...
Märkligt att tro (eller lägga narrativet) att det är få ulvar OCH avsluta med att Brynolf är ulv med röst som ger tyngd (inte bara snack, du menar det).
Om de är få så skulle de ju inte riska Brynolf med röstbyte på 2 bybor (Basse/StrathLestat).
Varför sätta en av de få Ulvarna i skiten så här.

I ditt scenario skulle du lagt fram att ni båda är gröna bybor. Det här nu sitter inte riktigt vwttigt ihop tycker jag.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,436
Okej, @StradhLestat . Du ligger himla dåligt till nu, så jag hoppas du har bättre tid att svara idag.

Är du med på att ulvar i det här spelet måste ljuga, och att det därför är viktigt för bybor att tala sanning?

Kan du specifikt bemöta de osanningar och halvsanningar som lyftes igår? Jag pratar här om att du låtsades som att du inte visste varför man skulle sia sig själv, att du påstod att du röstat på BB7 trots att du aldrig gjort det, det @Björn den gode lyfte i 368?

Har du någon rödgrönlista? Om inte så kan du kanske lista dina tre rödaste respektive grönaste?
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
710
Location
Fruängen
Märkligt att tro (eller lägga narrativet) att det är få ulvar OCH avsluta med att Brynolf är ulv med röst som ger tyngd (inte bara snack, du menar det).
Om de är få så skulle de ju inte riska Brynolf med röstbyte på 2 bybor (Basse/StrathLestat).
Varför sätta en av de få Ulvarna i skiten så här.

I ditt scenario skulle du lagt fram att ni båda är gröna bybor. Det här nu sitter inte riktigt vwttigt ihop tycker jag.
Jag har sagt OM gällande brynolf..... Och det OM:et gäller ju att OM brynolf är röd, så håller inte min 1-2 ulvar....då är de fler (typ 3)
MEN om brynolf bara är förvirrad bybo.... och jag ärbybo och röstas ut nu....vad händer nästa runda? Med brynolfs räddning av mig igår? Då sitter byn på pottkanten
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,756
Tack för gott spel @Basenanji och @Anthrox

Det är ju väldigt svårt att veta hur vi ligger till i och med att vi inte har facit på antal ulvar. Om de på totalen är 1-2 stycken har vi ju egentligen ingen större stress medan vi borde ha panik ifall de exempelvis är 5st. Nu finns det ju dock en del saker att gräva i och fundera över.
Som nämnts är det klart rimligare att rösta på Stradh än Brynolf då det hade varit helt orimligt av Brynolf att i sista sekund rädda en bybo. Sen kan man ju vinbägare det där både hit och dit att det hade ju visst varit rimligt för att vinbägar-kungen Brynolf självklart tänkt på det osv.

Själv är jag dock inte mycket för vinbägare, det blir mest att krångla till det och slå knut på sig själv och i förlängningen byn.

Så tills vidare,

Röst: @StradhLestat
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
710
Location
Fruängen
Okej, @StradhLestat . Du ligger himla dåligt till nu, så jag hoppas du har bättre tid att svara idag.

Är du med på att ulvar i det här spelet måste ljuga, och att det därför är viktigt för bybor att tala sanning?

Kan du specifikt bemöta de osanningar och halvsanningar som lyftes igår? Jag pratar här om att du låtsades som att du inte visste varför man skulle sia sig själv, att du påstod att du röstat på BB7 trots att du aldrig gjort det, det @Björn den gode lyfte i 368?

Har du någon rödgrönlista? Om inte så kan du kanske lista dina tre rödaste respektive grönaste?
Varför man skulle sia sig själv har jag varit med på sen "anmälningar".... jag letar argument på varför det INTE skulle fungera(antiungen som jag missat...eller för att se om någon klampade rejält i skiten med felaktiga påståenden)...BB7 rösten var helt enkelt slarv....jag hade för mig att jag gjort det.... Jag rösthoppade en hel del igår....okarakteristiskt mycket för mig... Och som jag skrivit innan idag....mest för astt skydda mig själv

ANG post 368 från igår om mekanik...
Jag har BARA tagit hänsyn till vad ska vi kalla det "grundmekaniken" som jag redan lärde mig i Valulv...då jag hade semester...med SIare, Väktare osv.... Sen när jag snabbskummade menyn för tidigare MU, så såg jag att det kunde finnas andra siarvarianter och det är den ENDA mekaniken jag funderat på i övrigt Om ni går igenom mina poster som har med "mekanik" att göra, så handlar allt om siare. Jag har absolut inte suttit och räknat eventuella MU val kombinationer från tavlan....däravär min teori om få ulvar inte grundad i någon som helst poängmekanik...utan bara en känsla av att det bara ärt buybor som jagar bybor för stunden.

Någon frågade förut vilka val MU gjort..... Jag har INGET svar på det....för den biten orkar jag intew med helt enkelt (alt tycker är skittråkigt att sitta och räkna på)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,756
Okej, @StradhLestat . Du ligger himla dåligt till nu, så jag hoppas du har bättre tid att svara idag.

Är du med på att ulvar i det här spelet måste ljuga, och att det därför är viktigt för bybor att tala sanning?

Kan du specifikt bemöta de osanningar och halvsanningar som lyftes igår? Jag pratar här om att du låtsades som att du inte visste varför man skulle sia sig själv, att du påstod att du röstat på BB7 trots att du aldrig gjort det, det @Björn den gode lyfte i 368?

Har du någon rödgrönlista? Om inte så kan du kanske lista dina tre rödaste respektive grönaste?
Hmm intressant. Så det har varit så uppenbara lögner/felsägningar? Det skulle jag snarare nästan säga är byboigt. Som ulv är det ju superviktigt att ha koll och inte försäga sig eller råka få heat för något helt onödigt. Att bara röja och säga fel är därför något ulvar inte vill göra = grönt.

Som sagt, det som menas med att ulvar måste ljuga är väl att de tvingas rollspela bybor och allt som oftast röstar och argumenterar för att folk de vet är goda är bybo? Det är vad ulvar ljuger om.
Inte vem de röstade på för 2 timmar sen. Det är något helt annat och om det är en ulv är det ju bara superklantigt. Spontant låter det snarare som ett misstag som lika gärna eller kanske till och med troligare görs av en bybo som inte känner samma behov av kontroll.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,756
Att alla andra ligger på Brynolf är också märkligt. Vi måste dra igång fler drev, Stradh och Brynolf dreven hör ju ihop så man kan ju nästan säga att alla röstar på samma sak nu, vilket är bra om de är ulvar men katastrof om så inte är fallet. Det behövs mer!

Nu har jag inte varit superaktiv men likt vad Stradh säger kommer jag inte ihåg nånting av vad BB7 haft för sig.

Röst: @BiobunkerVII

Vad tänker du om spelet? Vilka är ulvarna? Varför lågflyger du mer än mig?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,436
BB7 rösten var helt enkelt slarv....jag hade för mig att jag gjort det.... Jag rösthoppade en hel del igår....okarakteristiskt mycket för mig... Och som jag skrivit innan idag....mest för astt skydda mig själv
Du hade inte rösthoppat alls när du påstod att du röstat på BB7. Första gången du flyttade din röst var mer än ett dygn efter att du påstod att du röstat på BB7, och efter att jag påpekat att det inte stämde.

Så igen: Det du säger stämmer inte.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
710
Location
Fruängen
Du hade inte rösthoppat alls när du påstod att du röstat på BB7. Första gången du flyttade din röst var mer än ett dygn efter att du påstod att du röstat på BB7, och efter att jag påpekat att det inte stämde.

Så igen: Det du säger stämmer inte.
Slarv som sagt.... Du låser dig lite väl lätt på fel saker kanske
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,425
Location
Göteborg
Varfär är det väldigt lite som som talar för det? Om jag röstas ut som bybo? Så en ulv som byter röst sent och "räddar" en bybo för att få ut en annan...vilket sedan får byn att rösta ut den räddade bybon dagen efter....den "röstbytaren" är på nmågot sätt en bybo? Här stapplar logiken...
Om jag skulle varfa kvar i spel efter den premissen så skulle jag utan tvekan HÅRT middtänka att brynolf luktar blöt hund
Ponera att vi i slutet av runda ett har drev mot en ulv och en bybo. Det är då väldigt lätt att se vilken motivation Brynolf har att se till att bybon röstas ut, eller hur? Sen kan vi diskutera om det är bra eller dåligt, men varför han gör det känns ju solklart "Vi röstar ut en bybo istället för en ulv". Det är ändå ett risky move eftersom det kommer ge honom själv så mycket heat.

Ponera nu istället att drevet ligger på två bybor. Det finns nu inget rimligt skäl för en ulv att ta på sig all den heaten när allt man behöver göra är att sitta lugnt i båten och låta en bybo röstas ut. Att som du är inne på det skulle vara för att se till att du åker ut den här rundan tycker jag är ett väldigt svagt argument, och vi kunde ju till och med se i början av dagen att det var en reell risk att det var han själv som åkte ut den här rundan. Att ta på sig så mycket heat _helt i onödan_ är helt enkelt ett jättekonstigt ulvdrag.

Om drevet däremot är mellan två bybor och Brynolf är bybo så går det också att förstå varför man byter, eftersom Brynolf då ju inte vet att drevet är mellan två bybor. Jag tycker fortfarande att han motiverat det rätt dåligt men det hade funnits väldigt rimliga anledningar (som att han tyckte Basenanji var mer röd).

Så om du nu skulle vara grön (vilket jag starkt betvivlar) så är jag nästan helt säker på att Brynolf är grön (alternativet är väl då att jag och Brynolf skulle vara ulvar tillsammans och att hela det här är någon slags masterplan, men eftersom jag vet att jag inte är ulv så kan jag ju utesluta det alternativet med).
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,756
Du hade inte rösthoppat alls när du påstod att du röstat på BB7. Första gången du flyttade din röst var mer än ett dygn efter att du påstod att du röstat på BB7, och efter att jag påpekat att det inte stämde.

Så igen: Det du säger stämmer inte.
Hägern är det rödande? Jag menar ju att ulvar inte drar sådana totalt onödiga lögner som är superenkla att slå hål på?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,436
Hmm intressant. Så det har varit så uppenbara lögner/felsägningar? Det skulle jag snarare nästan säga är byboigt. Som ulv är det ju superviktigt att ha koll och inte försäga sig eller råka få heat för något helt onödigt. Att bara röja och säga fel är därför något ulvar inte vill göra = grönt.

Som sagt, det som menas med att ulvar måste ljuga är väl att de tvingas rollspela bybor och allt som oftast röstar och argumenterar för att folk de vet är goda är bybo? Det är vad ulvar ljuger om.
Inte vem de röstade på för 2 timmar sen. Det är något helt annat och om det är en ulv är det ju bara superklantigt. Spontant låter det snarare som ett misstag som lika gärna eller kanske till och med troligare görs av en bybo som inte känner samma behov av kontroll.
Ja, det skrev jag igår. Det blir väldigt jobbigt att försöka göra ett ordentligt byboarbete och leta efter inkonsekvens när man dubbelkollar saker hos en spelare och de inte stämmer. I R1-valet mellan att rösta ut en potentiellt grön spelare som i framtiden kanske kan hjälpa byn och en som verkade aktivt försvåra byboarbetet så var det andra alternativet uppenbart bättre.

Och om @StradhLestat nu är ulv så blir jag galen av tanken på att han ska kunna vinna på att han ljuger för mycket.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,425
Location
Göteborg
Jag har sagt OM gällande brynolf..... Och det OM:et gäller ju att OM brynolf är röd, så håller inte min 1-2 ulvar....då är de fler (typ 3)
MEN om brynolf bara är förvirrad bybo.... och jag ärbybo och röstas ut nu....vad händer nästa runda? Med brynolfs räddning av mig igår? Då sitter byn på pottkanten
Men du vet att som bybo så är det bra att rösta på den man mest tror är ulv. Så om du tror att det är få ulvar och att Brynolf i så fall inte är ulv så är det jättekonstigt att rösta på Brynolf eftersom du ju inte tror att han är ulv. Varför tror du att det är få ulvar förresten? Något måste du ju basera det på och det har inte att göra med menyn har jag förstått eftersom du vägrar att tänka in den i spelet?
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
162
Äh fan. Sorry Basse ❤
Tack för lir Anth

Ok, så Basse-drevet startades av... Rasmus, ser det ut som vid en snabb anblick? Så då skulle Strad, Sysp och Mama vara i "ulvzonen". Alltså att de ligger med i drevet utan att ha startat eller avgjort det.
Goddag! Eller, inte så god dag för byn. :-(
Jag var helt slut vid deadline igår. Efter att ha ägnat timmar åt att läsa ikapp och försöka formulera mina analyser, bara för att se att alla tankar redan var skrivna av andra, jag är som vanligt sen på bollen. Vilade upp mig resten av kvällen med PS4 (kan rekommendera The Quarry!)

Röst: @Brynolf

Främst pga ditt skummiga meddelande som jag quotar här ovan. Vad får du allt ifrån? :)

Angående din sena flytt till Basse så vill jag tillägga att det kan ju vara så att ulvlaget gemensamt gjort en stegvis förflyttning mot Basse under hela dagen. Kanske hoppades de att byn själva skulle göra sista knuffen men när så inte skedde var en av dem tvungen att hjälpa till på slutet.

Notera mina kval och förlåt till Basse innan deadline igår. Jag trodde aldrig fullt ut att han var ulvis men ännu mindre att Stradh var det.

Röst på Brynolf går inte ihop med min starka känsla av att Stradh faktiskt inte är ulv. Jag är med på att jag motsäger mig själv nu för varför skulle en ulv-Brynolf i sådan fall behöva flytta? Varför tror jag inte Stradh är ulv? För att så pass mycket människokännare är jag för att inte tro att han är den skådis som skulle kunna finta mig så med dessa panikartade, högljudda, kränkta inlägg pyntade med bilder från sin egen sons paketöppning och en katt på det. Den desperationen känner jag igen från när jag själv som bybo (med powerroll till och med) blir utröstad. Man vill bara skrika. Stradh var så stressad så det knappt gick att höra vad han sa, jag tror bybo.

Jag tror därför inte jättestarkt på Brynolf utan låter den ligga där för nu för att du är så snurrig.

Märker ni inte hur vi låter Biobunker lågflyga och vara motsägelsefull? Kan någon smartare än jag gräva på honom, pliiis!
 
Top