Sidd
”Bybo”
Bra funderingar Rasmus.Caset mot Big Mama
Det finns helt klart ett case mot Big Mama som jag redogör för nedan. Mycket handlar om ”hur” och inte så mycket ”vad”, kanske därför jag och Stradh är på samma linje här.
Runda 1
Big Mama kommer in i R1 med stilen av en nybörjare som inte riktigt har koll på hur spelet fungerar, hur mekaniken fungerar, vad en siare är (jo, det är bara bybor som kan vara siare…) och hur en väktare fungerar etc. Big Mama har dock spelat tidigare och bör vara väl medveten om att vi inte fiskar efter power eller försöker lista ut väktarens plan om vi är bybor. Det är inte långsökt att tänkta att Big Mama antingen ulv-spelar på sin nybörjarstatus lite extra eller uppmanas att göra det av ulvkompisarna. Det vänder även sedan…
…när Big Mama plötsligt har koll nog på varulvsspel för att kunna raljera kring hur de fungerar, slänger sig med varulvs-lingo och särskilt den lilla frasen ”rädda sitt eget skinn” som förvisso är vanlig jävla svenska men som jag förknippar väldigt intimt med varulvsspelssnacket. Att motivera en röst med ett ”Förlåt!” är också det något som vi borde ha plockat upp i R2, varför be om ursäkt om du inte redan vet att Basse är grön?
Runda 2
Big Mama deltar ganska sparsamt i R2 men gör det på ett i mina ögon grönt och bra sätt. Det enda som skaver är oviljan att vara med i de aktiva dreven. Alla andra var inblandade i Stradh-Brynolf men du är bergsäker på att ingen av dem är ulvar? Samma mönster som med Basse-förlåt. Misstanke-listan skiftar lite under rundans gång. Om jag tror rätt och Big Mama är röd så lär vi ha någon ulv bland Big Mamas misstänkta (Impetigo) som distansering och någon bland de gröna, gissar just nu Sidd då de strukit varandra medhårs en del under spelets gång, men nu är vi långt ute i teorifransarna.
Runda 3
I R3 lågflyger Big Mama på allvar. Ställningstagande från R2 är borta och det är väldigt lite substans i inläggen (och väldigt få inlägg för den delen!). Det kan absolut vara livet som kommer i vägen för deltagande men jämfört med R2 som jag läser som ganska grön är R3 svagare. Temat att Big Mama verkar veta saker innan de sker (eller bara har trisslott-tur de luxe hela spelet igenom) fortsätter, med profetior om färger på spelare som vi snart ska röstas ut och om antal ulvar innan vi vet det (och då tre som var det minst tippade alternativet all around).
Runda 4
Här är vi nu. Notera det första inlägget där Big Mama försiktigt börjar positionera sig för att kunna misstänkliggöra Stradh om det skulle behövas, vilket hänger vidare. Anfaller tydligast damogn men motiveringen uteblir.
Slutsats
Jag tror att vi är på väg att knäcka det här och att Impetigo leder oss till Big Mama som sedan kan leda oss vidare. Det jag hakar upp mig mest på är "jag är nybörjare och vet ingenting"-inledningen följt av en lång serie med korrekta gissningar kring färg, MU-val, sianden, etc. Det luktar blöt ulv här...
Nästa runda, givet att vi missar väktandet igen , är det två ulvar och fyra bybor och vi har tid på oss att dreva ordentligt, något vi inte varit superbra på det här spelet. Just nu är Big Mama 65% röd hos mig, du får gärna övertyga mig om motsatsen @Big Mama!
Håller med dig om att BigMamas ensidiga så självsäkra ställningstagande att stå utanför drev är rödande.
Bra fångat