Varulv [MU6] - R5

damogn

Swordsman
??? Ja om vi vetat att Impe varit grön så vet jag också att spelet blivit annorlunda.

Obs grinig ironi:
Ja tänk va bra det skulle va för byn att alla bybor kommer in en sväng på kvällen å drar lite smarta poster.
Jag ska fasiken vänta tills kvällning varje runda nästa gång och peka med hela handen och frustrerat klaga på alla andra som försökt reda ut hur liret funkar in action med några ulvar som dribblar diskussionen.

Leta, bolla förslag, lyfta tänk, Samarbete!

Spelmekanik med att spelare är gröna har vi redan i spel med endast vanliga Siare i spel.
Du kan också vara kung någon gång, jag lovar.

Visade inte spelet hur enkelt det var för ulvarna att kapa siarrollen genom att ljuga och på så vis driva byn i fördärvet? Hade man haft någon grön att hålla fast vid hade man inte behövt vara lika paranoid. Men självklart måste man samarbeta ifall det ska fungera. I min formulering kring kung så skrev jag ju att det kanske var ett kasst förslag. Jag har ju minst erfarenhet i dessa spel, så förstår ifall jag har helt fel.

Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Du kan också vara kung någon gång, jag lovar.
Jag håller med Sidd. Att testa en öppen spelare i en variant kan säkert vara intressant (fast att bli just den spelaren skulle antagligen förta allt det roliga för mig i det spelet), men det centrala är att försöka bygga ett samarbete i en by där man INTE vet vem man litar på.

damogn

Swordsman
Jag håller med Sidd. Att testa en öppen spelare i en variant kan säkert vara intressant (fast att bli just den spelaren skulle antagligen förta allt det roliga för mig i det spelet), men det centrala är att försöka bygga ett samarbete i en by där man INTE vet vem man litar på.
La till lite mer text i min post nu. Förstår ifall förslaget förstör hela poängen med spelet.

RasmusL

Champion
Man måste ha tur med vem som blir kung. Men tänk hur annorlunda spelet hade varit om t.ex. Impetigo blivit kung. Flera drev hade undvikts och ingen hade trott på galen siare.
Jag tror att du är aningen för optimistisk här :) Inget kan göra en så klarsynt som att bli frejmad som ulv, och när en är i den situationen som Impetigo var i när Impetigo knäckte caset så har en helt andra förutsättningar. Inte sagt att Impetigo inte hade kunnat göra ett bra jobb som solo-by, men om vi inte försökt hänga Impetigo är jag skeptisk till att det blivit så tydligt :)

Vimes

Sillkung
Jag tycker absolut att det borde gå att skapa ett intressant spel runt en ByboKung. Med tanke på hur konstiga spelupplägg som brukar flyga här på forumet är det ju inte alls cray-cray och "helt annat spel". Om nån vill plocka upp den handsken så körba!

(Se för övrigt MU4: Mäster mot Mäster, där byborna hade en Mäster Bybo. Det kanske är ett koncept att plocka upp igen?)

damogn

Swordsman
Nej nej, testa för tusan! Håll ett spel och se om det fungerar, jag hade spelat iaf för att se om det är kul :) Idén är spännande och jag kan ställa mig bakom att testa!
Vadå, får jag lov att hålla ett spel? Jag trodde att man behövde någon behörighet. Typ för att komma åt röstverktyget osv.? Om det är fritt kanske jag kan knåpa ihop något.
Finns det en guide för spelledare, så att jag inte tabbar mig med det?

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
La till lite mer text i min post nu. Förstår ifall förslaget förstör hela poängen med spelet.
Jag har läst, men vände mig mot hur det formuleras som svar på Vimes tankar på hur man behöver få byn att samarbeta bättre. Osäkerheten kring att hitta ett samarbete är en feature, inte en bugg.

Det blir lite som att tränaren tycker att passningsspelet fungerar dåligt i fotbollsmatchen och man föreslår att motståndarlaget inte ska få ta bollen i passningar.

Om du menade det som en variant du vill prova att balansera ett spel kring nån gång så är det en annan sak. Då kommer jag såklart anmäla mig (men hoppas att jag inte får den rollen)

Vimes

Sillkung
Vadå, får jag lov att hålla ett spel? Jag trodde att man behövde någon behörighet. Typ för att komma åt röstverktyget osv.? Om det är fritt kanske jag kan knåpa ihop något.
Klart du får! Vi kommer väl slänga upp en ny kalendarietråd i december så det är bara att gå in och hugga en spot då.

Tyvärr har vi ingen bra guide till spelskapande (men vi borde ha...) det finns en del trådar i snack & teori om spelskapande, men ingen komplett guide.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Röstverktyget behöver ingen behörighet, man fyller bara i tråd-id i URL’en. I övrigt handlar det bara om att använda PM för att fördela roller och administrera mord och förmågor.

Vimes har skrivit ett gäng bra guider om balans och speldesign under snack och teori.

Det finns ett kalendarium under anmälan med plats för ett spel i månaden. Fullt för 2024, men ska väl öppna för 2025 snart.

Egentligen finns det inget hinder för att spela fler spel än de som ligger i kalendariet, men pga tiden som spelet kräver kan det nog bli svårt att få ihop spelare om det poppar upp fler än dem vid sidan av.

damogn

Swordsman
Klart du får! Vi kommer väl slänga upp en ny kalendarietråd i december så det är bara att gå in och hugga en spot då.

Tyvärr har vi ingen bra guide till spelskapande (men vi borde ha...) det finns en del trådar i snack & teori om spelskapande, men ingen komplett guide.
Bra, men då har jag tid att läsa på till december. Wow vad spännande!

damogn

Swordsman
Röstverktyget behöver ingen behörighet, man fyller bara i tråd-id i URL’en. I övrigt handlar det bara om att använda PM för att fördela roller och administrera mord och förmågor.

Vimes har skrivit ett gäng bra guider om balans och speldesign under snack och teori.

Det finns ett kalendarium under anmälan med plats för ett spel i månaden. Fullt för 2024, men ska väl öppna för 2025 snart.

Egentligen finns det inget hinder för att spela fler spel än de som ligger i kalendariet, men pga tiden som spelet kräver kan det nog bli svårt att få ihop spelare om det poppar upp fler än dem vid sidan av.
Tack så mycket! Jag ska fundera på regler i väntan på att kalendariet kommer upp för 2025.

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Tack så mycket! Jag ska fundera på regler i väntan på att kalendariet kommer upp för 2025.
Jag kan också hoppa mitt decemberspel om du vill arra, eftersom jag ändå redan har arrat två spel i år.

damogn

Swordsman
Jag kan också hoppa mitt decemberspel om du vill arra, eftersom jag ändå redan har arrat två spel i år.
Oj, det hade varit väldigt snällt. Men har du inte redan lagt ut anmälan till decemberspelet? Vill verkligen inte tränga mig på, eller så.

Anthrox

Oj, det hade varit väldigt snällt. Men har du inte redan lagt ut anmälan till decemberspelet? Vill verkligen inte tränga mig på, eller så.
Jag tog mest platsen för att ingen annan verkade göra det, för att vara säker på att det blev ett spel :) så om du vill testa så är du mer än välkommen!

Anthrox

Gärna. Vilka datum är det?
Du väljer själv när du vill att spelet ska starta, och sen drar igång en annämälningstråd en eller två veckor innan det. Men det är väl en rekommendation att planera så det inte går över julhelgen, folk lågflyger nog som det är ändå 😀

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Mortal Kombat går av stapeln i november.

Vi får se om jag får ihop nåt traileraktigt.

Till dess kan den nyfikne be Chatgpt summera vilka karaktärer som är kanon i de första två spelen!
Yes, jag vet att det är ett spel i månaden. Men när? Det är 1 november på fredag. //Otålig :)

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Det Mäster Ulv-upplägget gör är dock att ge ulvarna självförtroende de saknar i upplägg där mekaniken är dold även för dem. Så jag tror att det kräver en mer självsäker och välfungerande by. Jag tycker att ett studiebesök i det enda MU-spelet som byn vunnit (MESTERULV2020 (MU2)) visar att det visst är möjligt för byn att få till det trots ulvarnas psykologiska överläge.
I det tidigare spel där byn vann, fanns det även då alla dessa varianter av möjliga siare? För mig blir det för svårt och hade varit lagom nivå om det bara funnits en vanlig jävla siare.

Vilka var siarna i nuvarande spel och vilken sorts siare var de?