Fjodor Pollett
Swordsman
Jag ska spelleda slutet på äventyret Vid regnbågens slut till Mutant: Undergångens Arvtagare. Tidigare delar av äventyret har jag kört i stort sett som det är skrivet men slutdelen med zonfärden och de två rivalisernade zonsekterna lämnar mig kall.
Situationen är som följer (Spoilers nedan, uppenbarligen):
En bit in i Musközonen (beskrivs som stenöken, dvs aptråkigt) bor två stammar/sekter som är hatar varandra men inte ligger i öppet krig.
Asketerna är hårdföra renlevnadskrigartyper som bor i ett strandat kryssningsfartyg, och utövar slavhandel i smyg.
Regnbågsstammen är drogromantiska vällustingar som bor i ett halvrasat varuhus och utövar slavhandel i smyg.
Rollfigurerna försöker finna (och rädda) en psimutant som blivit kidnappad av regnbågsstammen. De har kommit i kontakt med asketerna som försöker övertala dem (rollfigurerna alltså) att angripa regnbågsstammen med baktanken att det blir enklare att ta över deras bas då. Basen finns nödtorftigt beskriven med en översiktskarta och översiktliga stats på stammen som just nu råkar ta det lugnt i efterdyningarna av en större drogorgie.
Problemet är att jag inte kommer på något sätt att framställa situationen på ett intressant sätt för spelarna. Det är upplagt för regelrätt strid men strid är ju tråkigt (och det här är inte en D20 -balanserad encounter, vi talar fyra hyfsat gröna äventyrare mot 20-30 trädgårdsredskapsbeväpnade zonjunkies).
Rollfigurernas mål är alltså att rädda kidnappningsoffret, eller åtminstone få tag på ett föremål hon har i sin ägo. De kommer troligtvis inte utföra frontalangrepp, men risken finns att de försöker smyga in (vilket de är sällsynt illa rustade att göra), eller förhandla. Det senare skulle kunna fungera men deras bäste diplomat är rätt rasistisk och hela stammen är mutanter.
Hur gör jag situationen intressant?
Situationen är som följer (Spoilers nedan, uppenbarligen):
En bit in i Musközonen (beskrivs som stenöken, dvs aptråkigt) bor två stammar/sekter som är hatar varandra men inte ligger i öppet krig.
Asketerna är hårdföra renlevnadskrigartyper som bor i ett strandat kryssningsfartyg, och utövar slavhandel i smyg.
Regnbågsstammen är drogromantiska vällustingar som bor i ett halvrasat varuhus och utövar slavhandel i smyg.
Rollfigurerna försöker finna (och rädda) en psimutant som blivit kidnappad av regnbågsstammen. De har kommit i kontakt med asketerna som försöker övertala dem (rollfigurerna alltså) att angripa regnbågsstammen med baktanken att det blir enklare att ta över deras bas då. Basen finns nödtorftigt beskriven med en översiktskarta och översiktliga stats på stammen som just nu råkar ta det lugnt i efterdyningarna av en större drogorgie.
Problemet är att jag inte kommer på något sätt att framställa situationen på ett intressant sätt för spelarna. Det är upplagt för regelrätt strid men strid är ju tråkigt (och det här är inte en D20 -balanserad encounter, vi talar fyra hyfsat gröna äventyrare mot 20-30 trädgårdsredskapsbeväpnade zonjunkies).
Rollfigurernas mål är alltså att rädda kidnappningsoffret, eller åtminstone få tag på ett föremål hon har i sin ägo. De kommer troligtvis inte utföra frontalangrepp, men risken finns att de försöker smyga in (vilket de är sällsynt illa rustade att göra), eller förhandla. Det senare skulle kunna fungera men deras bäste diplomat är rätt rasistisk och hela stammen är mutanter.
Hur gör jag situationen intressant?