Re: Vad är en MUD?
Jupp, det är textbaserat rollspel. MAn navigerar sig som i vilket textspel som helst (skriver "s" för "syd" osv) och har man bara en karta att navigera sig efter kan man rusa omkring som fan i tråkiga spelmiljöer eller ta det lugnt och titta på omgivningarna när man finner det intressant.
I övrigt har man goda möjligheter att kommunicera med andra spelare. Man kan texempel skriva "say" för att säga något högt så att alla i ens "rum" hör, eller använda "tell" för att säga något direkt till en annan spelare (oavsett var han är någonstans) eller "shout" för att säga något till alla i världen. Det senare brukar kosta tålighet och vara reserverat för dem med hög level, för att man ska slippa horder av hojtande grisodlare.
Man kan ofta bara gå omkring och hacka småmonster och samla experience på det viset, men är man lite cool så ska man klara olika "quests", och de är som vanliga gåtor i rpg eller "peka-och-klicka-spel". Det vidriga är att man har helt överdjävulskt stora världar att larva sig runt i, och inte har en aning om var man ska börja. Man hittar ett trasigt stolsben i ett rum och en gumma som säger "åh, vadd synd att min stol är sönder" och visst fattar jag att det är något man ska göra här, men efter att ha provat allt träaktigt i min kappsäck är det inte så mycket mer man kan göra... Det är det här som gör Muddar så himla värdelösa i mitt tycke. Dessutom är jag ju allergisk mot levelsystem, så det gör ju inte saken bättre, heller...
Striderna är för övrigt skittrista. Man skriver fight och sedan så slåss ens gubbe bäst han orkar lite då och då tills antingen du eller fienden är död. Man kan ibland ställa in lite saker som att ens gubbe ska fly när han blivit manglad, men det brukar inte vara till stor hjälp. Jag brukar bara gå vilse, och innan jag fattar var min gubbe har sprungit så kommer det elaka trollet och dödar mig ändå.
Att dö är inte så kul. I de flesta spel blir man ett spöka som måste gå till en prästinna för att väckas till liv, eller liknande. Innan man gjort det är alltid några miffos framme och norpar ens saker, så man får börja om helt naken med en stulen spade som vapen... Man ska egentligen gå runt i äventyrargäng och skydda varandra, men ingen vill ju gå ihop med dig innan du är på level 108 och är "Supreme Dragonslayer" så det kan du glömma, om du inte är kompis med moderatorn...
Det enda roliga är alltså att det ändå utspelar sig i realtid, och det är ju ganska kul att ha en virtuell värld man kan gå runt och larva sig i, medans folk rör sig runt på gatorna och utför små ärenden...
Jag skulle inte bry mig, om du inte redan är frälst, men ska du Mudda, så rekommenderar jag Discworld, för det var en snygg och bra MUD, och dessutom hade de möjlighet att spela i javafönster, och jättebra kartor. Dessutom kunde du bli förföljd av ett litet kålhuvud som kärleksfullt gnuggar sig mot dina ben, och det är ju inte dåligt ;^D -och var noga med att gå in i musikaffären och lyssna på "House of the Mended Drum" -det fick mig att garva, i alla fall!
/Rising