Nekromanti Muhadin

neowyn

Swordsman
Hej!
Är det någon som vet var jag kan läsa mer om muhadin?
Blev sugen att skriva om en muhadin ordrarna som Åke Wombat ritade till men jag vet inget om dem.
Så är det någon som kan hjälpa mig? Finns det någon info på nätet?

Silvervarg

Warrior
Vad jag vet så finns det ingen info om Muhad (Muhadin är vad vad folket från muhad kallas) på internet. Annars finns info i geografica mundana. Dock så skrivs det på en modul om västländera (Muhad,momlan medflera).

Låter inte muhadin lite som muhammedan?

neowyn

Swordsman
hmm då får jag kanske skaffa mig den modulen.
Jag har funderat över det ett tag men velat.
Jo det låter ganska mycket som det, dessutom tycker jag att det påminner om DUNE. Men jag gillar namnet!
Det känns österländsk och det lilla jag har läst om muhad så känns det som en skön blandning av olika influenser, men jag vet inte om jag kan vara speciellt korekt när det gäller bakgrunds datat.
Har jag fatat det rätt om det är en blandning mellan turkiet, japan och en blandad fantasy mix?

Mouja

Hero
Öhm..

Heter det inte Mühad [Myhad] ??

Jag har alltid sagt Mühad, med ü som ett ... "tyskt" 'y'..

Krille

Super Moderator
Re: Öhm..

"Heter det inte Mühad [Myhad] ??"

Varken eller. Det heter "Mûhad" och torde uttalas "moo-had".

Ymir

Liten kantbaron
Kulturella influenser?

Har jag fatat det rätt om det är en blandning mellan turkiet, japan och en blandad fantasy mix?
Jag tänkte mig nog en lagom blandning av allt möjligt, egentligen, tar influenser från alla möjliga håll. Min fascination för timurider spökar givetvis en hel del, men annars finns det kulturella element lite varstans ifrån - Arabvärlden, Persien, Osmanska riket, tatarer och mongoler och andra centralasiatiska ryttarfolk, ryssar och romare, indier och nubier...ja, allt möjligt, också idéer från japansk kultur. Robert E Howards Hyboria är en annan inspirationskälla. Syftet är att skapa en unik, mångfacetterad och levande fantasykultur som inte genast (eller ens någonsin) känns som en fördomsspäckad rippoff på arabisk historia. Återstår att se hur väl jag lyckas, men hittils har det åtminstone gått bra.

- Ymir, skriver Västlanden

Mouja

Hero
Oki-då [ANT]

Ah, okej... de som introducerade mig till Eon för ett antal år sedan sade "Myhad" så det har hängt kvar sedan dess. :gremtongue:

Ceram

Hero
Många felsägningar

Jag har och har haft många feluttal helt enkelt för att jag inte läser ordentligt.

"Casterion" fanns väldigt länge i mitt mundana liksom "Gordion" och "Momoland".Alvstammarna hette "Lerám" och "Kiyara".
Det var bara några av mina felsägningar. Kanske borde en cd med uttal av samtliga ord och egennamn som förekommer i Mundana ingå...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Många felsägningar

Kanske borde en cd med uttal av samtliga ord och egennamn som förekommer i Mundana ingå...
Och en specialutgåva för oss skåningar också? :gremwink:

/Joel - med kontinentala r.

Mouja

Hero
Re: Många felsägningar

Några små saker bara som en annan spelgrupp här borta säger:
"Gyrd"[Gurd], "Shanári" [Sanari], "Kriya" [Kiriya] ... hmmm... mer minns jag inte just nu :gremtongue: Men det är lite annorlunda mot för vad vi i min spelgrupp säger.
Mitt uttal av de olika rasnamnen och länderna får plåga de andra i min grupp, eftersom jag var först :gremwink:

zuntona

Swordsman
Mundana boken har väl inga fakta alls om Muhad eller flera andra länder i väster.

zuntona

Swordsman
Re: Jo, sid 71-80 (NT)

Och den boken ska jag äga, måste hem och läsa till helgen.
Jag hade för mig att det var flera länder som uteblivit, fast det var längesen jag läst den.
Är det några andra länder som syns på grundkartan som inte är med i Mundanaboken?

Nej (innehåller miss av Neo)

"Jag hade för mig att det var flera länder som uteblivit, fast det var längesen jag läst den.
Är det några andra länder som syns på grundkartan som inte är med i Mundanaboken?"

På den handritade syns ju Ebhron, Forion, Övärlden (senare omnämnd som Stora Arkepilagen), ochTarhai, varav de tre första finns med i Geografica Mundana. Om man kollar på standardkartan så finns alla med i Mundana.

[miss av Neo]En konstig sak är att Takalorr finns med i både Geografica och Mundana, men inte Sunari. Tirakerna sågs ju innan Det Meloriska Sjöförbundet som djur, och numera som barbarer, så jag har svårt att tänka mig att människorna accepterar tirakerna som en och samma nation, men inte de högstående alverna.[/miss av Neo]

Mvh Victor Palm

Alharra

Warrior
Re: Nej (innehåller miss av Neo)

[miss av Neo]En konstig sak är att Takalorr finns med i både Geografica och Mundana, men inte Sunari. Tirakerna sågs ju innan Det Meloriska Sjöförbundet som djur, och numera som barbarer, så jag har svårt att tänka mig att människorna accepterar tirakerna som en och samma nation, men inte de högstående alverna.[/miss av Neo]
Nja nu är det väl så att Sunari aldrig blivit accepterat som stat, vilket har gjort Sanari sura på Leream som har det litet förspänt där. Vad Takalorr gäller så är det väl kanske inte en stat med människor eller med ordentlig statsmakt, men ingen annan har gjort anspråk på området (eller lär göra det) så varför inte låta tirakerna leva där de gör?

Ceram

Hero
Cdn

Det blir nog en verision på någon form av västsvenska. Det är väl där makten över eon ligger eller?

/Tobbe, som aldrig varit i skåne...

Ceram

Hero
jobbigt [OT]

Det är ett rysligt jobb att ställa om både mig och min spelgrupp till ett mer rätt uttal varje gång jag kommit på ett fel. Nu senast blev jag drabbat av en tråd här någonstans som sa att det heter nekromant inte nekromantiker. Jag blev omedvetet drabbad och säger numera nekromant vilket inte mina spelare gör...