Jag tänkte mig nog en lagom blandning av allt möjligt, egentligen, tar influenser från alla möjliga håll. Min fascination för timurider spökar givetvis en hel del, men annars finns det kulturella element lite varstans ifrån - Arabvärlden, Persien, Osmanska riket, tatarer och mongoler och andra centralasiatiska ryttarfolk, ryssar och romare, indier och nubier...ja, allt möjligt, också idéer från japansk kultur. Robert E Howards Hyboria är en annan inspirationskälla. Syftet är att skapa en unik, mångfacetterad och levande fantasykultur som inte genast (eller ens någonsin) känns som en fördomsspäckad rippoff på arabisk historia. Återstår att se hur väl jag lyckas, men hittils har det åtminstone gått bra.Har jag fatat det rätt om det är en blandning mellan turkiet, japan och en blandad fantasy mix?
Och en specialutgåva för oss skåningar också?Kanske borde en cd med uttal av samtliga ord och egennamn som förekommer i Mundana ingå...
Nja nu är det väl så att Sunari aldrig blivit accepterat som stat, vilket har gjort Sanari sura på Leream som har det litet förspänt där. Vad Takalorr gäller så är det väl kanske inte en stat med människor eller med ordentlig statsmakt, men ingen annan har gjort anspråk på området (eller lär göra det) så varför inte låta tirakerna leva där de gör?[miss av Neo]En konstig sak är att Takalorr finns med i både Geografica och Mundana, men inte Sunari. Tirakerna sågs ju innan Det Meloriska Sjöförbundet som djur, och numera som barbarer, så jag har svårt att tänka mig att människorna accepterar tirakerna som en och samma nation, men inte de högstående alverna.[/miss av Neo]