Re: Jag har fortfarande inte får frågan besvarad
Håller med till fullo, men det är ju precis samma grej med Sunari. Man har egen självständig statsapparat, och inga människoriken vågar göra anspråk på området, mer än kanske någon enstaka asharisk vildmarksman.
Även här svarar du på något annat än det jag frågade. Jag är medveten om att Takalorrs statsstatus inte har någon större betydelse enligt tirakerna själva, förutom för några högt uppsatta schamaner. Frågan var varför dom har fått statsstatus. Är det bara för att dom inte har någon användning av den?
Borde det inte snarare vara en fördel för människoländerna att kunna förhandla med sunarialverna som en enhet, och därmed erkänna dom som eget rike? Dessutom är det ingen annan som anser sig ha rätt till marken, så det verkar väl mycket konstigt att man helt enkelt inte erkänner Sunari som stat? Åtminstone handelsnationer som Cirefaliska Samväldet och Consaber borde ju tjäna pengar på att Sunari erkänns, då handeln bör öka i området. Och eftersom att Pyar ändå inte lever i Sunari finns det inga större hot om konkurrens.
Det är riktigt att jag egentligen svarade på en annan fråga. Men problemet är väl att skälet egentligen inte är känt, och dessutom dolt. Min idé var att eftersom tirakerna inte kan bli ett diplomatiskt hot, fine ge dem den här statusen och kräv något bättre tillbaks. Sedan kan det nog finnas någon skadeglad typ som gillar att ge alverna en knäpp på näsan – eller ha funnits. Människor lever ju som bekant inte lika länge som alver.
Varför inte Sunari blivit accepterad som stat då. Liksom, ingen vill ge alverna där så fria händer. Dvs ifall man inser vad de kan göra... Varken Cirefaliska Samväldet eller Consaber lär vara så jätteintresserade av att handla med Sunari då det inte finns några farleder in. Vill man handla med Sunari är man nästan tvungen att gå via Asharien. Och Asharien tar, ifall jag inte missminner mig, tull på utländska handelsvaror som inte säljs i frihamnarna. Antagligen kan jarlarna även förtulla varorna as they go along. Nå, det är alltså vissa svårigheter att bedriva handel med Sunari, som inga andra än grannländerna funnit värt att utnyttja.
Och är det inte värt att utnyttja för de stora handelsländerna, då skulle inte några andra vilja gå emot dem heller, förutom Sunari i det här fallet, då de skulle förlora mer på att bli bojkottade än att inte acceptera Sunari som en stat.
Och du ska veta att allt det här är sprunget ur ett påstående någonstans (i alvboken tror jag) där det står att Sanari är purkna på Leréam för att fel land fick statsstatus...
Se statsstatusens ickevarande i Sunari som ett hinder för att alverna ska bli alltför mäktiga. Att stänga in dem i en skog är bra mycket bättre än att ge dem rätten att åka runt och reta upp tiraker och dvärgar mfl och starta ett nytt stort sönderslitande krig. In the rulers opinions.
Vad säger du nu då?