Nekromanti Muhads slavarmeér?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Borde det inte finnas en hel del icke-zhaniska slavar där? Kanske hela regementen av andra folkslag (i stil med det osmanska janitsarerna)?

Är dessa drogade så som det beskrivits, eller är det bara en urban-legend i Jargien för att förklara varför en massa jargier slåss så vildsint mot sina egna.

Hur mycket inflytande har slavar annars i samhället? Är det så att man finner slavar (eller frigivna sådana) på många ledande positioner i samhället?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror det finns många icke-zhaner i slavarmén, jo, men eftersom Mûhad, liksom resten av Mundana, är ett så sjukt statiskt samhälle är nog många slavar infödda, så att det finns ett arvsslaveri som inte riktigt motsvaras av vår världs muslimska kulturer, där religionens förbud att göra muslimer till slavar såg till att man hela tiden måste importera nya. En hel del av slavarna i Mûhad är nog därför zhaner, halvzhaner eller andra exotiska rasblandningar.

Jag tänker mig spontant att bruk av stridsdroger förekommer i Mûhad, men nog snarare bland specifika förband som har råd med såna prylar, Härjarna i synnerhet. Att slavarna i slavarmén är drogade hela bunten är förmodligen en jargisk myt, eftersom vanligt folk i Jargien inte riktigt kan förstå hur man kan hålla sig med en armé av slavar utan att den vänder sig emot en och gör uppror det första den gör. Din idé var också bra här, dvs att man tar till flärdfulla förklaringar på varför jargier skulle slåss mot "sina egna", men religiösa idéer borde nog också spela roll där, att man liksom tänker sig att jargierna i slavarmén har vänts från den sanna läran och uppfyllts av ohelig, världsomstörtande vrede sanktionerad av västerlandets onde, Tusenögde avgud.

Slavarmén i Geografica beskrivs som en odisciplinerad, dåligt utrustad självmordshord. Jag hade gärna också fått in elitgrupper av krigare som är slavar eller har slavursprung, då det som kontrast hade visat på hur mångfacetterat slaveriet i Mûhad är, och hur många olika funktioner det kan fylla.

Jag tror slavarnas roll i samhället relativt väl motsvarar den i historiska muslimska kulturer i vår värld. Jag har inte spontant tänkt mig några Mhîmdynastier som grundats av slavar, men det skulle mycket väl kunna finnas; den primära bromsklossen här är att Mhîmen förment måste besitta Det gudomliga ljuset, dvs vara ättling till Stamfadern. Däremot borde slavar ha kunnat använda Mhîmen som marionett för att styra; jag vet att det står något i Geografica eller annan utgiven bok om ett historiskt eunuckvälde, och dessa eunucker var väl säkerligen slavar, får man förmoda.

Olikt vår världs muslimska kulturer så verkar mûhadinerna (allt det här är preliminära idéer, har ni bättre så tveka inte att kritisera eller föreslå) fortfarande ha en viss tro på att en härskare måste få barn med ädla kvinnor för att hålla det ädla blodet rent. I vår värld försvann denna idé tidigt hos araberna, till förmån för en Platon/Aristoteles-baserad idé att kvinnan bara var ett kärl för mannens säd, så att hennes sociala börd egentligen inte var av vikt för avkommans egenskaper. Detta ledde omsider till systemet att kalifer, turkiska sultaner och andra mäktiga män slutade gifta sig, och bara höll sig med exotiska slavkonkubiner. I Mûhad, emellertid, har man ett system som mer liknar det gamla Kinas, där 'riktiga' fruar och deras barn tillmäts högre status än konkubiner och slavinnor och deras ungar. Detta gör det svårare för kvinnliga slavar att klättra på samhällsstegen; det har säkert hänt många gånger i Mûhads långa historia, men det hör inte till vanligheterna att en haremsslavinna lyckas bli en mäktig drottning genom att föda Mhîmens son. Men nån sorts Shajar al-Durr motsvarighet måste jag ha med, för det är sjukt koolt att gå från exotisk slavflicka till regerande drottning som måste försvara sitt land från ett korståg.

Manliga slavar har lättare att nå höga positioner; Truckeunuckerna i Alkarzan är tex en av de mäktigaste fraktionerna i stan. Slavars inflytande är generellt begränsat till hushållet och administrationen, om slavar skulle nå en position där de kontrollerar arméer och dylikt är det mer sannolikt att deras herrar skulle frige dem, kanske för att det helt enkelt inte anses passande att vara både slav och general. Slav och hoveunuck som i praktiken styr halva Alkarzan är inga problem, dock. Det är viktigt att skilja på teori och praktik här - i teorin är det inte tanken att slavar ska nå sådana höga positioner, men eftersom kefaler ibland är lata, dekadenta jävlar så händer det sig att deras eunucker och andra ofria funktionärer och ämbetsmän får ett otroligt inflytande bakom kulisserna, till den punkt att alla och envar är medvetna om det (som fallet är med truckeunuckerna).

Jag har inte funderat på vilken roll slavar tillskrivs i världen av Mhîmrätten, jag är väldigt öppen för idéer här. Kan klippa in en text om De upphöjda som förklarar hur religionen sanktionerar makt:

De Upphöjda är en samhällsklass i Mûhad som ungefär motsvarar andra länders adel. Många av de viktigaste Upphöjda ätterna härstammar från fornzhaniska kungadynastier eller mäktiga historiska hjältar, men innebörden av begreppet och statusen "Upphöjd" är lite mer komplex än så, med rötter i zhanisk teologi. Alla Upphöjda släkter gör nämnligen anspråk på att vara ättlingar till Stamfadern, och därmed besitta ett fragment av Kwarenah, Mhîms heliga ljus. Detta ljus härstammar från Den himmelska elden, och mystiker menar att de kan förnimma det på andeplanet, och därmed skilja sanna från falska Upphöjda. Ljuset förs vidare genom blodet från förälder till avkomma, och även om det tunnats ut genom årtusendena så medför det fortfarande himlens gunst; en ställning höjd över vanliga dödliga män. Ju högre status en individ har, desto större tenderar deras kwarenah att påstås vara; hos de mäktigaste av kefaler strålar himlens vita ljus blandat med det gyllene från zhanernas fornkungar, Mhîmer avbildas ofta med en flammande gloria, och Stamfadern själv som en varelse helt bestående av ljus. Även de lägsta av beier och tarkhaner bär således i sin själ ett fragment av himmelens nåd, och därför behöver de inte lyda Folklagarna, sänka blicken inför andra Upphöjda eller ens bäras av fåglar till himlen - deras själar hittar vägen på egen hand.
Jag tror att frigivna slavar sort of tenderar att behålla en slags band, jämför tacksamhetsskuld, till herrarna som frigav dem, så som det var med frigivna slavar i Rom. Frigivna slavar kommer allt framgent associeras med ätten de förr slavade åt, till den grad att de liksom hade kunnat skriva 'Taku, frigven av Omad ul-Shûshan' på sin gravsten. Jag vet inte om det finns några lagstadgade villkor för frigivning, det vore nog koolt om det finns typ någon klausul i Mhîmrättens heliga skrifter som säger 'Om en slav gör si och så, skola den friges'. Idéer?

Mûhads ena magikerorganisation, Verashimorden, är kanske en signifikant kraft i riket som har något emot slaveriet. Detta då de följer en avart av Nanórgonas doktrin att människorna är gudarnas slavar, och måste bryta sig fria från drömmen/illusionen som världen utgör. Jag har därför lätt att tänka mig att Verashimorden ser alla former av slaveri som ett otyg, även om tillochmed Mhîmrättens heliga böcker sanktionerar det.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Kan det vara så att vissa slavsoldater eller kanske till och med hela arméenheter får sin frihet om de utmärker sig extraordinärt i strid? Det(tillsammans med droger) skulle kunna förklara dess dödsförakt i strid. Å andra sidan går det på tvären med hur de beskrivs i Geografica.

Du har rätt i att Mundana är statiskt och det därför inte är rimligt att tänka sig att det tillkommer stora mängder nya slavar så som det gjorde under islams erövringar. Men det vore ändå jäkligt coolt med nån icke zhaniska arméenhet. Kanske av andra västerlänningar som tas årligen i tribut eller av pirater inköpta österlänningar som utvecklat en egen kultur och kanske ett eget språk (en form av kreol zhaniska).

Skulle vara kul med slavar i lite speciella funktioner också, kanske har alla som har råd att hålla ett harem av klass en österländsk eller trukisk överenuck (som dem i alkazar som jag inte närmare känner till).
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ymir said:
'Om en slav gör si och så, skola den friges'. Idéer?
"Slav som mottar mhims beröring skall friges, då denna endast ägas av mhim"
regeltekniskt så har slaven mottagit en gudomlig intervention av mhim. I mundan dock så har detta blivit lite av en konflikt då regeln är gammal och väldigt svårtolkad. Räcker det med att mhim petar på en slav så äger mhim denna? Eller menas det att den då skall friges?

"Slav vars hår växa till knärna äro icke slav längre, herren äga ej rätten att..."
En lag som ursprungligen upptstod under en period med väldigt få slavar. Det ansågs vara 'skam' att inte vårda sin slavar, så slavar med för långt hår blev frigivna. Dessa slavar behöll oftast håret långt för att visa varför de frigivets, dock mer skött.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Gemstone said:
Ymir said:
'Om en slav gör si och så, skola den friges'. Idéer?
"Slav vars hår växa till knärna äro icke slav längre, herren äga ej rätten att..."
En lag som ursprungligen upptstod under en period med väldigt få slavar. Det ansågs vara 'skam' att inte vårda sin slavar, så slavar med för långt hår blev frigivna. Dessa slavar behöll oftast håret långt för att visa varför de frigivets, dock mer skött.
Kul grundtanke, men lite tråkig ur spelarperspektiv. Jag tänker främst på DnD där jag har för mig att alla wizards of Thay rakade huvudet och alla slavar hade långt hår.

Sånt är tråkigt för jag kanske vill spela en magiker med hår på huvudet för jag tycker det är tråkigt att vara skallig etc.
Ett annat problem är att en slav skulle ju i teorin kunna rymma, gömma sig i en grotta i två år och sen komma ut som en fri man. Samt att det är djävulskt opraktiskt att ha knälångt hår.

Kan dessutom tilläggas att klippa någons hår inte är särskilt tidskrävande. Är man inte så noga tar det ju inte mer än en halv minut att gå från svank-långt till "någorlunda-skulderbladslångt".

Dock gillar jag starkt vidrörd av Mhim eftersom den är så svårtolkad.

Jag tänker för övrigt lite på gamla Egypten där man blev slav på tidsbestämt kontrakt? Kanske ha något liknande istället för fängelser? "Du blir dömd att tjäna som slav åt den som du stal från i tio år."

En annan intressant tanke är att det på flera håll i antika Egypten framkom tillfällen där kvinnliga slavar gjordes gravida av sina ägare, och då det skedde var ägarna inte bara uppmuntrade utan i vissa regioner tvingade att erkänna barnet som sitt och göra det till en fri person.
I somliga fall gjordes också kvinnan till fri när så skedde.

Det kanske också anses vara ett tecken på ekonomisk framgång, "status" helt enkelt att ha råd att frige slavar?

"Idag på Mhimhärskarens födelsedag låter jag var fem av mina slavar gå fria för att påbörja studier i vårt tempel."
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En annan intressant tanke är att det på flera håll i antika Egypten framkom tillfällen där kvinnliga slavar gjordes gravida av sina ägare, och då det skedde var ägarna inte bara uppmuntrade utan i vissa regioner tvingade att erkänna barnet som sitt och göra det till en fri person.
I somliga fall gjordes också kvinnan till fri när så skedde.
Så funkade det typ i den muslimska världen också, eftersom alla som föddes som muslimer blev fria per automatik, och man inte gärna kan ha en unge som är både slav och prins. Jag har dock inte bestämt mig för om det funkar så i Mûhad, tror det vore ganska rimligt om det gjorde det, men i våra speltest har det inte varit så, och givit upphov till intressant drama två gånger om, så jag vet inte. Huruvida modern blir fri eller inte är rätt egalt egentligen, eftersom hon fortfarande inte vore fri att lämna hushållet eller resa vart hon vill.

Jag håller för övrigt med om att 'vidrörd av Mhîm' är en ball idé.
 
Top