Nekromanti Mumin - Rollspelet

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag vill anlägga en ryslig finlandssvensk dialekt och spela rollspel i Mumindalen.

Finns det något färdigt spel?

Har någon sett ett hack av något annat spel?

Vad/hur skulle DU hacka något spel?

--

Jag har funderat lite själv naturligtvis, och hittar jag inget annat kanske Itras By kan vara en grund att bygga på.

Arfert

Facit
Jag skulle hacka Faery Tale, tror jag. Eller varför inte BRP. beror lite på hur man vill ha kampanjen... Väldigt poetiskt sagoaktigt som en del av böckerna, eller faktiskt rätt "verkligt", som en del av Toves serier...

w176

Förlorad dotter
I mumindals setting så skulle jag verkligen vilja få välja när jag ska vika mig, ge och ta i konflikter. För mycket om munindalen handlar om att få vara sårbar och så.

Så vad jag än skulle välja för system skulle jag välja ett där inte tärningen utan spelarna får välja när de viker sig.

G

Guest

Guest
Jag skulle köra ett hack på Apocalypse World... alla vet ju trots allt att den bästa muminboken är "Kometen kommer".

Sodivra

Champion
Catboots said:
Jag skulle köra ett hack på Apocalypse World... alla vet ju trots allt att den bästa muminboken är "Kometen kommer".
Hahaha

Jag VILLE verkligen skriva svaret "Apocalypse World!!!", men jag höll tillbaks. :gremsmile:

Äh, jag har verkligen svårt att se regler i Mumindalen. Friforma? Kanske med några tre punkter text för varje roll vad de har för drivkraft, rädsla, hopp och vad de gör för att stärka sig.

Som att Sniff kanske alltid försöker bli rik, är rädd för att bli ensam, jag vet inte, hoppas få en vän och ägnar sig åt knappsamling när det är jobbigt.

Bygg dem så att det blir en dynamik. Hur mycket äventyr och fara tänker du dig?

Kanske Lady Blackbird har något att komma med. Jag gillar hur refreshment scenes funkar, ta regeln från Solar System att man måste vara tillsammans med någon. Keys, Secrets och Conditions skulle också kunna passa.

solvebring

Superhero
Jag skulle köra med något generellt och mycket enkelt. För det första skulle jag inte lägga saker som attributer, färdigheter och dylika på Mumin.
Nej, kort och gott skulle jag försöka komma runt det. Jag tror att jag skulle försöka köra med något som t.ex. drivkrafter och så klart konfliktresolution.

Varför?

Tja, Mumin är en sagovärld där det ständigt händer saker på grund av att de olika figurerna känner väldigt starkt för något. Det är drömmar, avundsjuka, sorg, glädje, längtan och sådant som driver krabaterna i Mumindalen. Tove är alltid väldigt tydlig med sådant. "Mumin bygger en båt för att han drömmer om vad som finns på andra sidan havet". "Stinky vill förstöra båtbygget för att han är avundsjuk eftersom ingen frågat honom" etc. "Sniff är klantig och därför får han bara en massa tråkiga uppgifter där han inte är i vägen. Stinky manipulerar därför den sårade Sniff att hjälpa honom". Därför vill jag komma bortom sådant som bara skulle skrapa på ytan av en sådan värld, som t.ex. BRP eller liknande. Jag skulle vilja ge stor spelarfrihet och gå på karaktärsgrundat spel.

Dessutom är inte våld vanligen förekommande, därför behöver man inte något större stridssystem, återigen skulle konfliktresolution ta hand om biffen... Yeah, du förstår nog vart jag vill komma.

Sodivra

Champion
Elin och Andreas har rätt.

Ingenting i Mumindalen handlar väl om förmåga? Det handlar om ifall man har drömmen och modet.

Sätt upp drömmar och rädslor för alla rollpersonerna så att alla har det klart för sig. Se till att alla spelare agerar, och att alla spelare bejakar och bygger vidare på andras agerande. Mumin har en dröm, så han bygger en båt. Det leder till att Stinky blir avundsjuk. Det leder till att Sniff dras in i det.

Sniff's spelare får känna efter ifall Sniff's ansträngningar skulle hjälpa till att fullborda båten, eller ifall han klantar till det och förstör båten.

Mumin's spelare får känna efter hur Mumin reagerar. Blir han arg, uppgiven, börjar om från början?

Varje led i kedjan ska öppna för nästa.

Så:

1) Se till att dina spelare känner sina rollers drömmar och rädslor
2) Se till att dina spelare vet hur man bejaka och bygger vidare på varandras handlingar
3) Se till att dina spelare känner efter vad som händer i sina roller och själva bestämmer om de lyckas/misslyckas/är modiga/är rädda/är starka/är sårbara.
4) Förbered lite kriser som du kan lägga in, typ, Mårran, kometen, tidsresor och smugglarsprit (om ni spelar i syskonen Janssons gamla tecknade serie-universum) och sådant.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Låter mer och mer som Itras By. Man kanske skall värma upp med "Ja, och..." eller liknande lek först.

Sedan gäller det att välja VILKEN Mumin man är ute efter, själv är jag uppvuxen med dock-versionen, som är riktigt mysig.

Enhörning är helsåld på den japanska tecknade versionen.

Jag följer serien i SvD nu, och har läst några av serieböckerna tidigare. Den Mumin vi möter där ger mig ganska spretiga vibbar, stundtals socialrealism för att plötsligt bli rätt surrealistiskt.

Att läsa Kometen-boken står högt på agendan.

Christoffer

It's all pig.
Skulle nog köra Mouse Guard, enkelt och fult hackat. Alla "uppdrag" är utflykter familjen gör, vesslorna ersätts av hattifnattarna, ranken av familjemedlemsroll/ålder. Osv...

Sodivra

Champion
Poppe said:
Skulle nog köra Mouse Guard, enkelt och fult hackat. Alla "uppdrag" är utflykter familjen gör, vesslorna ersätts av hattifnattarna, ranken av familjemedlemsroll/ålder. Osv...
Haha, fiffigt!

Öh, ska man slåss också?

Arfert

Facit
den japanska versionen är hyfsat tove-trogen, men med mer inriktning på äventyrande kanske... den känns inte extra japansk, men det kanske beror på att mumin är rätt japansk i känslan från början...

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Frågan är väl också: vilka är RP? Mumintrollen eller några andra?

Jag skulle utgå från de riktiga karaktärerna i böckerna, inte göra nya som man brukar göra i rollspel. Och självklart kan karaktärerna inte dö, det eventuella misslyckandet borde väl ligga på ett annat plan. Kanske att nån surar eller går och lägger sig?

Ett schysst hack på Mouse Guard RPG känns givet. Borde gå att hitta på många roliga obstacles.

Christoffer

It's all pig.
Slåss? Det får man nog välja själv. Jag skulle begränsa möjligheten att sätta våldsamma mål, men möjliggöra för fight-konflikter för att kunna slå sig ur en knipa osv.

Om rankerna innebär att man får en roll i familjen, dvs Mor, Far, Mor eller farförälder, Son/Dotter, Husdjur, osv, så innebär också avancering mellan dessa ett åldrande, en son som blir far, flyttar hemifrån och får egna barn, osv. Känns intressant. Dock kanske lite antimumin, men jag är tveksam om man spelar så länge så att det faktiskt vållar ett problem. Årstiderna känns dock klockrena, naturkonflikterna som handen i handsken... blev nästan sugen på att bygga det här nu.

Storuggla

Champion
"Öh, ska man slåss också?"

Var för inte? Mumintrollet spöar ju skiten ur en elak blomma för att rädda Snorkfröken i Kometen Kommer. Viktigast är dock att man har med lejonet från Farlig Midsommar.

Storuggla, annars är jag inte med

St. Brunibald

Veteran
Om man vill ha ett fantastiskt äventyr i muminkänsla, rollspela då mumrikens årliga resa söderut.