"
Jag gillar Munchkingrundidén; att man ska möta en fiende som är större än en själv och fråga sina kompisar om de vill hjälpa en. /.../ Sedan har man en massa plus/minus hit och dit i Munchkin som inte direkt tillför spelet något /.../ ...istället för att bara hupp! -jag blev en dvärg!"
Jag vill ju liksom inte mucka gräl eller något, men du verkar helt ha missförstått hela grundidén med Munchkin.. Det är ju att man ska kobolda sig som satan, eller snarare att spelet går ut på att kobolda sig så mycket som möjligt.. "Näe, nu vill inte jag vara dvärg längre.. Jag vill vara alv".. "Jag vill ha stora tvåhandsvapen,
trots att jag är halvlängdsman".. "Jag vill också vara tjuv".. En kommentar från vår ärkekobold i gänget när vi spelade Munchkin och när en spelare spelade ut munchkin-kortet.. *gnällig röst* "Jag vill
också vara munchkin".. Vi andra spelare tittade på varandra och log.. Alla tänkte nog samma sak (killen har inte fattat driften med regelutnyttjare utan spelar bara för de roliga texterna).. Alla plus hit och dit en en drift med DnD och fråga sina kompisar om de vill hjälpa en är ju en rolig grej, det kan jag hålla med om, men det roliga är inte att man kan samarbeta.. Näe, det är ju givetvis att bråka om skatterna som man får efter att ha klubbat ner monstret!
Jag kan hålla med om att det blir lite långtradigt i början när man bara får stryk av alla monster, dock.. Dessutom blir det väääldigt långtradigt om man är fler än 4 spelare..
Vi kör med regeln att när korten tagit slut i någon hög så vinner de
som har högst level (vi spelar med expansionssetet)..
"
Det är inte tillräckligt
roligt att svika & förstöra för varandra i Munchkin."
Det är inte tillräckligt ofta det händer i alla fall.. Ibland har vi har suttit i närmare 10-15 minuter och bara tjafsat, kastat kort, fejkat att man har haft bra kort, bildat pakter, hotat med mera.. Det är de stunderna som är riktigt kul..
För att svara på en annan sak som du skrev i ett annat inlägg (en ovana jag har).. Magikernas syfte är att man ska få saker och sälja dem.. Kombinera det med halvlängdsmannen så stiger du i level
väldigt snabbt (en lite
för bra kombo).. Att halvlängdsmannen får -1 på alla flyktslag spelar då ingen roll om denne är magiker, för man charmar alla monster istället.. Dessutom är det kul att "teama" och med kravet "Jag tar alla dina skatter".. Sedan är det bara att slänga sina kort, charma monstret, ta skatterna och snuva den andre spelaren på en level.. Den taktiken funkade bara
en gång hos oss och aldrig mer.. Undrar varför..
Speciellt kul är det när man kan boosta på sitt eget monster med +10-korten och sedan klona den.. Många skatter blir det.. Det buggiga med magikern är att den
alltid har kort på handen, då den alltid får skatter..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som rev sönder sitt "Kneepads of Allure"-kort