Nekromanti Mundana History Renewal

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
(Varning. Det är en sådan här "låt-oss-alla-tillsammans-göra-tråd" som är dömd att glömmas bort inom kort tid. Men låt oss ändå drömma lite och göra ett försök... :gremwink: )

Länge har vi diskuterat Mundanas brister i sin historik. Det har konstaterats att Mundana anno 2967 är en levande och detaljerad värld, men att vägen fram tills 2967 i bäst fall är bristfällig - enorma tidsperioder utan händelser, stor brist på dynamik och sådant som vår verkliga historia är full av. Var är saker som folkvandringar, pandemier, uppflammande imperier och en förklaring till bristen på teknologisk utveckling?

I en tråd nedan önskas en modul om historia. Det tror jag inte är en prioriterad produkt. Let's face it, det blir en nischad som kräver massor med ny - dessutom kräver det att man konfronterar de många luckorna som finns i spelvärlden. Av tämligen förståeliga skäl har Neogames hitills inte velat bryta bakåtkompabiliteten.

Samtidigt vet jag att Kaigon/Zimmermann (tillika min bror) under lång tid filat på en Europa Universalis-mod av Mundana. Problemet är att den inte går att färdigställa utan en detaljerad historia, och en sådan saknar Mundana!

Så vad flummar jag om då? Min fråga - mitt upprop - gäller om det vore möjligt för oss, Eon-communityn, att bygga upp Mundanas historia på nytt? Säg en Wiki á la Wikipedia (som ger många coola verktyg till historieskrivning, som kronologier). I samma veva som vi Eonanister får den efterlängtade trovärdiga Mundanavärlden får vi också, förhoppningsvis, en Europa Universalis-mod att pröva det hela på.

Någon som är på? :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jävligt bra initiativ, även om det - tyvärr - är något av ett kamikazeuppdrag.
En ny wiki vore kanske också det perfekta stället att outa några av mina dolda projekt som de nya länderna Viddmark och Republiken Lirien, samt att göra Thalamur realistiskt igen... fast helt klart - Mundanas historia är prio ett.

Det Coloniska imperiet måste framförallt moddas och redas ut helt och hållet, det är mitt tips på en början.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag hävdar strikt att bristen på teknologiska landvinningar beror på att alla geniala individer som skulle uppfinna annat än hjulet och elden istället låst in sig i torn eller akademier och studerat magi istället (förutom i Jargien och Menon-Aun, där de förtryckts av kyrkan respektive samhället).

Ok, det var i alla fall ett försök...

Jag är gärna på att skriva om Eons historia ifall jag bara får ändan ur vagnen och något att jobba på - spelar i Jargien nu och tycker verkligen att det behöver utvecklas.

Sedan behöver vi nog detaljera vad arbetet kommer att gå ut på mer exakt: ska vi fylla luckorna i de tiotusen åren med en halv miljard intressanta händelser, på något sätt få det mycket otillgängliga ämnet "Mundanas historia ur fågelperspektiv" överskådligt, försöka förklara allt som faktiskt har hänt och göra det rimligt, göra om saker som hänt så att de blir rimligare, eller allihopa? Hur hårt ska vi hålla oss till det officiella Mundana?

Sedan kan man ju alltid sno en bit av den gamla wikin och göra till en fet historia-del (vilket kanske skulle liva upp den lite), ifall det inte innebär en försvårning eller försämring.

Hur går det förresten med Mundana Universalis? Det kom ju ett par betas och uppdateringar, men sedan har man liksom inte hört något på några år; går arbetet sakta vidare i det tysta eller har det bara lagt på is på obestämd tid?

Kul initiativ i vilket fall, och jag är med på det :gremsmile:
 

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Jag är gärna med på det! Åtminstonde att försöka...

Hursomhelst, rätta mig gärna om jag har fel, men finns där inte en Mundana Kronologi i modulen Encyclopedia Mundana? Den må vara väldigt outvecklad, men den sträcker sig några 4000 år före Daak om jag inte minns fel (Har inte möjlighet att kolla då jag för tillfället semestrar på Korsika.) Jag skulle vilja med hjälp av diverse Modul-verktyg detaljera denna något genom att t.ex lägga till väldigt viktiga karaktärer vid dessa händelser, var dessa utspelade sig, utveckla vad som hände, osv.

Hoppas att ni tar min hjälp till godo! ^_^
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vad jag eftersökte är att knyta samman de händelser som redan är beskrivna i Mundanas historia, så att allt hänger ihop och är konsekvent. Det betyder att man behöver lägga till en hel del händelser, samt att några saker behöver tas bort eller ändras från officiella Mundana. Dessutom möjliggör det att man skriver detaljerade historielinjer för valfri del av Mundana, som sedan kan läggas ihop till en enorm jättekronologi (vilket behövs för att göra ex. Mundana Universalis).

Ett exempel på hur historia kan hanteras av en wiki finns på http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:History. MediaWiki, programmet bakom Wikipedia, är kraftfullt men det saknas fortfarande en del man hade önskat av det - men det är nog svårt att hitta något bättre.

Rent praktiskt skulle arbetet fungera precis som på Wikipedia - att en massa folk (hur många det nu är) går in och skriver lite om de ämnen som intresserar dem. Några av oss kommer behöva ta mer aktiva roller genom att skriva längre artiklar och agera redaktörer för andra artiklar.

Jag kan sätta upp wikin och se till att den håller sig någorlunda uppdaterad, och jag kan agera redaktör då och då, men mer än så lovar jag inte att jag göra. Jag tror dock att det finns fler som är beredda att ta på sig sådana roller?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du har helt rätt att det finns en kronologi, men om man betänker att den går över 4000 år och en hel värld är den ytterst blygsam. Sedan visar redan den kronologin tydligt att de flesta händelserna inte har något med varandra att göra. Självklart skulle vi ha den officiella kronologin med i hela arbetet, men den räcker inte på långa vägar.

Kort sagt, Mundanas historia saknar tre saker:
- Dynamik (att händelser påverkar varandra)
- Detaljer (fler beskrivna händelser, platser och personer)
- Realism (för att vara en pseudomedeltida värld så saknas det en hel del som är givna i vår verkliga värld, ex. pandemier/folkvandringar/erövringståg/ekonomiska perioder/klimatväxlingar/etc).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Men egentligen, är inte det enklaste bara att korta av Mundanas enorma historia? Säg att Coloniska imperiet grundades på 800-talet e.D. istället eller vad som helst, något sånt borde spara på mängder med arbete.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Den snabba vägen är inte alltid det bästa, hur kul är det att spela i en värld som har kortare historia än en del av dess innevånare? (Alver o.dyl)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag är helt klart med i detta projektet!
Det finns ju en gammal tråd där det diskuterades en hel del om folkvandringar och kultursfärer, jag ska se om jag kan gräva fram den.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Marukusu said:
Men egentligen, är inte det enklaste bara att korta av Mundanas enorma historia? Säg att Coloniska imperiet grundades på 800-talet e.D. istället eller vad som helst, något sånt borde spara på mängder med arbete.
Tja, men det känns alldeles för drastiskt. Målsättningen måste ju vara att behålla en hög kompabilitet med publicerat material. Man ska inte behöva konvertera årtal fram och tillbaka mellan böcker och den nya historielinjen. Även om man ökar detaljnivån på historien kräver det inte att man beskriver varje årtioende för varje land - det innebär bara att vi beskriver fler saker än vi redan gjort.

Dessutom är det ju inget underligt med att beskriva nära historia detaljerat och fjärran historia betydligt mer generellt, eller hur?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Den snabba vägen är inte alltid det bästa, hur kul är det att spela i en värld som har kortare historia än en del av dess innevånare? (Alver o.dyl)"

Nu började knappast inte mänskligheten på Mundana med det Coloniska imperiet, som dessutom bara var ett exempel.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Tja, men det känns alldeles för drastiskt. Målsättningen måste ju vara att behålla en hög kompabilitet med publicerat material."

Om jag personligen får välja medan tidigare publicerat material och en realistisk världshistoria så väljer jag det senare.
Oavsett hur man väljer att tackla Mundanas uråldrighet så kvarstår det faktumet att det inte makear mycket sense alls såvida man inte, typ, skriver om alla tidigare tidslinjer. Om man inte väljer giljotinmodellen och kapar av Mundanas historia som jag tidigare föreslog så kan man åtminstone slänga in ett shitload med nya, numera utdöda länder.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag anser (som jag nämnt i tidigare trådar) att det lättaste sättet att göra Mundanas tidslinjer mentalt acceptabla är att halvera det beskrivna tidsspannet och låta det vara 5000 år istället för 10000, och helt sonika på samma sätt halvera alla årtal i den redan existerande kronologin. På så sätt får vi t.ex. ner Colonan från det i våra ögon (och kanske även objektivt) absurda 8000 år det det bara enorma 4000, och utvecklingen bronsålder - > medeltid/renässans på 5000 år är inte alltför långt från våra referenser från Jorden.

Detta innebär också att jag kan använda både Eons _och_ Ymirs Mörker (som får den coola 10 000-årscykeln) till största effekt, (det ena en katastrof i forntiden, det andra en kommande undergång) men det är en helt annan historia.... :gremwink:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tja, Jargien är ju en Rom-ripp och romarna slet inte direkt ihjäl sig för att göra teknologiska framsteg, så det ser jag inte som ett problem.

Fogge - gästspelar

EDIT: FFS jag tryckte ju på "Svara" på ett helt annat inlägg. Jävla pissystem till forum vi har, eh?! :gremlaugh:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Här finns en gammal tråd där det finns en hel del tankar om folkvandringar i Mundana. Något som går att använda kanske?
 

thehumuslayer

Veteran
Joined
5 Aug 2008
Messages
10
Location
Göteborg
Jag säger inte att jag är helt skeptisk till att utvekcla Mundanas historia, tvärtom tycker jag att det vore kul om det gjordes.
Däremot vill jag också varna; jag tror att det vore misslyckat och riskabelt att fastslå och få på pränt alldeles för mycket grejer, och därigenom lämna för lite plats åt fantasin. Eon är ändå ett fantasy-rollspel, och där det inte finns data som gäller över allt, fantiserar man ihop något eget.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,644
Location
Maastricht
Om Mundanas historia nu skulle sättas i mer detaljerad pränt så betyder det väl knappast att det skulle bli mindre mystik över världen? Världen skulle bli mer levande och jag tror snarare att mer mystik skulle vara enklare att fantisera ihop.

Jag förstår inte riktigt argumenetet "Det är en fantasyvärld så den behöver ingen historia" vilket i princip är vad du säger.
Vi pratar endå om en värld som har haft flertalet högkulturer som bör ha nedtecknat sin historia liksom andra länders historia.
Ju mer historia en fantasyvärld har destomer kommer den till liv precis som jag skrev ovan.

Till er andra, lycka till !
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du missar nog hela grejen, tycker jag. Det är en sak när officiellt material berättar för mycket - folk känner sig tvingade att anamma detta. Men om communityn beskriver världen i detalj så innebär det ju bara att folk har gjort precis det du säger - fantiserat ihop något eget!

Det är däremot en risk att tro att vi ska kunna beskriva allt, för det kommer inte lyckas, om vi ens lyckas starta detta...
 

thehumuslayer

Veteran
Joined
5 Aug 2008
Messages
10
Location
Göteborg
Precis. Jag har kanske uttryckt mig dåligt, men aldrig menat att det inte vore bra att utveckla Mundanas historia djupare. Däremot vore det som sagt tråkigt om för mycket fokus lades på att officiellt detaljstyra det hela. Om inte annat skulle det frånta den lite historiska eller legendariska känslan från Mundanas äldre tider.
Jag tycker att det kan finnas en poäng i att låta det vara lite med Mundana som det är här i världen; ju längre bak något är i historien, desto mer får man fantisera ihop och romantisera, för det finns inte så mycket säker information kvar.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
thehumuslayer said:
Jag tycker att det kan finnas en poäng i att låta det vara lite med Mundana som det är här i världen; ju längre bak något är i historien, desto mer får man fantisera ihop och romantisera, för det finns inte så mycket säker information kvar.
Det skulle la kanske vara en poäng i att en ev. satsning på en mer detaljerad historia uppmuntrar fokus på mer nutida historia.

Det är i vilket fall oftast enklare att integrera i en kampanj vilken som helst.

"Jo se'ru, vi i Orreåsen har alltid avskytt de där svarting-kramande förrädarna borta i Tölinge sedan 2902. Då de svek sin ed mot den goe grevens farfar och inte hörsammade hans önskan att milisen skulle samlas under fanan för kampen mot Ghokk-tirakernas härjningar. Vissa säger att de har tirakblod i ådrorna och inte ville skada sina blodsförvanter."
 
Top