Nekromanti Mundana Universalis 0.1.1 Uppdatering

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Ladda ner på http://mu.nogo.se/ (du behöver ha installerat Release 1, dvs version 0.1) eller ta direktlänken

Jag har suttit och pillat lite av och till de två senaste månaderna efter releasen.
Egentligen hade jag nog suttit en vecka till och släppt 0.2 istället, dvs en ny karta, men då datorn där jag arbetar med själva kartan på dog nu inatt så får jag skjuta på det på obestämd tid. Istället släpper jag det som jag gjort hittills, detta innefattar tyvärr inte ett nytt scenario år 977 utan istället version 0.1.1 där följande gjorts:
0.1.1
- Uppdelning hos dvärgarna så att varje fäste är ett eget land och även en egen kung, allt enligt Dvärgarboken
- Dessa nya länder har även fått tillhörande grafik
- Samtliga länder har fått minst en regent, Soldarn, Asharien och Consaber har fått sina fullständiga regentlängder
- Consaber har fått ett fåtal ledare och några få händelser har lagts till (mest som test och exempel)
- Religionerna har omarbetats och alverna har nu en egen religion tillsammans med Tokon (pga närhet mellan Alarinn och Tokon) och Raunerna har flyttats till hedningar. Alvernas och tokonernas religion ska både få nytt namn och ny grafik som ännu inte är ordnat.
- Domestic Policies (inrikespolitik) är ordnat för samtliga länder så att de skiljer sig bätte från mängden (som att Jargierna jagar andra religioner väldigt hårt, att Soldarn har en utpräglad ärftlig feodalism)
- Olika länder har fått olika nya grafikset, främst är det städernas utseende men även figurerna
- Olika länders vanliga namn har lagts till så att dessa dyker upp som standardledares namn
- Små justeringar kring olika länders AI och strategi
Not: Domestic Policies är en 0-10 skala med 5 som standard i åtta olika kategorier (om man har ett lågt värde, under 5 gäller det inom parentes);
Aristocracy (Plutocracy), Centralisation (Decentralization), Innovative (Narrowminded), Mercantilism (Free Trade), Offensive (Defensive), Land (Naval), Quality (Quantity), Serfdom (Free Subjects)
Detta säger egentligen inte så mycket förutom hur man kan modellera olika länders inriktningar, och dessa påverkar en hel del saker inne i spelet.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Bra jobbat!! Men ska dvärgarna vara indianer? Hos mig så har de små aztec-pyramider och fjädrar i hattarna. :gremlaugh:
Kul att du fått till det så bra med regentlängder och namn i Consaber, ger mycker mer känsla när man spelar. Gillar speciellt eventet precis i början: "Daak är den ende guden/Svär trohet till Draken" :gremlaugh:
Nu ska jag vara krånglig och säga att Sanari och Alarinn kanske inte borde ha samma religion, man kan gott låta Sanari vara ateister ändå faktiskt. Men däremot är lösnignen med Alarinn som panteister mycket bra. Och att ha rauner som hedningar är också bra tycker jag. Vet inte hur du gjort med domestic policies för dvärgar men de borde vara väldigt defensiva och nästan passiva i sitt agerande. Det kanske går att ordna på något sätt. Jag spelade som Consaber och blev lite förvånad när dvärgarna först invaderade Thalamur och jag hakade på och sedan invaderade de mitt kära Consaber. (kanske är jag bara bitter att de ägde mig så hårt :gremlaugh:)
I övrigt måste jag än en gång säga att jag är mycket imponerad. Hoppas att du får igång din dator och att projektet fortsätter, tycker att det är ett väldigt roligt initiativ.

Hejsvej!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Dvärgarna som centralamerikanska indianer är givetvis bara en placeholder :gremsmile: tog dem för att den stenaktiga staden nästan passade och i andra hand för att dvärgrna skulle sticka ut. Jag är faktiskt och kollar på att fixa en annan figur för dvärgarna, kanhända blir det dvärgar som ser ut som Warhammer-dvärgar (för jag är inte så driftig att jag gör egna saker, här snor vi med råge från andra) men de är grymt mycket bättre än nuvarande.
I samma veva så tar jag nog med alver, legionär-lookalikes till Jargien och något som liknar tiraker. Kan nog passa på att ta med alla events som skrivits in i wikin tills dess.

Datorn är uppe igen, kartan intakt, tills jag prövade den nya något buggiga releasen av kartverktyget, vilket pajade kartan som var under arbete. Jag får ta och utgå från "version 0.1"-kartan igen, fast det borde inte ta lika lång tid då jag vet på ett ungefär hur jag vill ha det.

En sak som skulle kunna gå snett med att Sanari fortfarande är ateister är att Jargien kommer att vara mer benägna av att starta krig med dem (det har visserligen varit ett krig under de senaste 1000 åren så inte helt obefogat). Däremot ger det fördelen att de lär ogilla både dvärgar och tiraker (det hände att de bildade allians med Kiaz innan jag såg till att de hatade varandra, då deras religion är hyfsat kompatibla). Det är inte ett lätt val :gremsmile:, men jag kan ta och ändra tillbaka dem och se hur det flyter på under testningarna.
Funkar det bra med uppdelningen av dvärgarna? Angående Consaber vs Thalamur så tog jag med Kholon i sabriska alliansen mest för att de troligen skulle backa upp Colonan om det invaderades. Också lite irriterande att båda dvärgfästena i Colonamassivet heter Kholon, även om flaggan skiljer sig åt, tror jag ändrar till Södra resp Norra Kholon. Ska kolla om jag kan göra dvärgarna ännu mer passiva och defensiva (mest att begränsa deras diplomater).

Gissningsvis går det att släptta version 0.2 (ny karta och det ovan) under juni (obs! inget löfte!) :gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Dvärgafästena var verkligen en bra idé! Nu slipper man problemet "ok, jag har tagit ett förbannat fäste, kostade 70 00 man, men dvärgarna har inte en tanke på fred, så jag måste erövra de resterande fyra som ligger utspridda över hela kartan...". Att göra dem mer defensiva skulle vara bra, för mig anföll alltid dvärgarna mindre nationer lite då och då, vilket kändes ganska orealistiskt. Slutade med en allians mellan Sunari och Kiaz vs. Asharinas dvärgafästen...

Har du inget problem med för många nationer borde raunerna för realismens skull delas in i separata horder vilka slåss mot varandra och resten av världen. De har knappt någon sammanhållning alls. Teknologinivåerna skulle nog också vara bra att se över.

Västmark är alltid uppdelat mellan Kiaz och Takalorr eller erövrade av Damarien inom fem år, och speciellt det första alternativet känns lite konstigt...

Annars: Det är en superb mod och jag ser verkligen fram emot nästa del, speciellt händelserna. Keep ut the good work, och säg bara till om det är något särskilt du behöver :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förslag

Jag har testspelat den nya versionen nu och har skrivit en "önskelista" med saker som jag ansåg borde ses över/ändras.

1. Lägg till resterande länder! :gremsmile: (samt de cirefaliska och sabriska kolonierna, såklart).

2. Det borde ju finnas pirater utanför Asharien och runt Takalorr. (har för mig det står en del om det i S&P, som jag dock tyvärr inte har tillgång till just nu)

3. En massa städer har ersatts med konstiga pilar vilket känns lite skumt, men det är kanske bara för att du håller på att fixa grafiken?

4. Övergångar från land till närbelägna öar ser ut att finnas, men går inte att använda. Går det att fixa?

5. På kartan kan man inte se hur många man som belägrar, men det är kanske också pga. grafikändringarna?

6. Om man går till Seredan eller Ocean 143 hamnar man grafiskt en bra bit fel, även om man fortfarande är i rätt zon.

Så, det var allt. Ser fram emot nästa uppdatering :gremsmile:
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Förslag

Så, mycket av detta är fixat och jag är klar med den nya versionen av själva kartan och det tog 30+ timmar, tiden bara rinner iväg. :gremwink:
Apropå rinner, det är några floder som jag inte kan urskilja namnet på i Thalamur (har inte modulen utan får nöja mig med online-kartan).
a) Den söder om Ivani som rinnner mellan 'G' och 'a' i "Garimarkerna".
b) Den som rinner ut vid Abin-Ramadh, heter den Ramadh?
c) Den som rinner förbi nära Savirah
Sen tror jag att jag har lyckats tyda de andra, Ifar rinner ut vid Tagada, Khora rinner ut vid Khora, Ragash rinner ut vid El'egor, Vhegor (eller är det Vheger?) i norra Egor och sist Thukor som gräns mot Caserion
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Förslag

Så, mycket av detta är fixat och jag är klar med den nya versionen av själva kartan och det tog 30+ timmar, tiden bara rinner iväg.
Yay, starkt jobbat! Skulle gärna hjälpa dig, men jag har tyvärr inte Thalamurmodulen jag heller...

När kommer nästa version? :gremwink:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Förslag

a) Ikrem
b) Ramadh, ja precis så är det
c) Mizena

Tror att staden Khora rinner ut vid heter Khoro.
Vheger är det i norra Egor.

Jag vet inte om du har med dessa floder, men dom var ju inte uppräknade ibland de du lyckats tyda...

Parash rinner ut vid Parash.
Hirath nära Yndrath.
Yil rinner ut vid Strakh.
Ifka är floden söder om Yil.

Alla de fyra ligger i syd-östra delen av Thalamur... I princip så är Parash norr om Hirath som är norr om Yil som är norr om Ifka.
 
Top