Som några av er kanske minns så experimenterade jag med Mundana Universalis för spelet Europa Universalis 2 för cirka 3 år sedan (se 1 och 2) och jag tänkte att det kanske var dags att återuppliva projektet i ny tappning. Det var också så att det kom på tal under GothCon-puben så jag tänkte att det kanske var dags att dela med sig, det som gäller nu är nämligen Europa Universalis: Rome.
Rome använder samma spelmotor som Europa Universalis 3 men anledningen att det föll på Rome berodde i mångt och mycket på att man har blandat in flera delar av Crusader Kings i det hela, främst att det finns utrymme för personer. Likt EU3 och till skillnad från EU2 så är spelet väldigt modbart. Tills vidare har jag slängt upp lite screenshots samt en liten argumentlista om varför Rome valdes istället för EU3. Se Mundana Universalis.
Jag hinner inte skriva så mycket nu, mest för att det är så mycket och jag inte riktigt vet hur jag ska börja beskriva det som finns. I nuläget har jag faktiskt inte så stort behov av hjälp, men det kan hända att det kommer med tiden. Kan iaf säga att nuvarande status är "nästan spelbart".
En av de fem screenshots som finns på länken ovan: (nej, jag har inte fixat Jargus ålder än)
Rome använder samma spelmotor som Europa Universalis 3 men anledningen att det föll på Rome berodde i mångt och mycket på att man har blandat in flera delar av Crusader Kings i det hela, främst att det finns utrymme för personer. Likt EU3 och till skillnad från EU2 så är spelet väldigt modbart. Tills vidare har jag slängt upp lite screenshots samt en liten argumentlista om varför Rome valdes istället för EU3. Se Mundana Universalis.
Jag hinner inte skriva så mycket nu, mest för att det är så mycket och jag inte riktigt vet hur jag ska börja beskriva det som finns. I nuläget har jag faktiskt inte så stort behov av hjälp, men det kan hända att det kommer med tiden. Kan iaf säga att nuvarande status är "nästan spelbart".
En av de fem screenshots som finns på länken ovan: (nej, jag har inte fixat Jargus ålder än)