Nekromanti Mundana Universalis. (totalt OT)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mundana Universalis

Vad jag lanserar är en tävlan: finn de länder som är mest lika mundanas och styrk dessa påståenden. Jag ger exempel på min egen lista nedan (vilken naturligtvis bör kritiseras), och anmodar på Ymir (ödmjukt hoppandes att han antar uppdraget) att döma mellan alla förslag!
Visst, antar jag...jag borde väl känna mig hedrad. (Det gör jag). Men ärligt talat tror jag att det är svårt att göra en tävling av det, för vilka kulturer från vår värld man förknippar olika Mundana-kulturer med är en högst subjektiv fråga, helt beroende av hur ens egen syn på Mundana är. Oavsett vad som står i modulerna kommer alla att tolka saker och ting olika, och det enda som i slutändan kan gälla något så när objektivt är vilka inspirationskällor författarna hade då de skrev. Faktum kvarstår - Mundanas kulturer motsvarar inte de jordiska, och eventuella likheter är antingen slump eller helt enkelt inspiration från jordens historia.

Likfullt...det är klart att man kan dra vissa paralleller, och det är lättare i somliga fall än andra. Min uppfattning kvarstår att fantasykulturer bör vara unika - likheter med befintliga kulturer i vår värld kan ofta vara positiva, men blir de alltför stora är det bara tråkigt.

Nå. Vad som följer nedan är helt enkelt vilka irl-historiska kulturer/länder jag trots allt skulle förknippa Mundanas kulturer (som jag uppfattar dem) med om jag var nödd och tvungen. Och det är klart, i många fall, Västlanden inte minst, så vet jag ju vad jag varit inspirerad av i beskrivandet:

Ebhron: Cholariket, antika Persien, Korea/Koryo
Consaber: Urma Bréan - England, Danbréann - Frankrike, Tokon - Skottland/Wales
Alarinn: Irland/Skottland
Raunlänningarna: Kirgizer, Mongoler, Tatarer
Colonan: Schweiz, Norditalien strax efter romarrikets slutliga sönderfall
Thalamur: Rysk medeltid
Caserion: Norditaliens stadsstater
Asharien: Vilket decentraliserat västeuropeiskt medeltidsrike som helst, Hansestäderna eller Flandern verkar lämpligt.
Soldarn: Nordisk medeltid
Västmark: Öh...tja...Estlands träskområden?
Damarien: Polen, Rumänien, Balkan under medeltiden
Drunok: Ungern, England, Gyllene horden
Jargien: Tyskromerska riket, Byzans
Kamor: Huronerna!
Melorion: Italienska stadsstater, Malacka, Brittiska imperiet
Tarkas/Östzhanerna: Östturkestan, turkfolken
Mûhad: Kara-Khitai, Xixia, Transoxanien, medeltida Persien
Momolan: Egypten, Etiopien (där amazonerna kom ifrån), Zanzibar
Eumo: Tibet, Kushanriket, Afrika i allmänhet
Gordrion: Sibirien

- Ymir, mänskligt fikon

rax

Swordsman
Rakhori går lika bra att spela vare sig med eller utan ägandehat, men ägandehat är en mycket intressant krydda som är ganska originell i fantasysammanhang.
Strunt i ägandehatet! En alldeles för dåligt utvecklad aspekt av Thalamur är ateismen. I en värld där gudarna bevisligen existerar kan man undra hur någon kom på idén att börja förneka dem? Eller är det egentligen ett filosofiskt ställningstagande där man vill sätta människan och hennes fria vilja i mittpunkten?

Då blir det genast mycket intressantare (tycker jag) än om magikraterna bara är ’de där ondskefulla imperialisterna’ i motsats till de ’goda’ sabrierna.

/Rax, tycker också :gremsmirk:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Arabbrist?

Well...Mûhad utgörs till största delen av kalltempererad öken (dvs inga palmer; kalla vintar, tillochmed med snöfall ibland), kamelerna är till största delen den tvåpuckliga asiatiska sorten, sablarna är modellerade efter persiska shamshirer (alltså inga arabiska svärd), och Mhîmrätten är inte alls så lik Islam som man kan tro vid första anblicken. Vänta bara så får du se i modulen.

Alltså...jag säger inte att det inte kommer finnas arabiska tendenser där, men för en insatt kommer det definitivt vara lättare att dra paralleller till helt andra orientaliska kulturer.

- Ymir, fick plötsligt motivation att skriva vidare

Marukusu

Hero
Thalaskerna tror inte på att gudarna inte finns, i själva verket är de högst medvetna om det, men de dyrkar inte gudarna då de anser att gudarna är demoner, vilket de faktiskt är, om än jävligt über såna.

/Marukusu deThalasque

rax

Swordsman
Thalaskerna tror inte på att gudarna inte finns, i själva verket är de högst medvetna om det, men de dyrkar inte gudarna då de anser att gudarna är demoner, vilket de faktiskt är, om än jävligt über såna.
Just precis. Så står det i de officiella resurserna. Men hur, i en värld där alla andra tror på gudarna och inte anser att dessa är demoner, kom man på tanken att sluta dyrka gudar? Särskilt med tanke på att den stora förebilden - Coloniska kejsardömet - inte hade sådana strömningar?

/Rax

Greymourn

Swordsman
Greymourn Goes... [OT]

Om jag minns rätt var det nån Jargisk general som hette Sold eller nåt som bodde i dagens Soldarn men var ju då en Jargisk koloni. Sen ville Sold bli kung och hoppade ur det stora kejsardömet Jargien och BLEV kung. Och det att Soldarn var speciellt var ironi eller sarkasm .
Man skulle helt enkelt kunna säga att Sold blev såld på (det som skulle bli) Soldarn...

P.S Köp inte folköl på Överskottsbolaget... Den smakar mögelost och socker... Dessutom blir man alldeles konstig av den... D.S