Ymir
Liten kantbaron
Re: Mundana Universalis
Likfullt...det är klart att man kan dra vissa paralleller, och det är lättare i somliga fall än andra. Min uppfattning kvarstår att fantasykulturer bör vara unika - likheter med befintliga kulturer i vår värld kan ofta vara positiva, men blir de alltför stora är det bara tråkigt.
Nå. Vad som följer nedan är helt enkelt vilka irl-historiska kulturer/länder jag trots allt skulle förknippa Mundanas kulturer (som jag uppfattar dem) med om jag var nödd och tvungen. Och det är klart, i många fall, Västlanden inte minst, så vet jag ju vad jag varit inspirerad av i beskrivandet:
Ebhron: Cholariket, antika Persien, Korea/Koryo
Consaber: Urma Bréan - England, Danbréann - Frankrike, Tokon - Skottland/Wales
Alarinn: Irland/Skottland
Raunlänningarna: Kirgizer, Mongoler, Tatarer
Colonan: Schweiz, Norditalien strax efter romarrikets slutliga sönderfall
Thalamur: Rysk medeltid
Caserion: Norditaliens stadsstater
Asharien: Vilket decentraliserat västeuropeiskt medeltidsrike som helst, Hansestäderna eller Flandern verkar lämpligt.
Soldarn: Nordisk medeltid
Västmark: Öh...tja...Estlands träskområden?
Damarien: Polen, Rumänien, Balkan under medeltiden
Drunok: Ungern, England, Gyllene horden
Jargien: Tyskromerska riket, Byzans
Kamor: Huronerna!
Melorion: Italienska stadsstater, Malacka, Brittiska imperiet
Tarkas/Östzhanerna: Östturkestan, turkfolken
Mûhad: Kara-Khitai, Xixia, Transoxanien, medeltida Persien
Momolan: Egypten, Etiopien (där amazonerna kom ifrån), Zanzibar
Eumo: Tibet, Kushanriket, Afrika i allmänhet
Gordrion: Sibirien
- Ymir, mänskligt fikon
Visst, antar jag...jag borde väl känna mig hedrad. (Det gör jag). Men ärligt talat tror jag att det är svårt att göra en tävling av det, för vilka kulturer från vår värld man förknippar olika Mundana-kulturer med är en högst subjektiv fråga, helt beroende av hur ens egen syn på Mundana är. Oavsett vad som står i modulerna kommer alla att tolka saker och ting olika, och det enda som i slutändan kan gälla något så när objektivt är vilka inspirationskällor författarna hade då de skrev. Faktum kvarstår - Mundanas kulturer motsvarar inte de jordiska, och eventuella likheter är antingen slump eller helt enkelt inspiration från jordens historia.Vad jag lanserar är en tävlan: finn de länder som är mest lika mundanas och styrk dessa påståenden. Jag ger exempel på min egen lista nedan (vilken naturligtvis bör kritiseras), och anmodar på Ymir (ödmjukt hoppandes att han antar uppdraget) att döma mellan alla förslag!
Likfullt...det är klart att man kan dra vissa paralleller, och det är lättare i somliga fall än andra. Min uppfattning kvarstår att fantasykulturer bör vara unika - likheter med befintliga kulturer i vår värld kan ofta vara positiva, men blir de alltför stora är det bara tråkigt.
Nå. Vad som följer nedan är helt enkelt vilka irl-historiska kulturer/länder jag trots allt skulle förknippa Mundanas kulturer (som jag uppfattar dem) med om jag var nödd och tvungen. Och det är klart, i många fall, Västlanden inte minst, så vet jag ju vad jag varit inspirerad av i beskrivandet:
Ebhron: Cholariket, antika Persien, Korea/Koryo
Consaber: Urma Bréan - England, Danbréann - Frankrike, Tokon - Skottland/Wales
Alarinn: Irland/Skottland
Raunlänningarna: Kirgizer, Mongoler, Tatarer
Colonan: Schweiz, Norditalien strax efter romarrikets slutliga sönderfall
Thalamur: Rysk medeltid
Caserion: Norditaliens stadsstater
Asharien: Vilket decentraliserat västeuropeiskt medeltidsrike som helst, Hansestäderna eller Flandern verkar lämpligt.
Soldarn: Nordisk medeltid
Västmark: Öh...tja...Estlands träskområden?
Damarien: Polen, Rumänien, Balkan under medeltiden
Drunok: Ungern, England, Gyllene horden
Jargien: Tyskromerska riket, Byzans
Kamor: Huronerna!
Melorion: Italienska stadsstater, Malacka, Brittiska imperiet
Tarkas/Östzhanerna: Östturkestan, turkfolken
Mûhad: Kara-Khitai, Xixia, Transoxanien, medeltida Persien
Momolan: Egypten, Etiopien (där amazonerna kom ifrån), Zanzibar
Eumo: Tibet, Kushanriket, Afrika i allmänhet
Gordrion: Sibirien
- Ymir, mänskligt fikon