Jag har inte varit helt inaktiv under sommaren, trots forumkraschen.
Här är ett smakprov som sammanfattar det mesta som jag hunnit med:
http://mu.nogo.se/screenshots/tiraker_xinu.png
Lite händelser, men kanske främst en dvärgisk och en alviska sprite.
Tirakräder drabbar bara områden som ligger nära tirakiska bosättningar, exempelvis Olandet och Balonskogen. En motsvarighet finns för de provinser som gränsar till piratrika områden.
Xinukulter kan för tillfället uppstå i Daaktroende länder där man är sekulariserad, främst Damarien och Consaber. Dessutom kan länderna drabbas av att Xinukulten infiltrerat högre samhällspositioner (läs: Damarien) vilket gör det ännu värre för den som försöker hindra dem.
Andra händelser är exempelvis Vrimzikiel som drar runt och plundrar delar av Caserion men främst norra Asharien eller att Rakhorisabotage drabbar de länder som gränsar till Thalamur (kan behöva justeras då Consaber inte gränsar till dem för tillfället) och har en dålig relation till dem.
Dessutom har jag spikat (men inte påbörjat) att ett lämpligt startdatum för ett scenario är år 1419, det år då cirefalierna började kolonisera Gordrion, sen råkar det falla väldigt bra ihop med Europa Universalis.
Saker som inte finns med här är att jag fått ihop en teknologilista, anpassad för Mundana och med mundanska mått.