Nekromanti Mundanas knasreligioner

Targon

Hero
Enligt min mening är EONs religionsmodul den sämsta enskilda modulen som Neogames hittills släppt, bortsett från de två utomordentligt lättsågade äventyrsmodulerna Jarla och Sorgernas brunn. Ägnade frukosttimmen åt att ännu en gång läsa igenom avsnittet om Daakkyrkan i Gudarnas kamp. Det slog mig att modulförfattarna förmodligen har styrts av synnerligen diffusa och populära föreställningar om hur religioner fungerar och är uppbyggda. Någon större trovärdighet för den religionsvetenskapligt utbildade kan denna modul erbjuda endast i ytterst få och generella avseenden. Själv gör jag i mina egna äventyr ganska stort väsen av kontrasten mellan samorismens humanistiska kretsloppstänkande och daakkyrkans underkastelse under en autokratisk och obarmhärtig gud (som för egen del för tankarna till den nordafrikanska kulten av Baal-Hamon/Saturnus under antiken). Men i övrigt drar jag mig för att hämta material från modulen och väljer hellre att låta mig inspireras av diverse olika religioner i medelhavsvärlden och orienten under antiken och senantiken.

Det typiska felet som författarna till religionsmodulen gör sig skyldiga till är den moderna sekulariserade uppfattningen om att alla religioner har ett bestämt budskap som går att beskriva på några få rader. Kring detta definierade och välpaketerade budskap förefaller existera på ett metaplan och förblir den samma genom en över fyratusenårig historia. Huvudlinjen i bekännelsen är lika lätt att identifiera som avvikelserna, och uppkomsten av ortodoxier och heresier följer ett tämligen trivialt mönster. Framför allt vad det gäller Daakkyrkan är det tydligt att modulförfattarna styrts av populära och förutfattade meningar om den katolska kyrkan som i mina ögon (inte minst eftersom jag själv är nära förtrogen med den katolska traditionen även om jag inte längre är bekännande katolik) resulterat i allt för fåniga idéer som trotsar all trovärdig användning i rollspelandet. Uppenbarligen har författarna försökt att tänka till men misslyckats grundligt eftersom de egentligen inte haft någon koll på hur befintliga religioner fungerar historiskt, sociologiskt, psykologiskt och kulturellt. Betyget för modulen blir därmed en överstruken tirak.

By the way…
Stora kalkonpriset i kategorin Religioner i Mundana får naturligtvis Arachnes folk. Maken till fånig så kallad religion får man leta efter. Själv har jag sorterat bort den helt.

- Targon, skrivare

dream

Hero
Jag inser inte problemet. Om du hade haft en sida på dig att beskriva kristendomen resp. Islam, för att få fram skillnaderna, vad hade du gjort? Du hade skrivit att de kristna tror på jesus och på att han var messias, medan man i Islam anser Muhammed vara den ledande profeten. Vidare om biblen resp. Koranen. Sedan lite om vallfärder i Islam. Och om botgöring i den katolska kyrkan.

Sen hade du inte hunnit med mer gissar jag.

För övrigt ligger det ju i den för tillfället styrande kyrkoregimens intresse att påskina att en viss religion alltid varit likadan, så det är klart att Daakprästerna vill få det till att deras kyrka inte förändrats på flera tusen år.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Krille

Super Moderator
"Det typiska felet som författarna till religionsmodulen gör sig skyldiga till är den moderna sekulariserade uppfattningen om att alla religioner har ett bestämt budskap som går att beskriva på några få rader. Kring detta definierade och välpaketerade budskap förefaller existera på ett metaplan och förblir den samma genom en över fyratusenårig historia."

Den stora orsaken till detta är att rollspelsförfattare faktiskt bara har ett fåtal rader på sig att beskriva en religion. Ska man beskriva en religion med samma djup som i verkligheten krävs förmodligen en bok i tjocklek som Bibeln, och det har varken rollspelsproducenter tid, ork, eller pengar att skriva och rollspelskonsumenter tid eller ork att läsa eller råd att köpa.

Dessutom får du betänka ännu ett faktum: rollspelsproducenter är sällan experter inom sina respektive områden. På sin höjd är de glada intresserade amatörer eller besserwissrar, men det är inte ofta som de har akademiska studier i bakfickan. Detta gör normalt inte så mycket, eftersom konsumenterna är av samma typ: på sin höjd glada amatörer eller besserwissrar och nästan alltid utan akademiska studier inom ämnet. De få undantag som finns är intelligenta och välutbildade nog att kunna göra något eget, eventuellt med grund i och med generella drag från det som publiceras.

I övrigt håller jag med om att religionerna i Religioner i stort sett är tämligen urusla som religioner (inklusive de jag själv bidrog med). Däremot fungerar de i allmänhet för rollspelare, och det är enligt min mening bra mycket viktigare.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero
Tro mig, jag skulle ha gjort på ett helt annat sätt, trots begränsingar i sidantal. Jag har aldrig menat att det skulle tagits upp mer fakta. Min uppfattning är att en modul egentligen ska säga så lite som möjligt och snarare leverera generella antaganden tillsammans med en stämning att bygga vidare på. För det första menar jag att en kort liten anekdot, återberättad av en vis gammal man, säger mer än tusen ord vad det gäller religiösa föreställningar. För det andra skulle jag betona mystiken och spiritualiteten mer än vad som modulförfattarna lyckats med i stället för att kopiera strukturen från en gammal sunkig religionsbok från sjuttiotalet skriven för mellanstadieelever. Man hade kunnat göra det åtskilligt mycket bättre även om författarna endast fått skriva en sida för varje religion.

- Targon, skrivare

dream

Hero
Det har du säkert rätt i. Men om du inte var religionsvetare så skulle texten se ut ungefär som jag spånade. Dessutom är jag högst osäker på hur kommersiellt gångbart det skulle vara med en "seriös" religionsmodul. Och på hur mycket det skulle ge den genomsnittliga spelgruppen i form av spelbart material.
Som modulen ser ut nu så finns det mycket att hämta: Man får tre snabba punkter att hänga upp sin rollpersons tro på (räcker utmärkt för min del i alla fall), man får en användbar prästroll med cermonier och dylikt, man får onda sekter eller åtminstone religioner som är polariserade vilket gör att det är lätt att skapa religiösa motsättningar, och man får mystik och äventyrsuppslag med reliker och andra religiösa föremål.

Det är klart, det är inte en avhandling om religionerna, det har du rätt i, men det är också lite det som gör att jag tycker att den är bra, som rollspelsmodul.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Targon

Hero
Ska man beskriva en religion med samma djup som i verkligheten krävs förmodligen en bok i tjocklek som Bibeln, och det har varken rollspelsproducenter tid, ork, eller pengar att skriva och rollspelskonsumenter tid eller ork att läsa eller råd att köpa.

Problemet är inte att beskrivningarna av respektive modul i religionsmodulen är för begränsad. Tack och lov är de inte längre. Problemet är snarare att modulen lider av ett grundläggande systemfel. Det hade varit bättre att inom ramen för samma begränsade sidantal skriva utifrån en mer subjektiv och narrativ infallsvinkel i stället för att använda en lika dålig som klassisk läroboksstil.

- Targon, skrivare

Svarte Faraonen

ром и смерть
Saken med Religioner är att författarna härhör från runt 70-talet, och åtminsone några av läsarna är mellanstadieelever...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Drakvrede

Swordsman
En lite anmärkning:
Modulen Religioner kan väl knappast vara skapad för att ge en subjektiv beskrivning av hur varje troende uppfattar religionen? Något sådant tror jag faktiskt skulle vara ganska värdelöst! Jag menar, visst, vi kan få läsa ett par sidor där en daak-troende upplever sin koppling till gud, eller hur en präst berättar om de olika trossatserna och hur han tolkar dem. Men det är (i min mening) inte denna moduls uppgift!

Modulen är istället till för att skapa en väldigt övergripande bild, som är enkel att förstå, och är... ja, i viss mening läroboksbaserad. Varför? Jo, därför att en sådan modul blir så mycket mer användbar i rollspelandet. Genom denna beskrivning får man veta vilka religioner som är fiender och varför. Man får också viss insikt i vad en troende får och inte får göra, och avslutningsvis får man kunskap om vad religionen hävdar om olika aspekter i verkligheten. Alla denna information kan man sedan använda till att skapa häftiga äventyr! Religiösa krig, inkvisitionella förföljelser, konflikter mellan de troende i samhället, osv, osv. Allt detta kan man dra ur denna modul, vilket gör den till mycket användbar då det gäller äventyrsskapande. Visserligen skulle det mycket väl kunna ingå en subjektiv beskrivning av religionen från dess utövare, men om detta dominerade modulen skulle den vara användbar. Jag håller också med om att modulen inte är perfekt. Det finns många förbättringar som skulle kunna göras. Men jag håller inte med om att den är fullt så kass som det hävdats här.

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Krille

Super Moderator
"Det hade varit bättre att inom ramen för samma begränsade sidantal skriva utifrån en mer subjektiv och narrativ infallsvinkel i stället för att använda en lika dålig som klassisk läroboksstil."

Bättre ur vilken synvinkel? Narrativt stämningsskapande eller objektivt informerande? Eftersom jag anser att en bakgrundsmodul ska vara just objektivt informerande, inte subjektivt stämningsskapande, så ser jag inte att det finns något annat val.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Kheletaar löste detta på ett bra sätt har jag för mig... Man fick en beskrivning av vad byshamanen/översteprästen/mamma berättade för en om ens religion när man var liten vilket gav en bra uppfattning so dessutom redan var anpassad till karaktären.

Helmgast
Vem gjorde vilka av Mundanas knasreligioner (nt)

<center>Jag vill att sjöfarare & pirater släpps innan jag åker till tradition på lördag. /images/icons/wink.gif
Schnell, bitte. /images/icons/smile.gif

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.

Ymir

Liten kantbaron
Det jag främst stör mig på med religionsmodulen är den groteska inflationen av religioner, som framstår som direkt löjlig i mina ögon. Hur många taskigt beskrivna, obskyra "onda kulter" finns det egentligen i Mundana? Skrattretande många, typ. Hir uppstår egentligen så många obskyra religioner i en så begränsad sfär som Mundana? Kanske jag som är ute och cyklar, men det känns jävligt obskyrt.

Och namnet "Nyarl'am Shaggai"? Herregud! Jag HOPPAS att det är tänkt att vara en Lovecraft-parodi. (Nyarlathotep/Shaggai).

- Ymir, som hatar 90% av Mundanas obskyra fjantsekter.

Kalil

Swordsman
Med risk för att starta en vansinnigt OT debatt så;

Vore det inte troligt att den fundamentala trossatsen och religionens former förblev ganska konstanta över tiden om den gud som dyrkades faktiskt existerade?

Religiösa utbrytargrupper och personliga tolkningar blir nog inte så vanliga om religionens överstepräst kan nedkalla åskviggar och rida över himmlen i en vagn dragen av brinnande hästar. Eller?

/Kalil

PS Har inte läst supplementet i fråga så min kommentar är av mer allmän karaktär DS

Rosen

Myrmidon
<I>Kheletaar löste detta på ett bra sätt har jag för mig... Man fick en beskrivning av vad byshamanen/översteprästen/mamma berättade för en om ens religion när man var liten vilket gav en bra uppfattning so dessutom redan var anpassad till karaktären.</I>

Nightowls <I>Gordirs Gudar</I> - finns dock inte med i själva spelet. Beskrivs så här:

<BLOCKQUOTE>Idén bygger på <I>What the Priest Told Me</I>, ett sorts schema för att presentera frågor om gud, universum och allting i in game-format för spelare, som använts i <I>RuneQuest</I>. Mitt schema är lite annorlunda, men grundidén är detsamma: detta är svaren en generell person från kulturen ifråga får när han frågar en religiös auktoritet.</BLOCKQUOTE>

Jo, det är en rätt givande metod (om än väldigt hårt förknippad med just RuneQuest) där man får ut väldigt mycket både från vad den lärde ifråga berättar, och <I>hur</I> han berättar det.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
<I>Vore det inte troligt att den fundamentala trossatsen och religionens former förblev ganska konstanta över tiden om den gud som dyrkades faktiskt existerade?</I>

Inte nödvändigtvis - om guden inte är särskilt petimeternoga och benägen att ingripa personligen mot varje missuppfattning, kan dess dyrkare svepa ut åt rätt många olika håll utan att det händer nåt. (Beroende på gudens natur kan det ju också hända att de har någotsånär rätt allihop; en gud som trandenscerar tid, rum och allting måste inte vara på <I>ett</I> enda vis...)

<I>Religiösa utbrytargrupper och personliga tolkningar blir nog inte så vanliga om religionens överstepräst kan nedkalla åskviggar och rida över himmlen i en vagn dragen av brinnande hästar. Eller?</I>

Det kan välan vilken trollkarl som helst. (-:

--
Åke

Kalil

Swordsman
Det kan välan vilken trollkarl som helst. (-:

Inte i Mundana. Där kan man möjlgen åsamka Ob1t6 Trauma, vilket i.o.f.s kan vara rätt farligt det med.

/Kalil

Targon

Hero
Det där är en fråga om språk och kommunikation. Vårt sätt att strukturera verkligheten omkring oss är i hög grad beroende av vårt språk och kommunikationen med våra medmänniskor. Förändras språket, förändras även vårt sätt att förklara och beskriva vår värld. De konsekvenser detta får för uppenbarade religioner är solklara. På 300- och 400-talet slog kristna varandra i skallen med olika tolkningar av begreppen ousia, hypostasis och physis. Men säg den kristna församling i dag där dessa begrepp verkligen är en angelägenhet. Tillsammans med språket förändras de djupaste filosofiska och religiösa angelägenheter, vilket gör att religioner ständigt befinner sig i en process av kontinuerlig förändring. Det spelar alltså ingen roll om guden eller gudarna som religionen har som föremål för sin vördan finns eller inte. Det så kallade budskapet måste ändå förmedlas genom mänskliga agenter och därmed genom mänskligt språk. Och språket är nog det mest svårgripbara som finns eftersom allt i slutändan handlar om kulturellt betingade (och i bland högst personliga) associationer och konnotationer som gör religionen så oerhört komplex. Mot bakgrund av just detta kan man se den ständiga kampen mellan ortodoxi och heresi, dvs som en kamp om språket.

- Targon, skrivare

Big Marco

Läskig
Re: Magi vs Gudar

Öh, va? Det Åke avsåg utgår jag från var en kompetent magiker, inte en lärling.

Magin är bra mycket farligare i Eon än i många andra spel.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Kalil

Swordsman
Måhända är det så att religionen historiskt varit en kamp om språket just för att det inte funnits någon gud som visat var skåpet ska stå?

Att argumentera för att religionens utveckling är fullständigt oavhänging gudens existens kräver att man med säkerhet vet om det finns en gud eller inte.

/Kalil

Targon

Hero
Att argumentera för att religionens utveckling är fullständigt oavhänging gudens existens kräver att man med säkerhet vet om det finns en gud eller inte.

Nä, varför då? Om guden finns måste han/hon kommunicera och uppenbara sin sanning. Hur gör guden det? Jo, antingen genom att skicka en stor blixt genom firmamentet eller genom att kommunicera direkt till människorna. De människor som blir föremål för det gudomligas direkta tilltal brukar kallas heliga män och är en synnerligen vanlig företeelse bland världens religioner. Sådana heliga män tänker jag mig även att det finns gott om i Mundana. Men det viktiga är att vad guden säger kan tolkas på minst två olika sätt. Det tror jag att Gud/gudarna också vet om. Det är förmodligen därför de undviker att manifestera sig och hellre låta oss vara ateister/agnostiker. Eller...?

- Targon, skrivare