Enligt min mening är EONs religionsmodul den sämsta enskilda modulen som Neogames hittills släppt, bortsett från de två utomordentligt lättsågade äventyrsmodulerna Jarla och Sorgernas brunn. Ägnade frukosttimmen åt att ännu en gång läsa igenom avsnittet om Daakkyrkan i Gudarnas kamp. Det slog mig att modulförfattarna förmodligen har styrts av synnerligen diffusa och populära föreställningar om hur religioner fungerar och är uppbyggda. Någon större trovärdighet för den religionsvetenskapligt utbildade kan denna modul erbjuda endast i ytterst få och generella avseenden. Själv gör jag i mina egna äventyr ganska stort väsen av kontrasten mellan samorismens humanistiska kretsloppstänkande och daakkyrkans underkastelse under en autokratisk och obarmhärtig gud (som för egen del för tankarna till den nordafrikanska kulten av Baal-Hamon/Saturnus under antiken). Men i övrigt drar jag mig för att hämta material från modulen och väljer hellre att låta mig inspireras av diverse olika religioner i medelhavsvärlden och orienten under antiken och senantiken.
Det typiska felet som författarna till religionsmodulen gör sig skyldiga till är den moderna sekulariserade uppfattningen om att alla religioner har ett bestämt budskap som går att beskriva på några få rader. Kring detta definierade och välpaketerade budskap förefaller existera på ett metaplan och förblir den samma genom en över fyratusenårig historia. Huvudlinjen i bekännelsen är lika lätt att identifiera som avvikelserna, och uppkomsten av ortodoxier och heresier följer ett tämligen trivialt mönster. Framför allt vad det gäller Daakkyrkan är det tydligt att modulförfattarna styrts av populära och förutfattade meningar om den katolska kyrkan som i mina ögon (inte minst eftersom jag själv är nära förtrogen med den katolska traditionen även om jag inte längre är bekännande katolik) resulterat i allt för fåniga idéer som trotsar all trovärdig användning i rollspelandet. Uppenbarligen har författarna försökt att tänka till men misslyckats grundligt eftersom de egentligen inte haft någon koll på hur befintliga religioner fungerar historiskt, sociologiskt, psykologiskt och kulturellt. Betyget för modulen blir därmed en överstruken tirak.
By the way…
Stora kalkonpriset i kategorin Religioner i Mundana får naturligtvis Arachnes folk. Maken till fånig så kallad religion får man leta efter. Själv har jag sorterat bort den helt.
- Targon, skrivare
Det typiska felet som författarna till religionsmodulen gör sig skyldiga till är den moderna sekulariserade uppfattningen om att alla religioner har ett bestämt budskap som går att beskriva på några få rader. Kring detta definierade och välpaketerade budskap förefaller existera på ett metaplan och förblir den samma genom en över fyratusenårig historia. Huvudlinjen i bekännelsen är lika lätt att identifiera som avvikelserna, och uppkomsten av ortodoxier och heresier följer ett tämligen trivialt mönster. Framför allt vad det gäller Daakkyrkan är det tydligt att modulförfattarna styrts av populära och förutfattade meningar om den katolska kyrkan som i mina ögon (inte minst eftersom jag själv är nära förtrogen med den katolska traditionen även om jag inte längre är bekännande katolik) resulterat i allt för fåniga idéer som trotsar all trovärdig användning i rollspelandet. Uppenbarligen har författarna försökt att tänka till men misslyckats grundligt eftersom de egentligen inte haft någon koll på hur befintliga religioner fungerar historiskt, sociologiskt, psykologiskt och kulturellt. Betyget för modulen blir därmed en överstruken tirak.
By the way…
Stora kalkonpriset i kategorin Religioner i Mundana får naturligtvis Arachnes folk. Maken till fånig så kallad religion får man leta efter. Själv har jag sorterat bort den helt.
- Targon, skrivare