Nekromanti Mundanas knasreligioner

Nightowl

Champion
"Inte nödvändigtvis - om guden inte är särskilt petimeternoga och benägen att ingripa personligen mot varje missuppfattning, kan dess dyrkare svepa ut åt rätt många olika håll utan att det händer nåt."
Dessutom, om gudarna är så där otroligt konkreta och lika människor och lätta att förstå finns det inget som säger att de kan _ändra_ sig också.

Nightowl, som tycker dunderkonkreta gudar är ungefär lika kul som missionärsställningen - går väl an, men trist

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det jag främst stör mig på med religionsmodulen är den groteska inflationen av religioner, som framstår som direkt löjlig i mina ögon.
Hur många taskigt beskrivna, obskyra "onda kulter" finns det egentligen i Mundana? Skrattretande många, typ. Hir uppstår egentligen så många obskyra religioner i en så begränsad sfär som Mundana? Kanske jag som är ute och cyklar, men det känns jävligt obskyrt.
<p><hr></blockquote><p>Det är faktist inte så många religioner eller "kulter" i eon och ingen kan kallas direkt "Ond" möjligen egositiskt eller maktlysten men inte ond.

Sen om man jämför med de kultur som finns på jorden uj vad det har funnit många konstiga kulter och religioner som tur var så lever vi i Svea där det inte är LIKA vanligt med destruktiva självmords kulter...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Targon

Hero
Frågan är om det är speciellt trovärdigt med religioner som är onda, egoistiska eller maktlystna till sitt väsen. Vad skulle anhängarna av dessa religioner själva kalla sig? Onda, egoistiska, maktlystna? Knappast! Snarare skulle de säga som alla religiösa människor att de besitter den ultimata sanningen. Finns det överhuvud någon religion som har som budskap eller gudomlig föreskrift att göra fanstyg? Tveksamt om det ens gäller satanister. Vad som är egoistist, sant, gott, ont eller maktgalet är relativa begrepp, inte minst när man diskuterar religion.

Det hade varit mycket bättre om modulförfattarna ägnat mer kraft åt 5-8 olika religioner i Mundana och lämnat de obskyra sekterna till spelledarnas sjuka fantasier.

- Targon, skrivare

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Mundanas knasreligioner (OT)

Egoistiska och maktlystna är ju vad man kan kalla de flesta religioner. Dessutom så tycker jag att namnet "konstiga kulter" kan tillämpas på de flesta religioner, i vår värld och andra...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Svarte Faraonen

ром и смерть
det går att få med båda. Om man drar sig till minnes Ereb Altor-boxen fanns där en objektiv SL-bok, och en spelarbok där fyra personer (legosoldat, äventyrare, köpman och magiker) gav sina utlåtanden om landet. Man kunde göra något liknande i Eon.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Krellh

Warrior
Men om du inte var religionsvetare så skulle...

Å andra sidan så är även jag Religionsvetare (och har varit det i två år nu. Håller på med D-uppsatsen) och jag har inte något att klaga på. Visst, hade det varit fråga om facklitteratur så hade jag skrikit i högan sky. Men nu rör det sig om ett rollspelstillbehör, och modulen har med det man behöver när man spelar. Den där typen av pretentiöst gnäll lämnar jag till facklitteraturen jag plöjer igenom.

/Tobbe

hatten

Swashbuckler
I en intervju med en Vodu präst för många år sedan förklarade han deras syn på den kristna guden och den kristna satan ( Vodun är en form av Kristendom som har blivit till i en syntes med bland annat Yorubafolkets tro )

Gud och djävlen arbetar för samma mål men på olika sätt.
djävulen som är en fallen ängel tjänar fortfarande gud men på sitt sätt han anser att det finns ett bättre effektivare sätt att nå det mål som gud har för oss mäniskor.
Målet är givet viss något gott och bra..
Djävulens plan är att genom att offra mäniskor förföra dom med lockelser ska mänskligheten fortare drivas till det goda målet som finns i slutet genom hans sätt så tränar han mäniskan och får bort de onda och giriga själarna genom att han köper dom så att säga..

SÅ det är vodun sett att se på ondskans prins.. *hmm* om han tjänar "guds" mål och gud är "god" så då betyder det att han är god själv men för tillfället arbetar som ett flupapper där onda korrupta själar fastnar i och han gör sig av med dom genom att ?rena ? plåga ? förinta ?..

Djävulsdyrkare anser att djävulen mörkrets princ inte är "ond" utan den sanna guden som sätter individen i centrum och vill att du ska ta det du vill ha för egen del..
Givet viss finns det flera olika sätt att vara djävulsdyrkare för samarbetet är sämre än det som kristna kyrkan har..

Sen kan man ställa frågor om Moloch som vissa blandar om med Baal då de verkar ha tillhörd samma familj Baal var en fertelitet gud och Moloch en solgud. ( med vissa blandar om menas bland annat *suck* Jag)
som dyrkades av Israeliterna och av Cartagerna.
Moloch krävde mänskliga offer förstfödda spädbarn offrades till honom i hop om att man skulle få välgång och varmt men inte för varmt regn men inte för mycket regn.
Orsaken att man offrade var att guden krävde det men var han då en ond gud ?
Enigt myterna så offrade man barnen så att Moloch inte skulle dö för om han dog så dog solen och evig natt inträde och allt levade skulle dö..

Ungefär samma kan man säga om vissa indian stammar som offrade många på sina altare för de trode att endast offer från oss dödliga kunde hålla livets gudar levande.
Så prästerna dödade i tusentals varje år bara för att allt liv på jorden skulle överleva snällt av dom...

SÅ du har rätt i att gott, ont, maktgalet, är relativa begrepp specielt när man pratar om religion då det är dåranas bostad inget har orsakat så mycket krig smärta och död som religion..

OM det finns en gud så tvivlar jag på att han/hon/det skulle uppenbara sig och låta oss veta om dess existens det faktum att vi människor dräper folk över våran TRO bevisar att vi som grupp/individer inte är inte mogen för att VETA om det finns något där ute....

Där imot religion i ett rollspel ÄR bäst finns inget som kan ge en SL mer intriger och äventyrs ider än att låta spelarna vara del i en aktiv religiös order eller att låta dom bli inblandad i en religiös order planer...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

SirDr

Veteran
utryckens makt är flexibel.

Det du tar upp med att gudarna ofta är tveksamma till manifestationer, behöver ju inte vara fallet med en religion i mundana till att börja med, kan ju finnas en gud som vakar hårt över sina trogna, och om man säger något tillräckligt ofta, borde sanolikhetslagarna tillstå att det någon gång blir rätt (vet att fanatism motverkar just detta, men verkar logiskt för mig just nu.) för att återgå till guden, så är det trevliga med mundanas religioner(enligt mig) att man får reda på sådant fluff som gör att man kan spela bindgalen demondyrkare som vill bli slaktad av nästa uppenbarelse. eller vara daaktroende och tycka att världen inte är vad den borde. vad jag tycker att du verkade missa med din läsning (åsikt helt min och baserad på det du skrivit i inlägg före detta) är att religionerna är baserad i en värld skapad av en samling människor i vår värld, det stora hela är en ricktlinje för att ge dig insikt till något som finns innom världens(den av människor skapade) ramar och förhoppningsvis ge dig någon inspiration att ha en trevlig spelkväll runt.(eller vad du nu har tänkt dig)
Sedan undrar jag om du tänkt på att gudarna kan sända budskap direkt till sina tjänare(drömmar?), kanske styra dem i vissa lägen och ja, uppenbara sig framför dem, allt efter vad religionen har utverkat (och kan spettsa tillvaron för de spelande!)
sedan frågar jag mig lite om dina motiv till att använda religioner och hur det kommer sig att du bara vill fördömma den bok som är tänkt som ett litet ledsnöre för de troendes lamm :gremwink: perssonligen ser jag alla moduler som källor av inspiration, inget annat. visst är regler till för att följas, men bara då det passar bra in i helhetsbilden och kan höja nöjet med att spela och upplevelsen som vi vill få genom att deltaga.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

Kalil

Swordsman
Re: Magi vs Gudar

Är alla besvärjelser som beskrivs i regelboken avsedda för lärlingar? Eller kan du dra några exempel på "mäktig" magi, för gudarna ska veta att jag saknat den /images/icons/wink.gif !

/Kalil

Kalil

Swordsman
Nä, varför då?

Jo för att du vet inte ett vitten om hur en religion med en existerande gud skulle se ut. Alla dina religionsvetenskapliga studier kan mycket väl gälla regligioner utan en existerande gud. Att applicera historiska fakta om hur religioner utvecklas på religioner som faktiskts har en gud känns inte speciellt relevant.

De människor som blir föremål för det gudomligas direkta tilltal.

Tänk om det är alla människor? Eller åtminstonde alla som går på en viss mässa.

Det är förmodligen därför de undviker att manifestera sig och hellre låta oss vara ateister/agnostiker. Eller...?

Den gud som inte manifesterar sig finns inte! Eller rättare sagt, det är fullständigt ointressant om guden finns eller inte. Han/hon/den/det är ett ovetenskapligt begrepp, som etern eller "the free lunch".

/Kalil

Targon

Hero
Vad menas?

vad jag tycker att du verkade missa med din läsning (åsikt helt min och baserad på det du skrivit i inlägg före detta) är att religionerna är baserad i en värld skapad av en samling människor i vår värld, det stora hela är en ricktlinje för att ge dig insikt till något som finns innom världens(den av människor skapade) ramar och förhoppningsvis ge dig någon inspiration att ha en trevlig spelkväll runt.(eller vad du nu har tänkt dig)

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Även konstruerade religioner, skapade direkt och enbart för rollspelssammanhang, bör väl ändå kunna bedömas kritiskt. Poängen med mina inlägg är att jag tycker religionerna i Mundana är fåniga och att de hade kunnat göras mycket bättre. Själv ägnar jag en del tid åt att ändra om i materialet därför att jag inte är nöjd med vad författarna presterar. Det är en frihet jag tar mig.

Sedan undrar jag om du tänkt på att gudarna kan sända budskap direkt till sina tjänare(drömmar?), kanske styra dem i vissa lägen och ja, uppenbara sig framför dem, allt efter vad religionen har utverkat (och kan spettsa tillvaron för de spelande!)

I ett tidigare inlägg har jag tagit upp företeelsen med heliga män, människor som på olika sätt får direktkontakt med det gudomliga och låter sig ledas vart än gudomen vill att de ska färdas. Jag tror att det är ett lyckat speltekniskt drag att föra in heliga män. Du har rätt i att det kan spetsa till tillvaron för spelarna. Min egen version av Mundana är full av heliga män.

sedan frågar jag mig lite om dina motiv till att använda religioner och hur det kommer sig att du bara vill fördömma den bok som är tänkt som ett litet ledsnöre för de troendes lamm :gremwink: perssonligen ser jag alla moduler som källor av inspiration, inget annat. visst är regler till för att följas, men bara då det passar bra in i helhetsbilden och kan höja nöjet med att spela och upplevelsen som vi vill få genom att deltaga.

Jag gillar religioner och tycker att de passar alldeles utmärkt att använda i rollspelande. Man kan göra så otroligt mycket vad det gäller såväl stämningsbyggande som intriger. Problemet är religionsmodulen som jag anser vara under all kritik, eftersom den utgår från en mycket trivial syn på hur religioner fungerar. Den stora konsekvensen med det är att jag känner att jag måste ägna tid åt att göra om religionerna för mina egna spelsessioner. Det hade varit enklare om mundanas religioner hade varit bättre konstruerade redan från början.

Och till sists, en bra fantasyvärld behöver inte vara lik den faktiska världen. Men estetisk trovärdighet uppskattas av undertecknad. Estetisk trovärdighet saknas i modulen Religioner: Gudarnas kamp.

- Targon, skrivare

Targon

Hero
Okeeeej?!

Jo för att du vet inte ett vitten om hur en religion med en existerande gud skulle se ut.

Kanske inte, men jag håller mig personligen öppen för möjligheten. Ateismen är fånig som filosofi. Handlar ju om att ta ställning i en fråga man själv egentligen betraktar som en icke-fråga. En paradox, med andra ord. Jag föredrar att vara agnostiker.

Tänk om det är alla människor? Eller åtminstonde alla som går på en viss mässa.

Avfärdas lätt genom att skylla på masspsykos. Det finns några sådana exempel i historien.

Den gud som inte manifesterar sig finns inte! Eller rättare sagt, det är fullständigt ointressant om guden finns eller inte. Han/hon/den/det är ett ovetenskapligt begrepp, som etern eller "the free lunch".

Whatever you say, master.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
Mäktig magi

"Är alla besvärjelser som beskrivs i regelboken avsedda för lärlingar? Eller kan du dra några exempel på "mäktig" magi, för gudarna ska veta att jag saknat den !"

Tja, du lär inte utöva "mäktig magi" om du inte tänker lite. Men jag ska ge lite tips som du kan fundera på.

Trick 1: Kongelat.
Trick 2: Ritualer.
Trick 3: Improviserad magi.
Trick 4: Alkemi.
Trick 5: Effekter.

Lär dig behärska dessa fem och kombinera dem på olika sätt. Det är inte bara att slänga iväg en eldboll och förvandla den lede fi till en rykande stövel - man måste tänka efter före och planera lite. Det kan till exempel vara enklare att spränga någons hjälm istället för att spränga huvudet i hjälmen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Nightowl

Champion
Re: Mäktig magi

"Det kan till exempel vara enklare att spränga någons hjälm istället för att spränga huvudet i hjälmen."
Heh. Me like Eon magic that way...

(Anekdot: Mördarbesvärjelsen nr ett i gamla Drakar: FÖRÄNDRA E1, riktad mot just en hjälm. Förvandla den till ett tättslutande skal. Motståndaren kan inte se och får svårt att andás. Inget motståndsslag. Slår ut en kille per PSY-poäng, och på ett _ruskigt_ sätt. Bra mycket värre än bolts och balls; bränna sig har man väl gjort förr...)

Nightowl, som gillar Eonmagi - fast det tar lite tid...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!