Ymir said:
- Är Consaber felplacerat? Detta har diskuterats mycket förr (och har alltså sin grund i upplevd kulturell samhörighet mellan Consaber och Asharina, medan Thalamur kulturellt är mer...alien), men nu är frågan... aktuell igen. Borde Consaber och Thalamur byta plats? Finns det andra geografiska ändringar av inte allt för stor omfattning som hade varit viktigare? Vad vore fördelar/nackdelarna med att helt sonika swappa Thalamur och Consaber, och borde Alarinn isåfall följa med, så att léaramalverna hamnar geografiskt närmare alverna i Sunari?
Jag tycker att det skulle bli alldeles jättekonstigt om Thalamur och Consaber bytte plats. Tänker mig att man måste skriva om historia och ändra på nuvarande konflikter. För det första är Consaber en handelsnation, det är Caserion också, och dessa skulle ligga bredvid varandra. Jag skulle säga att en omedelbar och ganska så blodig konflikt skulle vara nära förestående. Redan i nuvarande Mundana är Consaber på vippen att hamna i slagsmål med Cirefaliska samväldet. Att hamna bredvid Caserion är ett recept på konflikt i min mening. Consaber och Caserion skulle kanske kunna hålla samman freden en liten stund eftersom ingen vill att Thalamur skall ha makt, men när konflikten väl är faktum (antingen mellan Consaber och Thalamur, eller mellan Consaber och Cirefaliska samväldet) så kommer det land som är på andra sidan att ta sin chans. Man måste alltså hitta på en förklaring till varför Consaber inte rider över Caserion med sina 4000 riddare och enorma mängder övriga trupper. Consaber har en enorm krigsmakt.
När det gäller Asharien och Consaber:
Tycker inte alls att Consaber har något gemensamt med Asharian, förutom att båda är aktiva i handel och båda gillar Jus magna. De har inget gemensamt språk, de har ingen gemensam kultur, de har ingen gemensam religion (tvärt om är Daaktron som är förhärdande i Consaber direkt motståndare till Aurias och Pelias), och de har inte samma statsskick. Faktum är att dessa två länder inte alls borde vara vänliga med varann ens i vanilla-mundana. Tvärt om. Jag vet inte vad rationalen bakom att de skulle vara vänliga mot varandra kommer från. De Sabrier som kommer i kontakt med Asharier är handelsmän, och de kommer i kontakt med varandra antingen genom förhandlande av varor, där ena parten försöker få fördelar över den andra, eller genom konkurrens om marknadsandelar, där man står i direkt konkurrens med varann.
Således borde varken kyrkan (som är emot Ashariens religion) eller handelsmän vara för Asharien. Kvar finns då folket, och adeln. På grund av avståndet kommer folket sällan eller aldrig i kontakt med Asharier. Gör de det så jobbar de i en hamn eller är sjömän, och då kommer den uppenbara konflikten mellan kulturer, språk och religion spela in. Det är alltså inte troligt att ens de få delar av folket som har kontakt med Asharien skulle finna dem... Angenäma. Och det är när jag bortser från den influens alla Daakpräster skulle ha över folket där jag inte alls kan tänka mig att de talar väl om de närliggande länderna. Adeln skulle kunna ha intresse - om det inte vore för att det inte finns någon adel på det sätt Consabers adel är vana vid i Asharien. Det finns inga adelssläkter att gifta in sig i, det finns liksom ingen naturlig bas på vilken blodsallianser skulle kunna uppstå. Asharien består av stadsstater och har i viss mån Autonoma Stormän... Men det är milsvid skillnad mot Consabers feodala struktur.
Med alla dessa saker inräknat brukar jag inte låta Asharien stå på vänskaplig fot med Consaber. Det finns helt enkelt, som jag ser det, ingen som helst anledning till att de skulle stå varann nära.
Flyttar man Consaber får man flytta Alarinn också tycker jag. Alarinn har alldeles för mycket kulturellt arv från Tokon och Consaber för att kunna befinna sig på "fel" sida om Thalamur. Å andra sidan skulle en kultur av Thalaskiskt mode hos alver vara ganska häftigt på sitt sätt, men man skulle förlora de nuvarande alarialverna. Alarinn skulle bli en krigsskådeplats när Thalamur nyttjar landmassan i sin taktik. Just nu är de begränsade av viken mellan Consaber och Thalamur, men om det låg en hel landmassa däremellan (och inget begränsande Dresinmassiv i norr) skulle situationen se mycket annorlunda ut. Om vi bortser för en sekund från att Alarinn rent militärt inte skulle ha en suck i havet att freda sig mot Thalamurs krigsapparat, så skulle många sidor historia tvingas skrivas om, om man inte flyttar Alarinn. Inget huvud skickades till Alarialverna från Consaber, och det förekom troligen ingen konflikt där alls. Inte heller skulle Consaber ha alviskt inflytande som de har nu, och Colonan skulle fortfarande vara Thalaskisk mark såvida man inte flyttar Colonan också. Pereine blir aldrig befriat. Vem skall göra det liksom? Dvärgarna? Man kan såklart flytta Pereine till västra sidan, men då ligger Pereine antingen i själva Thalamurs kornbod, eller också får man spefelvända Thalamur helt och hållet vilket ställer vissa frågor om hur sjöfarten påverkas utan Thalamurs udde i syd.
Till sist skulle jag vilja uppmärksamma kulturella influenser. Thalamur är ett stängt land, och kan därför freda sig från influenser utifrån. Consaber är isolerat för tillfället, bortsett från frivillig kontakt via havet, som handelsnation. Därmed har de lyckats utveckla en relativt unik kultur, med influenser som man snappat upp via handeln. Placerar man Consaber på andra sidan finns det för det första mindre incitament att bilda en stark flotta, man kan ju gå landvägen helt plötsligt. Migreringen och den kulturella blandningen ökar mellan folken - det skulle betyda en Cirefalisk influens och det skulle minska Consabers unicitet i min mening. Dessutom skulle Drunok antingen krossas totalt när Consaber plötsligt kan åläggas av Jargiens moderkyrka att assistera militärt, eller också skulle Drunok redan ha självständighet genom Consabers influens. Sabriernas avstånd till andra länder klipper lite hur mycket de kan påverka, och på vilket sätt de kan påverka - och det är bra tycker jag.
Om Alarinn följer med så är frågan om Liljans råd bara skulle låta Alarialverna vara. Som det är just nu innebär influens att antingen ta sig långt havsvägen, eller också får man vandra över Asharien, Caserion, Thalamur, Colonan och Consaber. Resan är opraktisk och lång, och Alarialverna får därför vara ifred. Alltså, de kanske lämnas ifred ändå, men jag tror deras nuvarande "stil" skulle vara väldigt annorlunda.
Sammanfattningsvis skulle jag alltså säga att nej: Consaber ligger bra där det ligger. Det fungerar kulturellt, det fungerar historiskt, och det fungerar politiskt. Jag tycker inte Consaber behöver flyttas någonstans, inte heller de övriga länderna.
Ymir said:
Jo, precis, och det är del av problemet här; vad är poängen med en fantasyvärld där 75% av all landmassa bara är till för att ignoreras?
Här är mitt förslag - vrid fram klockan. Det kan hända extremt mycket på bara 200 år för en hel världsdel. Kolla Amerika, eller Europa. I perioder har 200 år räckt gott för att totalt blanda om i leken. Speciellt med så små ytor som Mundana ändå har, så kan man absolut blanda om ganska rejält. Jag vet, jag vet - peripetin då? Jo, peripetin håller fortfarande på att hända. Peripetier sker dock under loppet av en hel hög med år, och man kan gott "fördröja" Xinu och grabbarnas intåg i världen för att förinta allt som finns utan att något skadas i det stora hela. Det är en betydligt enklare lösning för ersom spelskapare i stället för att försöka rita om hela kartan och uppröra tonvis med redan färdigskrivet kampanjmaterial.
De äventyr och moduler som ännu inte sålts kommer ändå skrotas om man ritar om kartan, både Soldarn och Consaber beskriver ju sin geografi ganska noggrannt. Det lättaste för er är såklart att vrida fram klockan extremt mycket - förbi denna eon och in i nästa. Då kan ni rita om kartan fullständigt, men ni behöver inte rita om historien. Nya nationer, nya landmassor, nytt allting. Ny världsordning, ut med gamla dammiga styrelseskick och in med nya. Men allt material är fortfarande säljbart. Man behöver bara marknadsföra det som "i forntiden."
Jag vet inte, jag har ingen erfarenhet av att sälja spel eller hur fanbasen fungerar. Men jag tänker att det är betydligt bättre och enklare att förändra nuvarande material, än att ändra om föregående.