Nekromanti Mundanska trupper, vad tycks?

PalMer

Warrior
YTTERLIGARE TRE STYCKEN

Hoppas någon lägger märke till dessa tre nya. Lägger in dom under det ursprungliga inlägget, här kommer jag till att lägga in fler, tills någon säger att jag inte får.

Här kommer ruanländskt kavalleri (utan horndrakar) och infanteri samt muhadinsk tarkhan. Alla åsikter mottages med glädje. Särskilt intresserad är jag av vad Ymir tycker om tarkhanen. Änvände de hornbåge, eller kortbåge t.ex? Såga på gott folk! :gremgrin:

Jag har själv funderat lite på om attributen är för höga men tycker att de ligger ganska rätt.
Krigare och soldater bör ha attribut över snittet på 11+rasmod.

Att just raunlänningarna har hög TÅL skall spegla det hårda livet på stäppen. Infanteriet har ytterligare högre då de får gå mer.
Jag har inte blandat in några horndrakar då jag antar att hästar är vanligast, eller? För den som inte vet hur en horndrake ser ut, ta en titt på omslaget till regelboken.

Just det, bilderna kommer från Medieval total war (det utan tvekan bästa strategi spelet enligt min mening). Hur många hundra(!) timmar jag lagt ner på bilderna i Paint(!!) vill jag nog inte tänka på :gremsmirk:

Enjoy!
PalMer

Pendragon

Swashbuckler
Re: YTTERLIGARE TRE STYCKEN

Änvände de hornbåge, eller kortbåge t.ex?
Gissningsvis en sån där Mûhadinsk ryttarbåge, Zanmûhal.

Du kan ju också slänga ett getöga på Drunoks Drängar för lite beridna stridskonster (Raunländskt bågskytte, Beriden skytteteknik, Lansiärträning och Dyst). Å andra sidan verkar nån ha kört på servern med plogen just nu...

Frukta dock icke... Drängarna kommer inom överskådlig framtid flytta till en (förhoppningsvis) säkrare server.

/Joel - filar på sina egna versioner, utan bilder dock.

Ymir

Liten kantbaron
Ah...härligt

Jag tycker det ser jättebra ut. I mitt Mundana hade krigarna haft lite högre färdighetsvärden, men jag verkar också ha en lite annan uppfattning än den officiella vad gäller det. 14 i FV på en genomsnittlig tarkhans vapenfärdigheter verkar dock ganska lagom, men raunerna är lite väl dåliga imo. Borde de inte ha 14 i hornbåge åtminstone? Det är ju deras stora grej.

Sedan talar raunerna inte rarûn längre, utan västrauniska eller östrauniska. Rent officiellt, då.

Och jag skulle givetvis använt de raunländska stridskonsterna på Drunoks Drängar, men det är jag det :) Vi gillar inte alls att man kombinerar projektilvapen, närstridsvapen och lansar i samma stridskonst, tex, vilket du gjort i dessa dokument.

Det där med lansar i samma stridskonst gäller förstås för tarkhanerna också, och de borde ha Zanmûhal, inte hornbåge. (Och du har stavat fel till Mhîm). Annars ser de verkligen riktigt bra ut. På både raunerna och tarkhanerna, vars taktik trots allt är avlägset släkt med raunernas, tycker jag du fångat utrustning, färdigheter och alltihopa väldigt bra. Det är precis så jag skulle utmålat dem, och det är ett jäkligt gott betyg :gremsmirk:

Men vilken typ av hästar de olika krigarna använder vore kanske relevant? Och borde raunernas krigare verkligen ha högre personlighet än genomsnittet (10)? Jag trodde det hårda stäppklimatet gjorde en sådär typiskt asiatiskt tystlåten, bister och härdad. Tålighet 15 är kanske lite väl tilltaget som typvärde, också, speciellt med de relativt återhållna färdighetsvärden du satt ut. Jag skulle sänkt det en aning (till 13-14). Det finns säkert massor av raunländska och mûhadinska krigare med den tåligheten, men den typiske krigaren, som de här värdena ska spegla(?) borde väl inte ha det ändå? Å andra sidan har både rauner och zhaner plus i Tålighet...så helt orimligt är det absolut inte. Deras krigare bör vara tåligare än sina österländska motsvarigheter, trots allt.