Konvent MunkCon 4

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
MunkCon 4.jpg

Söndag 23 februari är det återigen dags för MunkCon – Gamla stans mysigaste rollspelskonvent.

Platsen är som vanligt Bryggeri Munkbron på Lilla nygatan 2 i Gamla stan i Stockholm. Portarna öppnas kl. 10.45 för spelledare och 11.00 för deltagare. Sedan håller vi på till kl. 22 ungefär.

Obs! Från och med detta konvent kommer vi att ha 18-årsgräns. Detta för att vi vill ge Munkbron sinnesro angående deras utskänkningstillstånd. Är du ung (eller ser ung ut) är det lämpligt att ta med legitimation för att kunna styrka din ålder.

Kostnad: Anmälningsavgiften är 255 kronor. Pengarna är till för att täcka Munkbrons personalkostnader och utgifter i samband med konventet. 250 kronor av anmälningsavgiften kan användas av dig som besökare för att köpa mat, snacks och dryck. Vi arrangörer tar 5 kronor per person för att täcka ev. utlägg (namnskyltar etc.).

Deltagarantal: Vi har ett maxtak på 75 deltagare så det inte blir för stimmigt och trångt. 20 av de platserna är reserverade för spelledare.

Spelledarplatserna släpps söndag 2 februari, kl. 14.00 och deltagarplatserna en vecka senare: söndag 9 februari kl. 14.00.

Länkar till anmälningsformulär kommer att anslås här.

Mer detaljerad information kommer fortlöpande.

Lokalen: Vi har tillgång till såväl restaurangen som Munkbrons stämningsfulla källarvalv från 1600-talet.

Mat: Menyn är inte bestämd ännu men det kommer att finnas vegetarisk mat för den som önskar.

Dryck: Ett gediget utbud av hantverksöl. Dessutom finns vin och cider för den som föredrar det. Självklart finns det läsk, kaffe, te och andra alkoholfria alternativ.

Obs! Då konventet äger rum på en krog/restaurang är det inte tillåtet att ta med sig egen mat eller dryck.

Initiativtagare: Vi som håller i konventet är @StradhLestat (arrangör av Sweden Rolls-Con och allmänt passionerad rollspelsnörd) och @Dante (layoutare av en hejarns massa svenska rollspel, arrangör av minikonventen DanCon I–XVI, i ledningsgruppen för Stockholms spelkonvent 2006–2010). Vi har tillsammans även ordnat MunkCon 1–3.

Lite uppdaterad text i eventet på FB, så jag tänkte att jag klistrar oin det här också....den kommer säkerligen förändras/förtydligas mer under resan ;)

Söndag 23 februari är det återigen dags för MunkCon – Gamla stans mysigaste rollspelskonvent.
Portarna öppnas kl. 10.45 för spelledare och 11.00 för deltagare. Sedan håller vi på till kl. 22 ungefär.
Obs! Från och med detta konvent kommer vi att ha 18-årsgräns. Detta för att vi vill ge Munkbron sinnesro angående deras utskänkningstillstånd. Är du ung (eller ser ung ut) är det lämpligt att ta med legitimation för att kunna styrka din ålder.
Kostnad: 255 kronor. Pengarna är till för att täcka Munkbrons personalkostnader och utgifter i samband med konventet. 250 kronor av anmälningsavgiften kan användas av dig som besökare för att köpa mat, snacks och dryck. Vi arrangörer tar 5 kronor per person för att täcka ev. utlägg (namnskyltar etc.).
Deltagarantal: Vi har ett maxtak på 75 deltagare så det inte blir för stimmigt och trångt. 20 av de platserna är reserverade för spelledare.
Spelledarplatserna släpps söndag 2 februari, kl. 14.00 och deltagarplatserna en vecka senare: söndag 9 februari kl. 14.00.
Lokalen: Vi har tillgång till såväl restaurangen som Munkbrons stämningsfulla källarvalv från 1600-talet.
Mat: Menyn är inte bestämd ännu men det kommer att finnas vegetarisk mat för den som önskar.
Dryck: Ett gediget utbud av hantverksöl. Dessutom finns vin och cider för den som föredrar det. Självklart finns det läsk, kaffe, te och andra alkoholfria alternativ.
Obs! Då konventet äger rum på en krog/restaurang är det inte tillåtet att ta med sig egen mat eller dryck.
Initiativtagare: Vi som håller i konventet är Joel Blom (arrangör av Sweden Rolls-Con och allmänt passionerad rollspelsnörd) och Dan Algstrand (layoutare av en hejarns massa svenska rollspel, arrangör av minikonventen DanCon I–XVI, i ledningsgruppen för Stockholms spelkonvent 2006–2010). Vi har tillsammans även ordnat MunkCon 1–3.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite uppdaterad text i eventet på FB, så jag tänkte att jag klistrar oin det här också....den kommer säkerligen förändras/förtydligas mer under resan ;)

Portarna öppnas kl. 10.45 för spelledare och 11.00 för deltagare. Sedan håller vi på till kl. 22 ungefär.
Kostnad: 255 kronor. Pengarna är till för att täcka Munkbrons personalkostnader och utgifter i samband med konventet. 250 kronor av anmälningsavgiften kan användas av dig som besökare för att köpa mat, snacks och dryck. Vi arrangörer tar 5 kronor per person för att täcka ev. utlägg (namnskyltar etc.).
Initiativtagare: Vi som håller i konventet är Joel Blom (arrangör av Sweden Rolls-Con och allmänt passionerad rollspelsnörd) och Dan Algstrand (layoutare av en hejarns massa svenska rollspel, arrangör av minikonventen DanCon I–XVI, i ledningsgruppen för Stockholms spelkonvent 2006–2010). Vi har tillsammans även ordnat MunkCon 1–3.
Jag hade redan klistrat in den i originalposten, ju.

Om ganska exakt en vecka öppnar anmälningsformuläret för SPELLEDARE till Munkcon 4. Sist gick Spelledarplatserna till och med snabbare än vad spelarplatserna gjorde. (20 platser finns)
Vill du spelleda något på Munkcon 4? Tänk på att hålla det kort så att det går att spela klart på 3–4 timmar. Vi vill att så många som möjligt ska få chans att spela något.
Övrig info finns i tråden, på facebook eventet, eller fråga :)

Zeedox

Hero
Om ganska exakt en vecka öppnar anmälningsformuläret för SPELLEDARE till Munkcon 4. Sist gick Spelledarplatserna till och med snabbare än vad spelarplatserna gjorde. (20 platser finns)
Vill du spelleda något på Munkcon 4? Tänk på att hålla det kort så att det går att spela klart på 3–4 timmar. Vi vill att så många som möjligt ska få chans att spela något.
Övrig info finns i tråden, på facebook eventet, eller fråga :)

Hur ser det ut, är det tillåtet att spelleda flera pass? Är det i så fall tillåtet att ”flexa” och tex ta andra passet i mån av spelarintresse?

Hur ser det ut, är det tillåtet att spelleda flera pass? Är det i så fall tillåtet att ”flexa” och tex ta andra passet i mån av spelarintresse?
Vi har 10 "officiella" bord. Så får vi 20 anmälda spelledare, så är både förmiddag och eftermiddag fyllda på alla de. MEN. Det finns andra bord man KAN spela på med lite vilja...samt att sist var det spelare som inte kunde få ngn slot på pass 2, då det var en obanligt stor mängd spel med kraftigare spelarbegränsningar. De hade nog görna soelat något.

Blev du klokare eller svammlade jag bara?
Hojta till om du vill ha ngt förtydligat

Zeedox

Hero
Vi har 10 "officiella" bord. Så får vi 20 anmälda spelledare, så är både förmiddag och eftermiddag fyllda på alla de. MEN. Det finns andra bord man KAN spela på med lite vilja...samt att sist var det spelare som inte kunde få ngn slot på pass 2, då det var en obanligt stor mängd spel med kraftigare spelarbegränsningar. De hade nog görna soelat något.

Blev du klokare eller svammlade jag bara?
Hojta till om du vill ha ngt förtydligat
Tydliga premisser, tack! 🙏

Celledor

Hero
Hur blir det om någon spelledare inte kan komma, finns det reservplatser eller brukar det lösa sig på plats?

folketsfiende

drömvändare
Hur blir det om någon spelledare inte kan komma, finns det reservplatser eller brukar det lösa sig på plats?
Det har varit lite olika. Det brukar finnas flera som tar med sig lite extramaterial om det skulle behövas fler scenarion. Jag kommer att om jag lyckas anmäla mig som spelledare preppa två scenarion, så att jag kan fixa lite extra till eftermiddagen vid behov. Dock har det tidigare blivit stor rusning till första omgången, med lite mindre action senare under dagen.

Speltestade för övrigt igår ett scenario jag gärna kör på MunkCon4 nämligen ett för Settlers of a Dead God: FATE, som jag kallar Klyfte benhus. Mysigt!

Last edited:
Det brukar lösa sig på plats.... vi har haft många som vill spelleda mer än ett pass....och vi har haft spelledare som inte lyckats få någon av de 20 spelledarplatserna, men lyckats få en spelarplats....
Vi har rent krasst ALDRIG haft SL brist.... Att vi separerade anmälningarna med SL/Spelare från förra munkcon var kopplat till ett par orsaker
'1. Vi ville ge spelledare en "bonus" i form av tidigare anmälan/chans att få biljett. (vår lilla "belöning" till SLs helt enkelt)
2. Munkon 2 (där vi hade all 75 platser utan separering), så tog p,atserna slut på under två timmar....tänk om vi hade 50 potentiella spelledare, men bara 2 av dem lyckdes få en plats....och sen då 73 som bara ville vara spelare....GAHHH...... Denna hantering löser den risken oxo :)

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
samt att sist var det spelare som inte kunde få ngn slot på pass 2,
Det blev också en del förvirring sist eftersom några av anmälningslapparna som låg framme när man kunde anmäla sig till pass 2 skulle spelledas av personer som var upptagna under pass 2 (och de flesta lapparna saknade då starttid eftersom de väntade på att bord skulle bli lediga).

Jag vet inte om man kan komma runt det problemet från arrangörshåll, det här är mest en uppmaning till spelledare att inte göra så.