Nekromanti Mushand?

Bjorn

Hero
Musarm har man ju hört talas om men det har jag ännu så länge (ta i trä) aldrig haft några känningar av.

Däremot har jag fått lite ont i handen. Det är som en viss svullnad, rodnad och "ömhet" precis vid "knölen" på icke-tumsidan av handleden, precis där den vilar mot underlaget då man håller i musen.

Någon annan som känt av liknande problem och har några tips om förebyggande åtgärder?

/Bjorn

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bjorn said:
Det är som en viss svullnad, rodnad och "ömhet" precis vid "knölen" på icke-tumsidan av handleden, precis där den vilar mot underlaget då man håller i musen.
Karpaltunnelsyndrom. Enda botemedlet är att amputera vid armbågen.

Närå, så farligt är det nog inte. Jag har själv haft något liknande, men det försvann när jag fick en centermouse (en sån där rullstång man har framför tangentbordet) och en musmatta med gelefyllt handledsstöd till den vanliga musen (centermousen har för dålig precision för avancerad bildbehandling och layout, så jag använder både och).

Nu ska jag dock skrota både mus och centermouse, för chefen har gått med på att skaffa mig en sån här.

w176

Förlorad dotter
Mina handleder är ganska paj efter att ha tränat för många år jujutsu. Så jag tycker du ska skaffa en billig wacom. Grymt bekvämt.

Jag har personligen en volito 2 som xhakhal överväger att gifta sig med.

http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=1364

Köp inte ett tablet av annat märke än wacom. De suger. Till samma pris.

Ritar du inte en massa behöver du inte mer än minsta modellerna.

En wacom är dessutom smidigare att ha med om man har en laptop

Foggmock

Myrmidon
Yep. Lösningen är att skaffa en bättre musmatta eller sluta sitta vid datorn så mycket. :gremgrin:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Gratislösningen: Flytta musen till andra sidan tangentbordet och använd andra handen.
Finlösningen: Skaffa en Wacom ritbräda och använd den som mus istället, du får en mycket mer korrekt arbetsvinkel för handen.

Bjorn

Hero
Doooh! :)

Tackar för tipsen. Skäms lite över att jag inte kunde komma på det där med handledsstöd till musmattan själv fast jag sett sådana otaliga gånger här på kontoret.

Har redan varit nere på kontorsförådet och snott åt mig ett sådant och det verkar faktiskt hjälpa...

Att använda vänstern som nån föreslog är nog också bra, i alla fall som omväxling. Synd bara att min finmotorik är så jävla dålig på den handen (inte för att högern är speciellt bra heller) bara.

En sådan där "ritplatta" lär knappast firman vilja stå för, dessutom skulle det nog mest locka fram skräckminnena från min ungdoms bildlektioner.

Tack allihopa
/Bjorn

wilper

Re: Doooh! :)

Inte? Det är en rätt billig lott med god chans till vinst för företaget. En ritbräda kostar 500 pix, hur många minuter skall du behöva vara borta från jobbet för att det skall ha lönat sig att ge dig den?

Jag har ett ergonomiskt tangentbord för några tusen, om jag inte är borta från jobbet en dag pga förslitningsskador så har vi break even. Varje dag därefter är det ren vinst för företaget.

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Inte? Det är en rätt billig lott med god chans till vinst för företaget. En ritbräda kostar 500 pix, hur många minuter skall du behöva vara borta från jobbet för att det skall ha lönat sig att ge dig den?

Jag har ett ergonomiskt tangentbord för några tusen, om jag inte är borta från jobbet en dag pga förslitningsskador så har vi break even. Varje dag därefter är det ren vinst för företaget.

[/ QUOTE ]

Hey, jag sa alldrig att företaget gör rätt i att vara dumsnåla. Bara att dom faktiskt är det...

Vet inte om det finns en uttalad policy (antagligen inte) men rent praktiskt baserat på andra kollegors problem och erfarenheter så brukar man inte kunna få ergonomiska hjälpmedel förens man faktiskt har medicinskt påvisbara problem. Att sätta in sånt i förebyggande syfte verkar inte vara nått dom tänkt på.

/Bjorn

wilper

Det går ju att göra samma kalkyl för sin egen ekonomi också, hur många dagar man måste vara hemma från jobbet för att det skall löna sig. :)

w176

Förlorad dotter

Dessutom kan man sätta in ytterligare en sak i kalkylen.

Vilket pris sätter du på smärtan. Är det värt att lägga ut x för att slippa den.

/w176, har lagt ut ca 2000 spänn för att slippa mensverk och 3000 på att slippa problem med ländryggen

wilper

Re: Wacom linux

Jepp. Jag är inne på min andra Wacom nu. Den första dog efter fem års tjänst. Båda har funkat bra i linux.

w176

Förlorad dotter

Beror på. Med samtliga läkarbesök, gynbeslk, barnmorskebesök, p-piller och mediciner samt de kineslog jag går hos nu... Så kanske jag passerat betydligt mer än så.

Genesis

Ni dés ni maître

Att använda vänstern som nån föreslog är nog också bra
Tja, när jag läste ergonomi på Chalmers så specificerade läraren att man inte skulle byta hand. Han gick aldrig in på närmare detaljer, men poängen var, tror jag, att du bara kommer att skada den handen också, och det snabbare. Men det gällde nog snarare musarm än knölar.

Arfert

Facit
Re: Wacom linux

Alla Wacom funkar inte med Ubuntu... jag har tre olika, och en funkar perfekt, en halvbra och en inte alls...

Tibbelin

Warrior
Upp och hoppa!

Ännu mer korrekt, är du ovan vid att använda andra handen så är risken stor att du skadar den. Själv är jag aktivt bådhänt både när det gäller aktiviteter med och utan möss så jag studsar friskt mellan händerna utan problem.

Annars så använder jag knappt mus längre, jag sitter nästan uteslutande på laptop och touchpad och har inte haft några smärtor alls i någon hand på flera år nu, trots att jag sitter alldeles för mycket framför dator.

Ett annat hett tips är att upp och hoppa och rör på dig latmask! Fysisk träning! Styrketräna! Bygg upp lite muskulatur så klarar kroppen bättre av att hantera eventuella slitskador. Ta regelbundna pauser under vilka du gör hand- och armövningar.