Nekromanti Musik för döden?

Big Marco

Läskig
Det finns ett klassiskt (som i "klassisk musik") stycke som ofta hörs vid begravningar eller dödsfall, lite entonigt sådär. Jag är ute efter den men hittar inte rätt låt. Den är rätt vanligt förekommande så det borde vara en topp-tio-låt för dödssammanhang.

Några tips?

(extremt obskyr koppling - det urgamla C64-spelet Die Fugger (uppföljaren till Kaiser) hade den när man dog)

Storuggla

Champion
Lite svårt sådär, men om du lägger upp en ljudfil där du nynnar den så kan vi nog hjälpa :gremgrin:

Storuggla, Fango gets Sirius

Organ

Out of time, out of mind
Jag sätter hundra spänn på att det är "Marche funebre" av Chopin.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Jag sätter hundra spänn på att det är "Marche funebre" av Chopin.
Min gissning också. Undertakers entrémusik är lite inspirerad av den, om det hjälper.

Hoppas ingen planerar att dö.

Jag har ingen aning om vad jag vill ska spelas på min begravning, men på min gravsten ska det stå något av följande:

* Spring! Det här kommer inte att hålla honom länge!
* Not the fittest...

Rising

Vila i frid
Asflabb! [ANT]

Han som tänkte nynna låten, men kom av sig och började ... ja, du hör själv
Ha ha ha! Asroligt, ju. Mysigt med ljudfiler över forumet, förresten. Där har vi nog en ny trend.

[Plockar ljudfilen och använder den som stängljud i Windows...]

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bästa inskriptionen:

[/life]

Nu ska jag inte ta credit för den här inskriptionen, utan det var någon på rpg.net som hittade på den för ett bra tag sedan. Men den är onekligen utmärkt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Glad och glad... [anekdotdags]

"...hur man nu blir glad av begravningsmarscher..."

Anekdotdags!
Det var en begravning där de närmaste anhöriga hade valt att ha Elephant Song (Da di da daaa, ni vet) som ett av de musikaliska inslagen. Kantorn hade missförstått och när låten väl skulle spelas kan ni tänka er begravningsgästernas förskräckta miner när The Elephant Walk börjar spelas.

...Eller begravningen där de anhöriga hade valt att ha en av sångerna från Robin Hood<sup>1</sup> men fick en av sångerna ur Robin Hood<sup>2</sup>.

<sup>1</sup> Everything I do (I do it for you)
<sup>2</sup> Oo-de-lally eller Whistle Stop, osäker på vilken som är vilken av dem, men en glad låt var det i vilket fall.

Organ

Out of time, out of mind
* Spring! Det här kommer inte att hålla honom länge!
Den var bra! :gremgrin:

En personlig favorit är den på serietecknaren Dori Sedas gravsten: "Hon var bra på matte, och benen var inte så pjåkiga de heller."

/Anders