Nekromanti Musik i Eon

Hjalle

Swashbuckler
Stämningsmusik eller i själva spelet? Om det är stämningsmusik, SÖK, om inte, kolla bland annat färdigheten Musik i Spelarens bok, eller nån gammal Fenixartikel... Kolla Fenxis hemsida.

-Hjalle

Blasphemy

Swashbuckler
Musiken beror väl på äventyret... men filmmusik kan ofta fungera rätt så väl. Exempelvis Sagan om ringen eller Conan musiken . Enda nackdelen är att den kan vara rätt så dynamisk samt att man kan få fel känsla... Typ att det är i Midgård man spelar eller att alla är barbarer som säger "Aaahhhrggg Jo tokk majj fathers swååård!"...

När det gäller annan stämningsmusik så vill jag rekomendera Mortiis tidiga skivor. Även den svenska gruppen Arcana fungerar mycket bra till rollspel.

Men som sagt... det beror också på vilken typ av stämning du vill få fram...

Se Valine Anar

Veteran
tja..
om du ska ha nå som gapar i bakrunden också finns ju flera alt
enya era gregorian o hela den genren

om du ska bara ha musiken, kika efter mid filer från gamla spel?

tips bara:s

Phelan

Hero
Re: Soundtracket till Gladiator är också bra (OT)

Jag fick just tag på soundtracket och är inte lika imponerad. Problemet är inte musiken, utan att idioterna har lagt på en massa replikskiften ur filmen på styckena, saker man klarar sig utan om man vill ha det som bakgrundsmusik. Fast du kanske känner till nån version som inte är ett tonsatt talband?

Mvh / Phelan

gitarrpoet

Veteran
Massa låtar

Om du menar som musik i form av "från högtalaren" så har jag några förslag, var väldigt intresserad av det innan, ultimata rollspelsmusiken, det tillför mycket ^^.

Om man spelar rollspel i en värld som Mundana(både fysiskt och historiskt.) Så tror jag att det beror mycket på var du spelar. Mûhad har ju en väldigt säregen musik och jag har inget förslag på just sånna kulturer men vad jag förstår så är det ganska ovanligt att folk spelar där.

Annars tycker jag:

Sorkar och strängar
Garmarna
Folkmusik(oj oj Folkmusik från Värend i Småland - Konung Erik och spåkvinnan)
C M Bellman(glimmande nympf, ypperlig)
Ronja rövardotter soundtracket(Rövarsång tex.)
Sen har vi ju eon musiken, till spelet som aldrig kom :p

Sen bör du kanske avrunda med lite ambient musik, söker man på ambient på dc så kan man hitta hur mycket som helst :gremlaugh:
på Takalorr kanske; Za Frûmi.

spelar du lite mer high fantasy så kanske:
Rhapsody
Blind guardian
etc.
är du instrument musiker själv så kanske du kan dra upp din gitarr och sjunga en visa som någon skrivit till spelgruppen ellern något =)

Möjligheten med musik är oändlig.

Krille

Super Moderator
Standardsvar

"Någon som har något tips om vad för musik man kan använda i EON?"

Standardsvaret är att filmmusiksrecensionsdatabasen innehåller det mesta av vad du vill ha. Adressen är:

http://home.foxtail.nu/fmrdb.asp

Vid det här laget brukar det vara tävling om att lyckas länka till den först, men det ser ut som att jag vinner den här gången. :gremgrin:

lilljohan

Veteran
I braveheart så finns det en hel del fina låtar. Baldurs Gate spelen har också riktigt bra musik som skulle kunna passa till Eon.

Gastono

Hero
Du kan alltid ta musiken från spelet "Arcanum" som är lite tystlåten med några toner och ibland en dyster stilla trumma.
Jättebra tycker jag.