Re: Willie Ändtarm och Mon Rivera
Det är en salsa-platta då självklart med legendaren Willie Colon.
Vad mer bör man kolla in om man gillar den styleen?
Jag är långt ifrån någon latinoexpert men har i alla fall tillräcklig FV i färdigheten "skivnasarkunskap" för att i alla fall täcka grunderna i genren. So here goes; Willie Colon (vars efternamn blir dubbelt så kul när man betänker att hans initialer är "WC"
) var medlem i bandet Fania All-stars som jag tipsade Ugglis om, så det är nog ett bra ställe att starta på. Ett annat namn jag missade att nämna är
Hector Lavoe som startade som sångare i WCs band för att senare slå igenom som soloartist. Även han har varit med i Fania All-stars. Om man börjar gräva i latinomusiken, framförallt den baserad på amerikanska östkusten på 70-talet (som många anser vara storhetsperioden) så återkommer man ständigt till Fania All-stars, då i stort sett alla som är någon i genren, vid nått tillfälle ingått där. Min personlige favorit är annars Carlos Santana, det kanske för att jag i grund och botten är mer rocksnubbe än salsasmygare. (Med Santana ska man ha de fyra första studioplattorna; Santana (69), Abraxas (70), Santana III (71) och Caravaneserai (72). Även liven från 72 tillsammans med Buddy Miles är bra. Fast det visste du nog redan
)
/Anders