Nekromanti Musik liknande Buena Vista Social Club?

Storuggla

Champion
Ja, titeln säger väl det mesta. Tipsa mig om musik liknande Buena Vista Social Club och gärna lite bra salsa ifall ni kan det! :gremsmile:

Storuggla, skrev förs blub

Organ

Out of time, out of mind
Tipsa mig om musik liknande Buena Vista Social Club
Tja, mer eller mindre alla medlemmarna i BVSC har släppt egna plattor så de kan du alltid kolla upp. Börja med Ruben Gonzales, Ibrahim Ferrer och Compay Segundo. Ett annat gäng som är minst lika bra som BVSC är Afro-Cuban All Stars.

Vad gäller traditionell Salsa så kan jag rekomendera exilkubanbandet Fania All Stars. Andra bra giganter i genren är Celia Cruz och Tito Puente (det är förövrigt han som skrivit "Oye Como Va" som Santana hade en megahit med).

Ett annat kul band från Kuba är Los Zafiros, ett band som var oerhört populära på 60-talet med sin Bossanova/Salsa-influerade Four Tops-soul.

/Anders

kalcidis

Hero
Willie Ändtarm och Mon Rivera

Nu när du verkar hålla lite koll på ämnet salsa så kan jag passa på att fråga lite.

Jag fick en skiva av Micke Goulos bid namn There Goes the Neighborhood som jag tycker är svingrym. Det är en salsa-platta då självklart med legendaren Willie Colon.

Vad mer bör man kolla in om man gillar den styleen?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Willie Ändtarm och Mon Rivera

Det är en salsa-platta då självklart med legendaren Willie Colon.

Vad mer bör man kolla in om man gillar den styleen?
Jag är långt ifrån någon latinoexpert men har i alla fall tillräcklig FV i färdigheten "skivnasarkunskap" för att i alla fall täcka grunderna i genren. So here goes; Willie Colon (vars efternamn blir dubbelt så kul när man betänker att hans initialer är "WC" :gremgrin:) var medlem i bandet Fania All-stars som jag tipsade Ugglis om, så det är nog ett bra ställe att starta på. Ett annat namn jag missade att nämna är Hector Lavoe som startade som sångare i WCs band för att senare slå igenom som soloartist. Även han har varit med i Fania All-stars. Om man börjar gräva i latinomusiken, framförallt den baserad på amerikanska östkusten på 70-talet (som många anser vara storhetsperioden) så återkommer man ständigt till Fania All-stars, då i stort sett alla som är någon i genren, vid nått tillfälle ingått där. Min personlige favorit är annars Carlos Santana, det kanske för att jag i grund och botten är mer rocksnubbe än salsasmygare. (Med Santana ska man ha de fyra första studioplattorna; Santana (69), Abraxas (70), Santana III (71) och Caravaneserai (72). Även liven från 72 tillsammans med Buddy Miles är bra. Fast det visste du nog redan :gremwink:)

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Tillägg

Jag vet inte om det är vad du är ute efter, men Ry Cooder (mannen som du vet återupptäckte gammstötarna i BVSC) har gjort en jäkligt cool platta som heter Mambo Sinuendo. Det är en tillbakalutad platta med spartan instrumentalmusik för gitarr och lätt komp (naturligtvis av några utsökt utvalda BVSC-medlemmar). Det perfekta soundtracket till en hängmattestund under en palm med en romdrink i handen och en panamahatt nonchalant nerdragen för ögonen.

/Anders