Nekromanti Musik och rollspel

Lindenius

Swashbuckler
Den andre recensenten spekulerar

När jag skriver till Västmark så sker det ofta med en blandning av Hedningarna, Mediaeval Baebes, samt diverse filmmusik från Howard Shores, Jerry Goldsmiths och John Williams penna.

Mmmm... Hedningarna. Fast tycker inte du det är jobbigt att de sjunger så mycket på dem (särskilt finskan)? Jag tycker det förstör stämningen lite. De instrumentala låtarna är dock mycket användbara. Svensk folkmusik tror jag i allmänhet är grymt underskattat. Särskilt i Mutant-svängen.

Williams funkar inte till fantasy för mig. Han låter helt enkelt för mycket Star Wars (vilket i o f s kan klassas som fantasy, men... ja, ni fattar). Min favorit här förblir nog James Newton Howard.

För övrigt brukar jag ofta bygga upp mina äventyr kring en temalåt Detta är med 99% säkerhet alltid en instrumental och orkestral låt.

//erik. *snörvel*

Feliath

Swashbuckler
Kvante och kalcidis har redan snott många av de bästa, men jag drar några till med förbehåll för att jag egentligen mest håller med dem :gremsmile:

They Might Be Giants - Yakkity Yak
Rolig och bra låt med fantastisk potential till knasigt humoräventyr; snyggt förevisad av Tiny Toons för övrigt.

Savatage - This Isn't What We Meant
Ett äventyr om apokalypsen eller ett fruktansvärt krig, mycket grisigt och ödelagt. Fast det är lite fusk eftersom skivan spåret kommer från, Dead Winter Dead, är ett konceptalbum om just ett krigs härjningar.

Ovan nämnda album är för övrigt det enda "hårdrock + subgrupper"-album jag står ut med. Tyvärr äger jag det inte :gremfrown:

Vangelis - Blush Response
Ett Bladerunner-äventyr. Råfusk, eftersom spåret kommer från Blade Runner-soundtracket och till 60% består av talade repliker (konversationen innan Deckard VK-testar Rachel). Men hey, sådant förbjöds inte. Och det är musik med :gremsmile:

/Feliaþ - gillade Kvantes idé om en mordgåta :gremgrin:

hraufnir

Swordsman
Båda Avantasiaskivorna är ju i princip ett äventyr...
Sedan får vi inte glömma Freedom Call som väver in historia i sin musik

Simon Garfunkel, sound of silence-
vem har stulit ljudet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mina små tips

Här är några låtar som jag inspireras till att tänka äventyr och annat när jag hör:

Crusader Chris De Burgh
The Devil's Eye Chris De Burgh
Last Night Chris De Burgh
The Leader Chris De Burgh
The Vision Chris De Burgh
What About Me? Chris De Burgh
A Spaceman Came Travelling Chris De Burgh
Just Another Poor Boy Chris De Burgh
Spanish Train Chris De Burgh
The Painter Chris De Burgh
Don´t Pay The Ferryman Chris de Burgh
Gangsta's paradise Coolio
Kidnap The Sandy Claws Danny Elfman
Making Christmas Danny Elfman
This Is Halloween Danny Elfman
What's This? Danny Elfman
Tam Lin Fairport Convention
A Trick Of The Tail Genesis
Dance On A Volcano Genesis
Entangled Genesis
Mad Man Moon Genesis
Robbery, Assault & Battery Genesis
Squonk Genesis
Ballad of Big Genesis
Scenes from a Night's Dream Genesis
Can-Utility And The Coastliner Genesis
Get 'em Out By Friday Genesis
Supper's Ready Genesis
Watcher Of The Skies Genesis
Home By the Sea Genesis
Just A Job To Do Genesis
Mama Genesis
Land of confusion Genesis
Blood On The Rooftops Genesis
Jack In The Green Jethro Tull
Queen and country Jethro Tull
Army dreamers Kate Bush
Lily Kate Bush
The Lady Of Shalott Loreena McKennitt
Grendel Marillion
Family snapshot Peter Gabriel
King Henry Steeleye Span
Moon Over Bourbon Street Sting
The Riddle Nik Kershaw

Av dessa har några blivit äventyr/spelmaterial redan, typ The Riddle (nästa DoD-äventyr från mig), The Girl With April in her Eyes (Vinterskogens hemlighet) och Squonk (Squonken i julkalendern).

M.

(ändrar, listan kortades betydligt för att vara användbar)

Troberg

Sinister eater
Simon Garfunkel, sound of silence-
vem har stulit ljudet?
Självklart! Den är ju som gjord för någon drömvision eller till och med ett besök i Kulsts Metropolis!

Troberg

Sinister eater
Re: Den andre recensenten spekulerar

För övrigt brukar jag ofta bygga upp mina äventyr kring en temalåt Detta är med 99% säkerhet alltid en instrumental och orkestral låt.
Fast det var inte riktigt vad jag var ute efter här. Jag frågade mer efter låta som innehåller en historia som man kan använda, inte låtar med en inspirerande stämning.

Inte enbart riktat till dig, tråden började lämna spåret på många ställen.

Krille

Super Moderator

"Mmmm... Hedningarna. Fast tycker inte du det är jobbigt att de sjunger så mycket på dem (särskilt finskan)?"

Nä, faktiskt inte. Begriper jag inte språket (i Hedningarnas fall finska) så blir rösten ett instrument i högen. Och när det gäller till exempel texten till "Räven"... den är ju bara råinspiration! Dessutom har jag min privata teori om att gänget på Riotminds lyssnade alldeles för mycket på "Drafur och Gildur" när de skrev DoD6.

Mediaeval Baebes är ett litet särskilt hjärtebarn för mig. Jag fick upp ögonen för dem när jag började arbeta på allvar med att skriva ner språket västtunga. Det hjälpte faktiskt en hel del att ha ljudreferenser på hur gammal- och medeltidsengelska lät.

"För övrigt brukar jag ofta bygga upp mina äventyr kring en temalåt"

Samma här. Temalåten för årets GothCon-äventyr till Västmark är "Averil" med Mediaeval Baebes.

Sodivra

Champion
Just det ja..

Och The Dead of Night av Depeche Mode har ju gjort mig sugen på att skriva ett scenario om vandöda raggare.. Antingen några som förföljer BenFarbror, eller något i Cadillac Crazy Cillers. (Texten är kanske inte så 50-tal, förstås.)

Textcitat:
We're the horniest boys
With the corniest ploys
Who take the easiest girls
To our sleaziest worlds

/.../

All that we live for you'll regret
All you remember we'll forget

We are the dead of night
We're in the zombie room
We're twilight's parasites
With self-inflicted wounds

Lindenius

Swashbuckler

Fast det var inte riktigt vad jag var ute efter här. Jag frågade mer efter låta som innehåller en historia som man kan använda, inte låtar med en inspirerande stämning.

Jaså, jaha. I så fall får jag väl neg.vega och säga att jag inte använder sådant eftersom jag bara använder instrumetala låtar. Fast det hjälpte ju inte tråden något vidare det heller :gremfrown:

//erik. *snnnooora*

Feliath

Swashbuckler
Now with 66% more Idea

Jag kom på två till nu också.

The Manhattan Transfer - Trickle Trickle

Fan om jag inte ska basera nästa Fabeljazz-äventyr på den här låten :gremsmile:
(Ja, efter att spelarna tagit sig ur sin nuvarande knipa, då.)

Och så den som det är rent sjukt otroligt att ingen nämnt redan:

David Bowie - Ziggy Stardust and the Spiders From Mars

Yeah, OK, själva albumet gillar jag inte alls (men att jag säger det högt kan innebära att jag inte lever längre såhär dags imorgon, med tanke på snittuppskattningen av det :gremtongue:), men storyn borde ju funka. Apokalypsen nalkas, och bara en utomjordisk lirare och hans band kan rädda allt - men kan de undvika att falla för stjärnlivets lockelser? Helt trippy kampanj förvisso, men som Dimfrost brukar säga - hur kan det gå fel med apokalyps och dekadens? :gremgrin: :zeppelinare:

/Feliath - bwee-now-NAA-na!