Häromdagen svarade jag i en tråd om ribbon drive, ett samberättarspel med tema roadtrip som man spelar till egenkomponerade spellistor. Jag vet att många spelledare använder sig specifik musik till vissa scener eller typer av scener och att vissa spelare har en theme song till sina rollpersoner, antingen rollpersonens egen favoritlåt eller en låt de valt ut som representerar rollpersonen på ett bra sätt. Jag har också spelat prime time adventures där man gemensamt bestämmer intro och outro på tv-serien man rollspelar. Till vissa rollspel och äventyr har skaparna också gjort spellistor. Jag tycker att musik, använt rätt, förhöjer min upplevelse av spelet men jag tycker att det är ett underutvecklat verktyg. Min fråga till er är, hur skulle man kunna använda musik mer aktivt i spel?
Jag har själv några idéer:
Ett spel eller äventyr med rätt rälsad scenstruktur som utgår från musik. Säg t.ex en musikal eller opera (säg lady Macbeth from Mzinsk eller a rocky horror picture show), en film med bra musik (Conan barbaren, Pulp fiction, the last Mohican) eller en tematisk skiva (a downward spiral av nine inch nails, the wall av vad Pink Floyd). Man skulle antingen försöka att återskapa direkt (blir nog väldigt tråkigt), använda vändningarna och takten i musiken för att sätta dramats takt, eller bara använda sig av känslan som viss musik skapar. Man kunde också utgå från text men det är väl inte riktigt samma sak tänker jag.
Äsch, jag vet inte helt enkelt, någon som har ett tips på vart man kan kolla? Eller som får idéer?
Jag har själv några idéer:
Ett spel eller äventyr med rätt rälsad scenstruktur som utgår från musik. Säg t.ex en musikal eller opera (säg lady Macbeth from Mzinsk eller a rocky horror picture show), en film med bra musik (Conan barbaren, Pulp fiction, the last Mohican) eller en tematisk skiva (a downward spiral av nine inch nails, the wall av vad Pink Floyd). Man skulle antingen försöka att återskapa direkt (blir nog väldigt tråkigt), använda vändningarna och takten i musiken för att sätta dramats takt, eller bara använda sig av känslan som viss musik skapar. Man kunde också utgå från text men det är väl inte riktigt samma sak tänker jag.
Äsch, jag vet inte helt enkelt, någon som har ett tips på vart man kan kolla? Eller som får idéer?