Nekromanti Musik till brons/vikinga-tid lir.

Armfelt

Veteran
Jag håller nu på att knåpa ihop ett äventyr/kampanj till Trudvang och jag har hittat rätt så mycket stämningsmusik till lugna och thrillerfyllda händelser.

Dock det stora problemet är att hitta bra musik till mer actionfyllda scener, är det nån som har några tips?

Möller

Hubert Hortlax
Du får gärna dela med dig av vad du hittat för lugn stämningsmusik. Jag har nämligen inte hittat någon sådan?

Du känner till Finntroll va? Deras album Visor om Slutet har ganska mycket instrumentala låtar, vissa är riktigt bra. Men så mycket tempo har dom inte.

Armfelt

Veteran
Jo, resten av mina låtar är ganska lugna, så man skulle ha behövt nåt rivigt. Det jag har än så länge i fighting-väg är lite ifrån storfilmer, vilket tyvärr kan bli ganska klyschigt...

Det jag kommer att använda mig till mer lugna stämningar är från albumen:
-Stenristarna - Anders Hagberg
-Gap var ginnunga - Wardruna
-Greenwood side - Lothlorien

Även filmmusikskivorna från: Gladiator, Braveheart, 13th Warrior och Last of the Mohicans.

Armfelt

Veteran
King Arthur musiken "Do you think I am saxon?" verkar passa bra i strid.
Även Beowulf "Beowulf slays the beast".

Någon som har något mer förslag? Vi kan ju rada upp andra stämningar också.

13th warrior soundtracket? Valhalla Rising? Ehmmm Robin hood (2010) hade några bra spår om jag inte minns fel.

Sen vill jag tipsa om följande låt:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lGupr_ISDtc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/lGupr_ISDtc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

PanDaemon

Veteran
Prova med Of the Wand And the Moon, de finns på Youtube.

Sedan finns det ett svenskt band som heter Arcana som gör mycket stämningsfull musik.

Prova att youtuba;

arcana the tree within
Arcana my cold sea
Arcana love eternal
Arcana - The Opening Of The Wound

solvebring

Superhero
Testa Finntrolls plattor. Det finns en del instrumentala guldstycken (även riviga sådana). Och när vi ändå är inne på finsk metalhumppa så kan vi gå vidare på finsk folkmetal: Korpiklaani rekommenderas även. Wardruna har redan nämnts såg jag. Patrask finns det nåt som heter med. Finns nog på Youtube tror jag.
Förövrigt kanske något med Za Frûmi kan fungera? Annars brukar alltid en googling på saker som "lajv musik" och dylika ge massor med musikuppslag för fantasy i allmänhet.
Det kan då t.ex. dyka upp träffar som den här tråden. Den kanske ger nåt? ... Och här har vi hemsidan för nån medeltida musikfestival, kanske också kan vara något.

Tja, genom att äventyra en stund på Google och i Spotify så kommer du nog hitta vad du söker. Min erfarenhet från förr - på den tiden då jag försökte använda musik till rollspel (inte min tekopp) - är den att man får leta och krångla en längre stund för att hitta det man söker. Önskar dig all lycka och hoppas på att nåt i mitt inlägg iaf kan ge någonting.

Nero_UBBT

Warrior
Women of Ireland

För strid/spänning:
Battle of Kerak (filmen Kingdom of Heaven). Håller ett bra tempo för rollspel.

För lugn musik:
Jag slår ett slag för den keltiska stilen som man nog kommer undan med väldigt bra i Trudvang. Jag rekommenderar den instrumentala Women of Ireland, finns på Spotify (Chieftains samt Barry Lyndon soundtrack).

Samt:
Silence, Hans Zimmer, Thin Red Line. En lugn låt som lämpar sig för lite mer tragiska miljöer.

The Glade part II från redan nämnda Last of Mohicans är annars lysande för Trudvang. Jag har varit med om att den användes som introvinjett till en Trudvangkampanj och man får verkligen Trudvangrysningar av den.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Skulle jag köra Trudvangskt så skulle jag vända mig till Hedningarna och Boot för mina ljudliga behov.

Hedningarnas Dufwa är min vinjett till Vildhjarta. Kings Selma skulle få avrunda spelmötena.

Vill jag ha något som ligger på och stressar lite så blir det Höglorfen, Kina, eller kanske Viktorin.

Mina favoriter med Boot är alla från skivan Soot, som tyvärr inte finns på Spotify.