när jag läser M:UA får jag alltid en tjock känsla av att det ska vara instrumental musik. Trip-hop eller hiphop i stil med Dj Krush, Dj Shadow (speciellt) eller kanske rent av dub om du nu vill ha reggae-känslan.
Det trip-hoppiga soundet är nice för det är smutsigt som tusan och dessutom är väldigt organiskt och tungt ofta men då känns det som om man kan få det mycket smutsigare och organiskt med dubmusik. Jag vill dock verkligen slå ett slag för Dj Shadow som håller både lugna och höga tempon grymt bra. Exempelvis fungerar låten organ donor från hans fenomenala skiva Endtroducing hur bra som helst för strider.
Här följer lite skivtips och motiveringar:
<font size="4"> Instrumental hiphop </font size>
Dj Shadow - Entroducing
Smutsigt, vackert, ödmjukt och smarrigt som din grannes tonårsflicka.
Dj Krush - Meiso
Det är smutsigt och ibland svävar han ut i för dystra stycken. Fungerar nog lika bra till post-apo som till smutsig cyberpunk.
UNKLE - Psyence Fiction
Vettifan om det är optimalt egentligen. Antingen är det perfekt eller så går det bara lite haltande. Det beror på vad man har för bild av M:UA och för smak.
<font size="4"> Triphop </font size>
Massive Attack - Mezzanine
Det är tungt och dovt med en grym Horace Andy på många låtar (måste rekommendera hans klassiska Studio One-skiva vid namn Skylarking. UNDERBART).
Massive Attack vs. Mad Professor - No Protection
Dubbigt och tungt. Karmacoma-remixen är en mördande. All killer no filler-album.
<font size="4">Dub me ah Jamaica</font size>
Yabby You - Jesus Dread
Mannen som ersatte Jah Rasta, Haile Selassie, med Jesus i rastafarianism gjorde även den tyngsta duben. Kolla in.
Alpha & Omega - Dub Philosophy
Riktigt tung dub som känns kvav och sensimilla-luktande. Deliver me from my enemies, jah! Svingrymt.
Lee "Scratch" Perry - Superape
Smutsigare än smutsens smuts med smuts i smutsen och smuts till.. eller något. Galningen (bokstavlingen talat) Perrys bästa skiva. Har även ett spår med the dreadest deejay, Prince Jazzbo, på.
Blev mest reggae eftersom du verkade vilja ha det i ett av dina inlägg lite längre ner. Hoppas tipsen var till någon hjälp iaf. Duppy conqueror hjälper aldrig, men jag gör.