Hur ofta ställs den här frågan på forumet? En gång i månaden? Jag brukar då alltid tipsa om följande:
www.coldmeat.se
ett skivbolag som hävdar att den musik de sprider är till för dem som kan avnjuta andras mardrömmar... kan det bli bättre? Rekommenderar band som Brighter Death Now, Mz 412 och Proiekt Hat. För den som vill ha mer lugn och sammanhållen musik (de tidigare nämnda bygger mest på muller och skarapa obehagliga ljud som skapar en riktigt obehaglig stämning - faktum är att riktiga hard core-spelare bett mig byta musik eftersom den gjorde dem så illa till mods) rekommenderas band som Arcana (särskilt för den som kör historisk skräck eller fantasyskräck), Raison d'Etre och In Slaughter Natives. Mitemellan befinner sig t.ex. Megaptera.
Dessutom rekommenderar jag alla soundtrack till David Lynchs filmer - och allt annat med Angelo Badalamenti (han som gjort musiken). Kanske bör man undvika "The straight story" (som ju producerades av Disney och handlar om family values), men "Blue Velvet", Twin Peaks" (både film och TV-serie), "Lost Highway" (särskilt Badalamentis låtar och nedan nämnda Barry Adamson) och "Mullholland Drive" (Lynchs senaste verk, vi väntar otåligt!). Anyway - den här musiken passar mig alldeles utmärkt eftersom jag ofta eftersträvar känslan i Twin Peaks - det främmande och lätt krypande bakom en stabil fasad.
Barry Adamson (medverkar med några spår på "Lost Highway") är också rätt sjysst. Han är mest inspirerad av storbandsjazz a'la gangster- och skräckfilmer från 60-talet vilket skapar en riktigt mysig skräckstämning. Jobbar fortfarande med idén om ett 60-/70-talsskräckscenario med Black Sabbathstämning...
Soundtracket till Ninth Gate (läs boken "Dumasklubben" av Arturo Perez Reverte om ni inte gjort det! Dubbelt så bra som filmen!) är också tämligen briljant. Han som gjort soundtracket har även gjort musik till fler av Roman Polanskis filmer - kan vara värt att kolla upp. Soundtracken till Hitchcocks filmer lär vara riktiga höjdare de med.
Sedan finns det ju alltid engelska band som Nurse With Wound, Current 93 och så vidare. Och Non (även om många ogillar deras politiskt inkorrekta framtoning - med varghake och liknande) och Psychic TVär ju också rätt otäcka.
Försök dock undvika de klassiska Danzig, Fields of the Nephilim, Type O Negative, Marylin Manson, Nine Inch Nails, SIters of Mercy, Bauhaus osv. Kör sådant BARA i miljöer där de kan stå på i bakgrunden in game. Möjligtvis som temalåt åt någon rollperson eller slp, men inte som stämningsmusik. För välkänt och för jävla cheesy helt enkelt. Vampyrer lär ju hata Peter Steele.