Re: Skulle inte tro det...
Jag fungerar i alla fall så att jag blir mer rädd för något oväntat än för något väntat. Om stråkarna börjar gnissla i skräckfilm så väntar jag mig att något otäckt ska hända. Visst, jag kanske blir nervös av stråkarna, men jag blir inte lika dödligt förskrämd som om det inte gnisslar stråkar men det ändå händer något otäckt.
I flera skräckfilmer på senare tid, t ex den otroligt kassa miniserien "Rose Red" av Stephen King har de börjat spela "vanlig" glad musik istället för skräckfilmsmusik - och det funkar. När vi spelade CoC med gladjazz i bakgrunden förstärktes det kusliga scenariot eftersom musiken var så "fel".
Min dröm är att själv modifiera nån riktigt fin gammal låt så att den när den spelas i bakgrunden först låter helt normal och efter ett tag hör man att något inte är dom det ska - ett sprakande, en konstig ton, en sångröst som ändrar tonläge, en mening som hakar upp sig, ett hemligt meddelande från andra sidan... Tyvärr bemästrar jag inte tekniken för detta men det skulle vara kul!