Nekromanti Musik

SoC

Veteran
Hej alla CoC spelare jag vett att det här antagligen har kommit upp förut men är det någon som har tips på¨musik till CoC??

Krille

Super Moderator
"Hej alla CoC spelare jag vett att det här antagligen har kommit upp förut men är det någon som har tips på¨musik till CoC??"

Ja.

magoo

Hero
Jazz!

Vi har en samlingsplatta med musik från 30- och 40-talet samt några jazz-skivor från 20- och 30-talet. Det funkar faktiskt jättebra till CoC. Det skrämmande blir på något sätt ännu mer skrämmande med lite muntra trumpetsolon och basplonkanden i bakgrunden. Musiken är billig att köpa in, förvånandsvärt BRA och på köpet gör man en kulturell insats.

Funkar även fint till brädspelet Crimson Skies!

kalcidis

Hero
Re: Jazz!

Tycker absolut inte att man ska låsa sig på 20- till 30talets jazz. Bitches Brew med Miles Davis från -69 är t ex perfekt att ha i bakgrunden på ett skräckscenario där skräcken är 'abstrakt' på sätt och vis (calle cthulhu t ex). Fusion jazz är i mångt och mycket OERHÖRT passande för CoC (dvs när den tar en mörkare och hårdare approach till det hela). Men kolla in Miles Davis - Bitches Brew eller Live Evil. Ni kommer INTE bli besvikna.

Skulle även vilja rekommendera Charles Mingus som har gjort endel lite mörkare saker som definitivt fungerar i skräckspel.

magoo

Hero
Re: Jazz!

Jag har inte jazz-skivorna, men samlingsskivan med 30&40-talsmusik heter "Hits of the Thirties & Forties", den innehåller 2 CD med originalhits som:

Minnie the Moocher
All of me
Night and day
Tiger rag
Bei mir bist du schön
Begin the beguine

mfl godingar.

Aaaaahhhh, släng dig i väggen Trackslistan!!

Rising

Vila i frid
Minnie the Moocher [OT]

Minnie the Moocher skulle jag aldrig kunna ha som bakgrundsmusik, det är ju -omöjligt- att motstå impulsen att sjunga med!

"She had a dream about the king of Swe-DEN
He gave her things that she-e was needin'
He gave her a home built of gold and steel
A diamond car ... with platinum wheels

A hidde-hidde-hidde-hidde-hidde-hidde-hii
[color:\\"green\\"] A hidde-hidde-hidde-hidde-hidde-hidde-hii [/color]
Hoode-ode-hoode-ode-hoode-ode-hoo
[color:\\"green\\"] Hoode-ode-hoode-ode-hoode-ode-hoo [/color]
Scoodlelywoo-scoodlelywoo-scoodlelywoodlelywoodlelywoo
[color:\\"green\\"] Scoodlelywoo-scoodlelywoo-scoodlelywoodlelywoodlelywoo [/color]
Ce'dedeedlelydeeaboodlelydeeceedlelydeeaboodlelytoy
[color:\\"green\\"] Ce'dedeedlelydeeaduöh... öh... va?... [/color] "

...och medan spelarna sitter och hidely-hi'lar scoodlelywood'lar så har man plötsligt noll skräckkänsla och hundra procent Blues Brothers-känsla istället... Ganska kul det med, måhända?

/Rising

KaGGe

Veteran
Re: Vad exakt?

alltså . vi har nu fått tipps på bra softar musik utan stress ., men hur är det då med dom mest skrämmande situationer som spelarna upplever??

magoo

Hero
Nähä, där har du helt fel!

När spelarna hidely-hilar och scoodlelywoodlar och känner sig så tillfreds med livet, universum och allting som man kan bli av lite härlig 30-talsmusik DÅ kommer The Great Cthulu inklampande och skrämmer fullständigt slag på dem!

Våra spelkaraktärer har det ju också så i CoC, de strosar omkring och känner sig som vanligt och så helt plötsligt slår skräck och fasa ner i deras lilla idyll.

Jag tror det är därför som barnvisor används så frekvänt i skräckfilmer - finns de något kusligare än att gå omkring i ett läbbigt spökhus och plötsligt höra en svag barnröst sjunga:

"Sudda sudda sudda sudda bort din sura min..." :gremlaugh:

Firefly

Veteran

där finns det bara en skiva jag kan rekomendera.
abruptums "vi sonus veris nigrae".

Krille

Super Moderator

"Vad exakt skall jag använda till CoC?"

Du har ett åttiotal olika förslag där, inklusive tips vid var och en som borde säga vad de passar till.

Jag har dock funderat på att bygga ut FMRDB med en genre-kategori också, men det gäller ju att få tid till det...

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Charles Mingus

Visserligen är jag inte särskilt förtjust i att använda bakgrundsmusik själv, men Mingus "Epitaph" borde ju funka väldigt bra i sammanhanget -- på sina ställen låter det misstänkt lik glad storbandsjazz spelad av musiker som nyss missat ett sanity-slag. Det är en dubbelskiva också, så man kan säkert få den att räcka till en hel spelsession.

-JPS-

pellejones

Grisodlare
Re: Musik (läskig musik)

Vill du ha riktigt skrämmande musik så säger jag bara detta: Musiken till Ravenous. Speciellt låtarna Saveoursoullissa och The Cave. Jag vågar knappt lyssna på dem när det är mörkt utan att min fantasi spelar mig ett jävulskt spratt och gör så att jag måste tända och lyssna på nån superduperglad musik.

Nemesis_UBBT

Warrior
Skulle inte tro det...

...för överaskningsskräck fungerar inte nått vidare. Spelare är oftast mer rädda för det som KAN hända än det som händer. Men sitter man och "är nöjd med Livet, Universum och Allting (HHGTTG?)" så... ja du förstår nog vad jag menar.

magoo

Hero
Re: Skulle inte tro det...

Jag fungerar i alla fall så att jag blir mer rädd för något oväntat än för något väntat. Om stråkarna börjar gnissla i skräckfilm så väntar jag mig att något otäckt ska hända. Visst, jag kanske blir nervös av stråkarna, men jag blir inte lika dödligt förskrämd som om det inte gnisslar stråkar men det ändå händer något otäckt.

I flera skräckfilmer på senare tid, t ex den otroligt kassa miniserien "Rose Red" av Stephen King har de börjat spela "vanlig" glad musik istället för skräckfilmsmusik - och det funkar. När vi spelade CoC med gladjazz i bakgrunden förstärktes det kusliga scenariot eftersom musiken var så "fel".

Min dröm är att själv modifiera nån riktigt fin gammal låt så att den när den spelas i bakgrunden först låter helt normal och efter ett tag hör man att något inte är dom det ska - ett sprakande, en konstig ton, en sångröst som ändrar tonläge, en mening som hakar upp sig, ett hemligt meddelande från andra sidan... Tyvärr bemästrar jag inte tekniken för detta men det skulle vara kul!

Nemesis_UBBT

Warrior
Re: Skulle inte tro det...

Man kan inte riktigt jämföra rollspel och film. Men personligen tycker jag att det är läskigare när musiken blir mystisk och kameran filmar ur konstiga vinklar än när nånting bara hoppar fram och säger bu.

Ett exempel:
Jag knäppte på TVn, och en sån där svart-vit film som alltid går på 1:an mitt på dagen dyker upp. Precis då börjar musiken bli extrem-spänd och en man för darrande handen till en cigarr-ask. Jag kollar och är är spänd som ***. Plötsligt slutar musiken, mannen drar tillbaka handen och jag inser att jag sitter och kollar på en gammal komedifilm. Inget läbbigt hände, ändå blev jag jätteskrämd. Så kan det vara...

Organ

Out of time, out of mind
Musik som passar snorbra till CoC är Louis Armstrongs sk. "Hot Five"- och "Hot Seven"-inspelningar.

/Anders