Nekromanti Musik

Sodivra

Champion
Blind Guardian

"Thorn" och "Bards song" äger...

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Evil Peter

Hero
Re: Blind Guardian

Visst är Blind Guardian en helt suverän grupp men personligen föredrar jag mer "subtil" musik när jag spelar. Soundtracket till Braveheart är en favorit i gruppen jag spelar i.

C

Klon

Hero
Pröva braveheart och gladiator.
Sen så är Might and Magic skivorna fyllda med "rollspelsmusik" om man nu har dem

Bjorn

Hero
Re: Xena: Warrior Princess

Till den eminenta tv-serien Xena:Warrior Princess har det getts ut åtminstonde 5 soundtrackskivor med musik huvudsakligen komponerade av den lysande kompositören Joseph Loduca. Dessa passar IMHO mycket bra till det mesta fantasy. Sen tycker jag också att det är en fördel att sången (mycket körer och sånt) är på främande språk så att man inte blir "distraherad" av texten. Men sen beror det ju på vilken stämning man söker, jag kan tänka mig allt från Wagner till Samanta Fox beroende på omständigheterna.

/Bjorn

Maxwan

Swordsman

Alla Blind Guardian låtat är totalt underbara (med vissa undantag från deras förstaskivor)! Jag håller med om att Bard's Song är grymt bra fast iofs är hela Somewhere far Beyond grymt. Likaså Nightfall in the Middle-Earth och Tales from the Twilight World. The Forgotten Tales är också bra, lite konstig kanske...
Men Blind Guardian som rollspelsmusik? Njea.. kanske inte. Det är lite jobbigt att sitta och koncentrera sig när någon sjunger i bakrunden. Så min röst måste gå på soundtracks också. Braveheart och liknande. Fast försten, Kull soundtracket är rätt bra också. Rätt ösigt om det är dags för actionspäckad strid.

Mac - tycker att Demons & Wizards är bra också.

Zire

Swashbuckler
Jag tror det har varit uppe förut också, så om du kollar i tidigare trådar så..

här kommer mina tips:
Enya (favvo)
Arcana (mycket undergångstoner här - perfekt för t.ex. Gemini)
Enigma (ett måste)
Therion - Vovin (från andra album kan bl.a "interlude"[tror jag den hette] och "sirens of the wood" rekommenderas)
Benny Andersson (jag skojar inte "dans på vindbrygga" är en höjdare och "skallgång" är favoriten)
Celtic voices (tror jag den hette, såg att det fanns kanske 10 liknande CDs med liknande tema)
Era (ok, det beror på hur man spelar, men det är inte omöjligt att använda)

Det var dem jag kunde komma på...

- Zire

chrull

Stockholm Kartell

Håller med dig...

Inte för att jag tycker Blind Gaurdian är bra i överhuvudtaget...

MEn kan någopn förklara för mig hur det på något sätt kan vara fantasy med el-gitarrer?

chrull

Sodivra

Champion
Bravehart

Den bästa filmmmusiken enligt mig...

1. Bravehart
2. Matrix
3. Star Wars

Braveharts soundtrack är mys-mys! (ryyyyyyssss...)

Sodivra

Champion
Jag Säger Bara Allan

Alan Stivell... Mums!

Maxwan

Swordsman

<I>MEn kan någopn förklara för mig hur det på något sätt kan vara fantasy med el-gitarrer?</I>
Ja, ren fantasy är det inte. Men det är mycket mer fantsy än datorer som spelar technomusik. Sen är texterna i mycket powermetal fantsybaserad och ger inlevelse. Jag säger inte att de spelade metal på medeltiden eller i några fantasyvärldar, men metal är många gånger fantasyinspererad. Och mycket bra!

Mac - giller inte datamusik, det ska va riktiga instrument

chrull

Stockholm Kartell

Hmph...

Tja ... personligen så tror jag inte mycket metal kan vara bra... kanske funkar för anticimex... men men... det är ju en personlig åsikt, givetvis...

I vilket fall som helst så kan jag inte koppla blind gaurdian till något som har med fantasy att göra... , visst texterna är fantasy och så... men jag ser verkligen inga alver, tomtar eller troll när jag hör b g ...

Ett tips är att köpa Wisby vaganters skivor (osäker på namnet dock...) det är riktig medeltida musik.. inspelad direkt till CD på 1400-talet... euhm... :o)

nåja... jag har inte alltid på musik för stämningen när vi spelar... igår när vi spelade n2 blev det visserligen en jefla massa data musik... men ändå...

chrull - zwei vier zwei