Nekromanti Musik.

Khiram

Veteran
Hej!

Jag och mina vänner som spelar rollspel har en blandskiva med diverse låtar som passar in i rollspelandet. Jag är väldigt nyfiken på vad ni andra rollspelande människor använder för musik. Så om ni kunde rekommendera en låt eller fler så vore det jätte bra. Tack för mig! :)

G

Guest

Guest
Hej och välkommen till forumet. Först och främst så hitar du massor med musiktrådar om du söker.

Men för att svara på din fråga så kan jag rekommendera nästan all musik som är producerad i mellanöstern. Jag har fullständigt snöat in mig på sådan musik och den passar till nästan allt. Sci-Fi, Sword & Sorcery (ända "fantasy" jag kör med nu förtiden), Cyberpunk osv.

Jag kan rekommendera att du tankar hem Battlestar Galactica soundtracket till och börja med. Massor med sköna låtar...

Trevlig helg!

PS. Annars "rockar" Pet Shop Boys i alla väder. Hur kan man exempelvis inte bli glad av denna låt? DS. :)

Wyldstorm

Swordsman
Hrm...

Budorden "sök först" & "posta inte i gamla trådar" ger ett litet dilemma som förhindrar en att få reda på nyutgivna skivor/källor dock.

G

Guest

Guest
Lord of Muppets said:
Hrm...

Budorden "sök först" & "posta inte i gamla trådar" ger ett litet dilemma som förhindrar en att få reda på nyutgivna skivor/källor dock.
Nej

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lord of Muppets said:
"posta inte i gamla trådar"
Det skulle inte vara ett problem om det gick att bumpa trådar på det här forumet. Som det är nu måste man starta nya trådar om exakt samma saker hela tiden, vilket känns urstörigt. Numera går det ju att bevaka forum, men det är inte alla som använder den eminenta funktionen...

Lindenius

Swashbuckler
Abben said:
Jag och mina vänner som spelar rollspel har en blandskiva med diverse låtar som passar in i rollspelandet. Jag är väldigt nyfiken på vad ni andra rollspelande människor använder för musik. Så om ni kunde rekommendera en låt eller fler så vore det jätte bra. Tack för mig! :)
Tjenis och välkommen hit. Jag håller med föregående talare om att det finns en del gamla trådar kring stämningsmusik. (Det här borde det verkligen finnas ett faq-svar kring någonstans, finns det?) Du skall dock få några snabba tips: Filmmusik.

Kolla först in FMRDB

Sedan är det lite svårt att rekommendera skivor när du inte skriver vilken typ av spel ni spelar. Du skall dock få några genreförslag av mig i all hast:

Fantasy
King Arthur (kompositör: Hans Zimmer)
Braveheart (James Horner)
Rob Roy (Carter Burwell)
Last of the Mohicans (Randy Edelman, Trevor Jones)
The Shipping News (Chritopher Young)

Äventyr
Waterworld (James Newton Howard)

Orientaliskt
Snow Fallin on Cedars (James Newton Howard)

Cybertech
Black Hawk Down (Zimmer)
Event Jorizon (orbital)

//erik. skriver om beskyllningar

Pom

Swashbuckler
Generellt använder jag klassiskt, film- och TV-seriemusik samt populärmusik i olika blandningar. Det är viktigt för mig att musiken anpassas till vad som för stunden händer och var äventyrarna befinner sig. Jag försöker dessutom ge varje kampanj en distinkt ljudbild.

Till exempel: en kampanj handlade om episk high fantasy med ond slagsida: uråldirga städer, uråldriga fejder, uråldriga intriger, uråldriga ultramäktiga SLP...ni kan drillen. Där använde jag bland annat dessa musikskapare:

Richard Strauss
Jean Sibelius
William Walton
Henry Purcell
Danny Elfman
Benjamin Britten
Bela Bartok
Arvo Pärt
Joseph LoDuca
Dmitri Shostakovich
Lisa Gerrard
Siouxie & the Banshees
Enya

Det betyder inte att allt vad dessa herrar och damer gjort varit bra, långt därifrån, men åtminstone något stycke av varje (ofta flera) var så klockrent för någon aspekt av den världen att jag glatt använde det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag använder mest spelmusik. Den är oftast anpassad för att loopas, skapad för att ge stämning, och har få "highs and lows" dvs man behöver inte tajma så förbannat. Därför har jag börjat undvika filmmusik, den brukar vara gjort specifikt för en viss scen och så...

Sedan använder jag i stort sett aldrig musik med text, eller åtminstone där texten faktiskt kan höras och förstås. Om det inte spelas rockmusik där rollpersonerna är så vill inte jag ha vanlig rockmusik där heller. Jag använder bakgrundmusik enbart för att sätta stämning, min uppfattning är att musiken mest ska sitta still och hålla käft där i bakgrunden. Jag vill inte att mina spelare ska tänka på att det är bakgrundmusik.

EDIT: Kanske ska nämna att det jag använder mest är Silent Hill-spelens soundtracks. De är helt lysande.

Kherzam-Roghan

Veteran
Det brukar bero på vad för sorts rollspel vi spelar för tillfället. Men här kommer några förslag:

Nox Arcana för skräck.
Inner pale sun för fantasy.
Martin O'Donnell för Sci Fi.
Alan Silvestri för fantasy.

Det finns en massa bra film musik att använda, leta också efter PC/Tv spels musik.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Abben said:
Så om ni kunde rekommendera en låt eller fler så vore det jätte bra. Tack för mig! :)
Det beror ju givetvis lite vad ni är ute efter. Jag föreslår dock att du kollar in de ljudfiler du kan ladda ned gratis till rollspelet Bortom: Lögnens slöja. Du finner filerna här eller här.

Bosse_UBBT

Swordsman
Beror ju lite på vilken typ av sppel ni spelar, men vanligtvis brukar jag rekommendera filmmusik. Tänk ut några filmer som passar till den stämning ni brukar spela, och lyssna på den filmmusiken. Oftast hittar man några guldkorn.

Sen med mp3-spelare finns det ju numera mycket bra möjligheter att skapa egna låtlistor osv, om det bara är vissa låtar som passar.