Nekromanti Musik

hamdil

Veteran
Tja alla!

jag skriver ett uppdrag nu och jag undrar vart man kan få tag på musik eller ljud som är i skogen som tex fågelsång och djurläten.

äventyret utspelar sig nämligen till största tiden i Kamor där jargiska trupper letar efter en legendarisk artifakt.

Rickard

Urverk speldesign
Kolla i diverse datorspel som du har om du kan komma åt ljudfilerna. Antingen så finns de som MP3:or eller annat spelbart material. Du kan också söka på nätet då det finns sidor som har ambient sound men de brukar vara i väldigt dålig kvalitet.

Annars finns det ljudCD-skivor att köpa. Det är ofta som jag har hört dörrljuden till Quake 1 i antingen andra datorspel eller i filmer. Antingen har de tagit ljud från samma sorts CD.

/Han som jagat efter ljud när han gjort datorprogram

Brynolf

Dum fan
Ljudkvaliteten brukar inte vara så noga när man har det som bakgrundsljud till rollspel.

Ett jobbigt sätt är att ta med din mp3-spelare med nån billig datormik ut i skogen, sätt dig på en stubbe, dra en lina och spela in en stund. Det kommer inte låta jättebra, men det blir alltid ett behagligt bakgrundsbrus man kan använda.

Jarre

Swordsman
Brynolf said:
Ett jobbigt sätt är att ta med din mp3-spelare med nån billig datormik ut i skogen, sätt dig på en stubbe, dra en lina och spela in en stund. Det kommer inte låta jättebra, men det blir alltid ett behagligt bakgrundsbrus man kan använda.
Hur många fåglar hör man i skogen i slutet av oktober? :gremwink: Ge dig ut i maj och effekten blir antagligen grym.

Bäst resultat får du antagligen om du köper, lånar eller på annat sätt införskaffar en CD med de bakgrundsljud du söker.

Brynolf

Dum fan
Javisstja [NT]

Yaaraer said:
Brynolf said:
Hur många fåglar hör man i skogen i slutet av oktober? :gremwink: Ge dig ut i maj och effekten blir antagligen grym.
Javisstja... :gremwhistle:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Javisstja [NT]

Brynolf said:
Ett jobbigt sätt är att ta med din mp3-spelare med nån billig datormik ut i skogen, sätt dig på en stubbe, dra en lina och spela in en stund.
Faktum är att jag rekommenderar något annat än kokain. Man blir så stirrig och pallar inte vänta.

solvebring

Superhero
Det ger en hel del att googla på:
"Soundeffects"
"download +soundeffects"
"free +soundeffects"
osv.

Pysslade med dylikt för några år sedan. Blev dock aldrig något av projektet.

Basenanji

Postd20modernist
Hej!

Jag rekommenderar varmt Itunes (www.itunes.com). Sök på 'Sound effects'. Kostar ca nio kronor per låt.

Vänligen,
Basenanji

krank

Går ondskans ärenden
Basenanji said:
Hej!

Jag rekommenderar varmt Itunes (www.itunes.com). Sök på 'Sound effects'. Kostar ca nio kronor per låt.

Vänligen,
Basenanji
Plötsligt minns jag varför jag aldrig skulle få för mig att använda Itunes... 9 spänn!?

ripperdoc

Myrmidon
Trots att jag har ett tämligen enormt bibliotek av rollspelsmusik och -ljudeffekter så har jag insett att just ljudeffekterna nästan aldrig går att använda. Och då har jag ändå bra ljudkvalitet på klippen. Det finns en enkel anledning - det blir löjligt repetitivt efter ett tag. Några minuter är okej, men i rollspel tenderar man lägga mer än att par minuter på en scen.

Dessutom blir det en väldig massa administration att byta ljud i takt med berättelsen.

Så om du lyckas, berätta gärna, men min erfarenhet säger mig att ljudeffekter inte fungerar i praktiken, tyvärr.

Trudvi

Veteran
Det finns massor att ladda ner! Bara sök på "Birdsong" eller "Sounds of nature" så kommer du få säker träff.

walruz

Veteran
Om du har något av spelen i Total War-serien, främst första Medieval: Total War eller Shôgun, så är musiken som spelas i strategiläget väldigt bra som bakgrund. All musik är en blandning av lugna medolislingor och stränginstrument-plinkande och "utomhusljud", typ fågelkvitter, vind och dylikt. I Medieval finns ett antal slingor både med västerländskt och arabtema, där båda kan fungera utmärkt i diverse fantasykampanjer. I Shôgun är melodislingorna med japanska, även om de ändå är generiska nog för att eventuellt fungera i i princip vilken kampanj som helst.
Hade Shôgun-musiken som soundtrack till en Vampire-kampanj som utspelade sig i 1860-talets Kyoto för några år sedan, och det funkade ganska bra (förutom bristen på stadsljud).
Om din kampanj har en lite orientalisk flavour, kan soundtracket till FarCry 2 fungera bra också, beroende på. När jag har spelat spelet, verkar det som att soundtracket är afrikanska/orientaliska melodislingor med naturljud inslängt lite här och var, men det finns en reell chans att det helt enkelt bara är melodislingor i själva musiken, medan naturljuden har kommit ifrån själva spelet (ifall det där makear någon sense överhuvudtaget).
Det lär väl annars finnas sådana där avkopplings-CD-skivor med naturtema i diverse skivaffärer.
Det du skulle kunna göra, är att lägga ihop en playlist av naturljud från diverse spel (förutsatt att du lyckas få tag på dom i ett vettigt format) tillsammans med tysta .mp3-filer av olika längd, och sedan sätta dessa i en playlist och spela upp den i shuffle mode. Effekten borde bli tystnad, bruten med naturljud i olika intervaller. Det borde bli mindre repetetivt än att bara lyssna på en skiva med massa ljud på.