Nekromanti Musik

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vi tänker lika där. Musik är mycket användbart i sociala sammanhang!
Det tycker jag låter väldigt bra! Blir mycket intressant att kunna ha användning för sina färdigheter :gremsmile:
Eller snarare, ha regelstöd för att använda sina färdigheter.



/Poseur
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Kom på att musikteori även skulle kunna vara en specialisering på matematik. Dels för att det faktiskt bara är matematik och dels för att man inte behöver kunna spela något instrument för att förstå musikteori

Edit* Insåg också att HÖR som attribut inte alls har med gehör att göra. Man måste ju givetvis kunna höra för att kunna lära sig vilket intervall som låter på vilket sätt. Men när man väl an det så kan man skapa musik som döv eftersom man mminns hur intervallen låter. Det bästa exemplet på det är Beethoven som var helt döv när han skrev sin nionde synfoni. Visst han kanske va ett geni och allt det där men han lever trots det under samma biologiska lagar som oss andra och det var hans minne som gjorde att han kunde intervallen som döv (nu förutsätter jag ju såklart att den nionde symfonin faktiskt låter som han tänkt sig)
 

st4hlis

Veteran
Joined
24 Jan 2012
Messages
8
Location
Uppsala
sesk said:
Kom på att musikteori även skulle kunna vara en specialisering på matematik. Dels för att det faktiskt bara är matematik och dels för att man inte behöver kunna spela något instrument för att förstå musikteori

Edit* Insåg också att HÖR som attribut inte alls har med gehör att göra. Man måste ju givetvis kunna höra för att kunna lära sig vilket intervall som låter på vilket sätt. Men när man väl an det så kan man skapa musik som döv eftersom man mminns hur intervallen låter. Det bästa exemplet på det är Beethoven som var helt döv när han skrev sin nionde synfoni. Visst han kanske va ett geni och allt det där men han lever trots det under samma biologiska lagar som oss andra och det var hans minne som gjorde att han kunde intervallen som döv (nu förutsätter jag ju såklart att den nionde symfonin faktiskt låter som han tänkt sig)
Nja, musikteori skiljer sig något väldigt från matematiken! Visst kan man se dem som lika eftersom de båda är logiska system men de bygger på helt olika principer. En musiker lär sig aldrig pq-formeln i sina studier och en matematiker kommer aldrig i kontakt med kvintcirkeln. DET om något skulle jag kalla plottrigt. Dessutom så hade Beethoven när han var döv inget som helst gehör (gehör är när man kan höra vilka toner, intervall mm. som spelas). Däremot hade han genom åren skaffat sig en sjuhelvetes förståelse för musik och kunde därför skriva stycken utan att höra dem. Ja, musikterori (snarare musikvetenskap nu) har tydliga kopplingar till logik, men då är det ju garanterat kopplat till PSY snarare än till Matematik.

För övrigt; nej, visst behöver man inte kunna spela något instrument för att förstå musikteori. Men om man vet hur harmonier, intervall och klanger fungerar så kan man skriva musik till en hel orkester även om man inte kan spela den.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Det är kanske inte riktigt korrekt att kalla det för gehör som Beethoven hade när han va döv, just för att han inte kunde höra. Men eftersom det var genom det gehör han hade tidigare som fick honom att kunna skriva musik som döv. Jag vill påpeka att gehör innebär inte bara att kunna höra vad som spelas utan även att komma ihåg hur olika toner låter i förhållande till varandra, som en typ av musikminne. Och eftersom det var det "gehörminnet" och hans kunskap om musikteori som gjorde att han kunde skriva musik som döv så menar jag att det i grunden framförallt handlar om gehör, if that makes any sense.

Angående matematiken,visst jag håller med om att musikteori skiljer sig från skiljer sig från matte, men det är också väldigt likt. En person med hög matematisk intelligens har nog väldigt lätt att förstå musikteori. Och precis som du säger så kan en person som har en väldigt god förståelse för musikteori skriva musik utan att kunna framföra den själv. Men jag är övertygad om att man utan gehör skulle skriva ganska tråkig musik även om man kan teori.

Och ja det är mer kopplat till PSY än matematik. Men det jag menar med att det skulle kunna vara en specialicering på matematik baserar sig inte på att det i grunden är det mest logiska. Utan på att för att om det enligt mig ska bibehållas någon balans mellan kunskapsinnehållet i färdigheterna så är musikteori en lite för snäv färdighet. Alternativa specialiseringar blir då matematik eller musik. Det som får mig att luta mot matten är just att man inte måste kunna spela musik för att kunna musikteori
 

st4hlis

Veteran
Joined
24 Jan 2012
Messages
8
Location
Uppsala
Om det var ett gehörminne eller en extrem förståelse för det musikaliska kan jag med säkerhet säga att man inte vet (har du frågat honom). Som du säger är musik en logisk lek med det mänskliga hörandet, därför är det även mycket möjligt för herr Beethoven att förstå systemet för vilken musik vi tycker om och vilken vi ogillar.

Vad gäller relationen mellan toner och hur de låter mot varandra så är det precis det jag menar med intervall. Dessa beskrivs mycket väl i dagens musikundervisning och gjordes förmodligen även det då. Man kan med lätthet skriva enklare stycken (som faktiskt låter bra) utan något som helst musikminne om man har god kunskap om detta. Jag förmodar att det var hans extrema förståelse för detta som gjorde det möjligt för honom att skriva musik även om han var döv. Jag som endast är en lekman kan med en kvintcirkel framför mig improvisera ganska snygg musik på mitt piano, med bara ringa vetskap om hur nästa ton kommer att låta.

Att musikteori skulle vara snäv håller jag heller inte med om. Musikteori behandlar skrivandet av musik, notläsning, transponering, dirigering, komponering med mera. Egentligen allt som berör musik som inte är att spela upp eller höra den. Detta är inte ett dugg snävare än till exempel Mattknytare eller Båge.

/mr_e622
 
Top