Rising nämnde nyss musikalrollspel, något som jag själv brukar nämna när jag vill ge exempel på nyskapande rollspelsgenrer.
Om man nu skulle få för sig att testa denna minst sagt ovanliga typ av rollspel, hur ska man egentligen gå till väga? Att man bör ha en karaoke-maskin (alltså en dator och en mikrofon) är ganska självklart, men hur ska denna komma in i själva rollspelandet. I en musikal uppstår musiknumren spontant oftast vid ett par olika typer av tillfällen: antingen då en eller flera av rollerna svämmar över av känslor och bara måste få utlopp för dem, när en vital konflikt uppstår (vilket ofta involverar svallande känslor det också), eller när ett längre handlingsförlopp ska sammanfattas. Hur ska man göra för att få dessa händelser att vara intressanta för själva spelet, och inte bara vara en fånig ploj? (Nej, jag har inte svaret, jag bara kastar ut frågan.) Vad jag däremot kan tänka mig är följande:
1. För att reda ut en konflikt (en strid, eller vad det nu råkar vara) måste man sjunga om den. Detta ska ske spontant, men gärna till en känd melodi. Möjlig konfliktresolution: Den som kommer av sig först har förlorat, och då sjunger vinnaren om vad som händer. Mer rättvis konfliktresolution: Man slår några tärningar när man sjungit klart, eller under sången i ett lämpligt musikaliskt solo.
2. För ett känsloutbrott sjunger man en egen sång, eller en känd sång som man tycker passar. Att sjunga om sina känslor ger någon form av bonus i kommande konflikter som involverar känslan.
3. Att sjunga en sång om ett längre händelseförlopp kan vara ett bra sätt att föra handlingen framåt, sammanfatta långtråkiga handlingssegment, och kan användas för att introducera nya saker på vägen. ("När vi gick mot drakens håla, vi mötte en trollkarl från Blomstermåla. Pom Pom!") Dessutom bör de användas för att presentera rollpersonerna. ("Jag är en fattig dvärg från bergen, min rustning känns igen på ärgen.")
Ja, åsikter? (Även "Det var det fånigaste jag någonsin hört" är en åsikt.)
/tobias
Om man nu skulle få för sig att testa denna minst sagt ovanliga typ av rollspel, hur ska man egentligen gå till väga? Att man bör ha en karaoke-maskin (alltså en dator och en mikrofon) är ganska självklart, men hur ska denna komma in i själva rollspelandet. I en musikal uppstår musiknumren spontant oftast vid ett par olika typer av tillfällen: antingen då en eller flera av rollerna svämmar över av känslor och bara måste få utlopp för dem, när en vital konflikt uppstår (vilket ofta involverar svallande känslor det också), eller när ett längre handlingsförlopp ska sammanfattas. Hur ska man göra för att få dessa händelser att vara intressanta för själva spelet, och inte bara vara en fånig ploj? (Nej, jag har inte svaret, jag bara kastar ut frågan.) Vad jag däremot kan tänka mig är följande:
1. För att reda ut en konflikt (en strid, eller vad det nu råkar vara) måste man sjunga om den. Detta ska ske spontant, men gärna till en känd melodi. Möjlig konfliktresolution: Den som kommer av sig först har förlorat, och då sjunger vinnaren om vad som händer. Mer rättvis konfliktresolution: Man slår några tärningar när man sjungit klart, eller under sången i ett lämpligt musikaliskt solo.
2. För ett känsloutbrott sjunger man en egen sång, eller en känd sång som man tycker passar. Att sjunga om sina känslor ger någon form av bonus i kommande konflikter som involverar känslan.
3. Att sjunga en sång om ett längre händelseförlopp kan vara ett bra sätt att föra handlingen framåt, sammanfatta långtråkiga handlingssegment, och kan användas för att introducera nya saker på vägen. ("När vi gick mot drakens håla, vi mötte en trollkarl från Blomstermåla. Pom Pom!") Dessutom bör de användas för att presentera rollpersonerna. ("Jag är en fattig dvärg från bergen, min rustning känns igen på ärgen.")
Ja, åsikter? (Även "Det var det fånigaste jag någonsin hört" är en åsikt.)
/tobias