Nekromanti Musikalrollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rising nämnde nyss musikalrollspel, något som jag själv brukar nämna när jag vill ge exempel på nyskapande rollspelsgenrer.

Om man nu skulle få för sig att testa denna minst sagt ovanliga typ av rollspel, hur ska man egentligen gå till väga? Att man bör ha en karaoke-maskin (alltså en dator och en mikrofon) är ganska självklart, men hur ska denna komma in i själva rollspelandet. I en musikal uppstår musiknumren spontant oftast vid ett par olika typer av tillfällen: antingen då en eller flera av rollerna svämmar över av känslor och bara måste få utlopp för dem, när en vital konflikt uppstår (vilket ofta involverar svallande känslor det också), eller när ett längre handlingsförlopp ska sammanfattas. Hur ska man göra för att få dessa händelser att vara intressanta för själva spelet, och inte bara vara en fånig ploj? (Nej, jag har inte svaret, jag bara kastar ut frågan.) Vad jag däremot kan tänka mig är följande:

1. För att reda ut en konflikt (en strid, eller vad det nu råkar vara) måste man sjunga om den. Detta ska ske spontant, men gärna till en känd melodi. Möjlig konfliktresolution: Den som kommer av sig först har förlorat, och då sjunger vinnaren om vad som händer. Mer rättvis konfliktresolution: Man slår några tärningar när man sjungit klart, eller under sången i ett lämpligt musikaliskt solo.

2. För ett känsloutbrott sjunger man en egen sång, eller en känd sång som man tycker passar. Att sjunga om sina känslor ger någon form av bonus i kommande konflikter som involverar känslan.

3. Att sjunga en sång om ett längre händelseförlopp kan vara ett bra sätt att föra handlingen framåt, sammanfatta långtråkiga handlingssegment, och kan användas för att introducera nya saker på vägen. ("När vi gick mot drakens håla, vi mötte en trollkarl från Blomstermåla. Pom Pom!") Dessutom bör de användas för att presentera rollpersonerna. ("Jag är en fattig dvärg från bergen, min rustning känns igen på ärgen.")

Ja, åsikter? (Även "Det var det fånigaste jag någonsin hört" är en åsikt.)

/tobias

MrG

Swashbuckler
Själv är jag inte så bra på att sjunga, så att göra hela partier i form av sång med improviserad text låter över min förmåga. Överhuvutaget så är det ingen lätt sak att improvisera text till låtar medan de spelas, jag har alltid haft en gigantisk respekt när jag sett folk göra det bra, men det kräver både kvicktänkthet och musikalitet.

Men jag har en gång haft med musikainslag i rollspel. Jag hade en Amberkaraktär som hade den funktionen på flertalet av sina hemskuggor, att saker fungerade när man sjöng dem. I spelet blev det ofta gestaltat av mindre sångsnuttar kombinerat med beskrivningen att man sjöng fram även efterkommande. Ofta blev orden då mer i sångtextstil och man öste på med upprepningar likt en refräng. Det kom att användas som en markering av viktigare saker, ungefär som många system understryker sånt med regler och tärningar.

Så konflikter är helt rätt och även för att etablera en stark känsla eller en förändring av känslor. Skulle också kunna tänka mig att köra sånger vid spelmötens slut eller klimax för att samla ihop handlingen och för etablering av nya karaktärer, platser eller andra elemänt. Ska man så vara musikaltrogen ska teman från dessa kunna återanvändas och vävas in i scenare sånger.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Överhuvutaget så är det ingen lätt sak att improvisera text till låtar medan de spelas, jag har alltid haft en gigantisk respekt när jag sett folk göra det bra, men det kräver både kvicktänkthet och musikalitet.
Nej, det är någonstans mellan skitsvårt och omöjligt, men det är antagligen lika skitsvårt/omöjligt för alla inblandade, så man får ta resultatet därefter. Ingen förväntar sig några grammisvinnande sånginsatser. Man får vara glad om texten passar hyggligt med melodin, och om den råkar rimma är det värt en applåd. Jag vet inte om man kan lösa det genom att till exempel ha ett par färdiga textrader, eller ett eget tema till varje rollperson, som kan användas i nödfall, men det skulle i alla fall kunna vara till hjälp.

Att spela en helt seriös och dramatisk kampanj som improviserad musikal borde vara helt omöjligt, men något mindre allvarligt, som en dungeoncrawl-musikal, borde kunna fungera. Vill man vara allvarlig under sångnummer krävs det antagligen betydligt större sångtalang och musikalitet än den genomsnittlige rollspelaren kan uppbåda.

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Buffy!

Det här får mig att tänka på Buffy-rollspelet, närmare bestämt modulen Monster Smackdown där demonen Sweet beskrivs. För er som inte vet vem Sweet är var han en demon som var med i musikalavsnittet och hans närvaro gör att man brister ut i sång om sina egna innersta känslor.

Det är rätt roligt att se i beskrivningen att det står att användandet av Mr. Sweet i en kampanj resulterar just i samma sak. Alltså att spelarna skall sjunga också. Det poängteras just att långt från alla inte kan sjunga, men resultatet inte är att det skall finsång. Istället handlar det om att angripa någonting från ett annat håll och krydda med ett annorlunda inslag.

Grog

Swordsman
Jag kan tänka mig att spela det där med 1.0 promille i omlopp och ett gäng Chalmersspexare, annars lär du aldrig höra mig spela det tyvärr.

Rising

Vila i frid
Jag skulle personligen vilja teleologisera det.

De flesta rollspelare är nämligen inte entertainers. Att helt out of the blue göra ett låtval som passar handlingen, göra en någorlunda underhållande sånginsats, samt att eventuellt göra ändringar i sången... Det är helt out of the question. Jag tror faktiskt inte att det skulle bli roligt. Visst, någon gång skulle man plocka rätt och det skulle bli grymt, men betydligt oftare skulle deltagarna bara göra tråkiga insatser.

Jag skulle hellre se att sångerna förbereddes i förväg, antingen av spelarna själva (individuellt) eller att man som spelledare och spelorganisatör gav låtar till spelarna i förväg.

I Pookafiktum fungerar det ungefär just så här; spelarna tilldelas saker i förväg att väva in i ens berättelse. Det är roligt och utmanande att göra invävningen naturlig och rolig, och samma sorts utmaning skulle jag alltså vilja basera mitt musikalrollspel på.

Jag vet inte hur mycket jag skulle vilja att spelarna förberedde sig i förväg, men jag tror faktiskt att jag skulle föredra en hel del. Att se någon göra lätt- eller långsökta låtval och sedan framföra dem helt utan vare sig taktkänsla eller sångröst är nog nämligen bara roligt till en viss gräns, men att se någon på eleganta vis väva in låtar i handlingen med nyskrivna finurliga texter och överraska oss alla med ett visst mått av välrepeterade, säkra crowdpleaser-trix (såsom trollerikonster eller användande av roliga props), och sedan sjunga dessa låtar helt utan vare sig taktkänsla eller sångröst - DET tycker jag faktiskt låter ganska roligt. Inte minst för att man då enklare kan framföra duetter och massnummer, vilket jag tror skulle göra allt roligare för alla parter.

Så... teleologiskt samberättande, med andra ord. Att ha ett antal uppgifter, i stil med att sjunga "Raindrops keep falling on my head" med en ny text som skall börja med "Mindflayers fucking with my head" eller liknande (fast hellre texter på svenska, tror jag, det blir roligare). Utmanande som fan, både innan äventyret börjar (att skriva resten av texten), samt under äventyret (att få in sången på ett naturligt sätt i handlingen). Jag skulle vara rent gastkramande nyfiken på vad mina medspelare satt och lurade på för låtar...

I övrigt då, regler och sånt? Ja, rent samberättande, förstås. Jag kan inte föreställa mig något mer snöpligt än att dö i ett sådant här äventyr och då inte få sjunga resten av de låtar man förberett. Nej, och idén med att reglifiera sångerna så att de skulle få avgöra handlingsresolutioner känns inte heller så roligt. Jag skulle hellre se att deltagarna hade full frihet att anpassa och omforma omvärlden efter deras planer och behov.

Jag skulle till och med kunna tänka mig att lägga upp hela upplägget för storyn i förväg. Typ, såsom att säga att "handlingen skall vara Bamsefilmen Skattkartan och Skattsökarfärden, fast i en ny tappning som om det vore en fornnordisk saga om asarna. Vargen är Loke och Sjörövarna skall vara jättar." Eller något. Det skulle inte nödvändigtvis hindra fantasin, utan snarare kunna ge en tuffare utmaning och öka igenkänningen. Samt många möjligheter att göra roliga referenser och metaskämt.

TomasHVM

Swordsman
Har vært med på musikalrollespill i Oslo, med Kristoffer Blystad. Han har gjort det i flere spill. Erfaringen er at det funker best om man er fri med både tekst og melodi. Det er heller ikke vanskelig å gjøre det, og det gir en egen stemning til rollespillet. Det er i det hele tatt en ting som anbefales! Gjør det! Du vil sannsynligvis oppleve det som kjempekult!

Gasten

Warrior
Space Opera!

Man skulle kuna bygga på Risings idé med att ha många små text-stycken till olika låtar. jag tänker mig något i stil med färdigheter fast till stämning.Nej, men låt mig förklara:

Rent regelmässigt går spelet ut på att få poäng för att sjunga en (fler?) sång, som belöning liksom. Innan spelmötet har man förberätt med ett antal sånger som man kan använda vid olika situtationer (en Upp till kamp-sång; en romantisk sång; en komisk sång; en sorglig sång; osv; osv). Antalet och vilka typer av sånger är ju upp spelaren, men att ha en massa låtar där alla är av olika typer är att rekomendera.

Sångerna är inte är inte några långa historier (eller: så långa som spelarna vill ha dem) utan jag tänker mig 6-8 rader vers och 3-5 rader refräng och sen är låten slut.

På så sätt är man alltid förberräd för att tex sjunga en sorglig "ballad" när en spelarkaraktär dör, eller för den delen: den döende sjunger så att denne kan få sina poäng iaf på slutet! Självklart kan man låta spelledaren ge olika mycket poäng beroende på hur väl låtens stämning/text passade i sammanhanget.

Självklart får man inte sjunga samma låt mer än en gång! Vilken musikal kan tänka sig att rapa upp samma dynga mer än en gång? Tvi!
Dick finns det ett undantag: Det är Ledmotivet. Antingen bestämmer man ledmotivet innan spelmötet (SL skriver det?) eller så blir låten som sjöngs två gånger först automatiskt ledmotiv. den här låten får sjungas hur många gånger som hälst, men aldrig två gånger på raken!

Vad häner då när man framför en låt? man får en ökning i sina poäng, och allt som hände i låten ÄR sant. utan undantag.

Så, nu tror jag att det var det jag tänkte på.

//Gasten som upptäcker hur jävla seriös han är med inlägget.

MrG

Swashbuckler
Förtydligande

Självklart får man inte sjunga samma låt mer än en gång! Vilken musikal kan tänka sig att rapa upp samma dynga mer än en gång? Tvi!
Nja, snarare ska man väll väva in takter i senare sånger och ha åtminstone en låt som även kommer tillbaka i kortversion... Men hela sången får aldrig upprepas.

zuntona

Swordsman
Whyyy?

Varför? Jag måste säga att jag inte förstår varför man skulle vilja blanda ihop rollspel med musikal. Om man skulle göra det och jag skulle deltaga skulle jag vilja se det mer regelfritt och en impro övning tillsammans fast med fast slagna nyckelhändelser som man tillsammans ska försöka spela mot. Gärna att man faktiskt står upp och agerar också och inte bara sitter ner vid ett bord.