Nekromanti Musköter etc

Targon

Hero
Finns det något tämligen välrecipierat rollspel som går någotsådär lätt att få tag på och som i sina vapentabeller har följande vapen: musköter, kanoner, bajonetter, sablar, värjor, mösare, pistoler, etc etc? Jag ser framför mig att folk genast kommer att rekommendera något av de piratspel som florerar lite överallt, men finns det andra rollspel som i första hand rör landkrabbor?

Staffan

Myrmidon
GURPS, eventuellt med tillägget Hi-tech (som täcker teknologi från renässansen till nutid med tonvikt på vapen). Grundreglerna innehåller en del primitiva eldvapen, men jag misstänker att större don som kanoner och mörsare saknas, och eventuellt bajonett också.

Har även för mig att Alternity har en del primitiva eldvapen plus givetvis lite diverse svärd i vapenlistorna, men Alternitys tonvikt ligger helt klart på science-fiction (vilket det gör väldans bra).

Till AD&D 2nd ed finns ett supplement som heter Combat & Tactics som innehåller vapen från stenåldern fram till renässansen - även där är jag inte helt säker på om stora doningar täcks, och bajonetter finns nog inte heller med. Det fanns också en såsbok vid namn A Mighty Fortress vilken lär täcka vår världs Elisabetanska tid och som nog har stats för lämpliga vapen. Kanoner och krutvapen figurerar emellanåt i spelvärldarna Spelljammer, Forgotten Realms och Savage Coast, där den senare kan laddas ner från WOTCs site nånstans.

DoD 91 med Krigarens Handbok hade också krutvapen och värjor med i listan. Återigen har jag för mig att kanoner saknades - de flesta rollspel har mer fokus på personlig strid än artilleri. I och för sig kan DoD-91-prylar vara lite svåra att få tag på.

Dessa är de jag kan komma på på rak arm utan att leta genom min hjärna allt för mycket.

Eskil

Warrior
Det finns regelr för krutvapen till Västmark på www.foxtail.nu där kan du även ladda ner Västmark. Det är ett helt okej spel och är gjort av Krister Sundelin.

Organ

Out of time, out of mind
Svenska "En Garde" är väl ett självklart tips. Hur lätthittat det är vet jag dock inte.

/Anders