Nekromanti Muskelatrofi på Mars ?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej.

Hur är det egentligen med muskelatrofi på Mars ?
Gravitationen är ju bara ungefär 60% av jordens gravitation och således så kommer ju inte musklerna att ansträngas till samma grad när man rör på sig i vardagen.

Så som jag ser det så finns det 2 fall.

1) Man tränar varje dag, för bibehålla samma muskelmassa som om man levde på Jorden.

2) Man tränar inte varje dag, utan låter musklerna anpassa sig till den lägre gravitationen.

Om det är 1 som gäller så kommer arkitekturen på Mars bli rätt så lustig, med tanke på att en vanlig person kan hoppa mycket längre och högre än normalt.

Om det är 2 som gäller så blir det jobbigt när man ska komma tillbaka till Jorden.

Bonusfråga:
Hur skulle ni göra regeltekniskt om RPna bor säg 5 år på Mars utan att träna för att undvika atrofi ? Är en STY sänkning på sin plats ? I sådana fall med hur många poäng ?'
-1 STY ? -2 STY ?

Nån som har funderat på detta förr ?

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Du har alltid så avancerade funderingar /images/icons/wink.gif.

Ge dem några tärningar (fyra stycken), säg åt dem att slå några slag (tio? Tjugo?), för varje slag som lyckas så sänks attributnivån ett steg.

Eller så tar du det i proportion till hur stora de är från början (så slipper du alla tärningar!). En kille med styrka 14 kanske sänker till 10-11, en kille med styrka 18 kanske sänker till 13-14, medan en kille med styrka 10 kanske bara sänker till runt 8.

Eller så får de träna, och inga funderingar är längre nödvändiga /images/icons/smile.gif.

ripperdoc

Myrmidon
Alla som bor i rymden (alltså också på Mars eller Månen) har fått det inpräntat sedan länge att de måste träna kontinuerligt. Detta eftersom mycket få personer planerar att bo i rymden hela sina liv.

Oundvikligen är det ju dock så att folk inte får lika mycket träning som de skulle på Jorden, och ju längre man bor uppe i rymden desto mer förtvinade skulle musklerna bli. Detta skulle i sin tur leda till att en nestigning till Jorden skulle bli extremt obehaglig och förmodligen hälsofarlig därtill.

Att tänka sig att man bara behöver låta musklerna anpassa sig (förutsatt att man alltså inte har några planer på att återvända till Jorden) kan få sina effekter på hälsan. Det är inte riktigt så enkelt att man bara avecklar lite muskler och sedan mår bra; människan är konstruerad (och född) i 1G, alla andra gravitationstillstånd kommer oundvikligen ge hälsoproblem.

Sist, angående "hoppandet" i rymdkupolerna. Sådant beteende är mest opraktiskt för den som sysslar med det. Jag föreställer mig att man lätt fixar magnetskor för de som vill känna sina fötter stadigt på Jorden och att man tar sig till träningsanläggningen när man känner för att hoppa 3-4 meter.

/RipperDoc - ett hastigt, nattligt inlägg

DAKRilla

Hero
"Det är inte riktigt så enkelt att man bara avecklar lite muskler och sedan mår bra; människan är konstruerad (och född) i 1G, alla andra gravitationstillstånd kommer oundvikligen ge hälsoproblem."

Hur blir det för barn födda på Mars då? De kan ju knappast träna sina muskler själva innan de bli minst 5 år (jag har dock hört att muskelträning är ohälsosam före en ålder av 15). Men på något sätt måste det ju göras. Sker det med elchocker som får musklerna att själmant dra ihop sej (tänker på någon hemsk grunka jag sett på TV-shop)?

Det vore ju dessutom extremt opraktiskt om inga barn skulle få födas på Mars, utan att de havande kvinnorna måste till jorden för att föda, och helst även låta barnet få växa upp där till en ålder så att det inte är ohälsosamt att träna musklerna.

Man Mountainman

Storsvagåret
Borde inte Medelstyrka på en viss planet motsvaras av 10.5 (medelstyrka på Jorden) gånger kvoten mellan planetens gravitation och jordgravitationen. På mars skulle Medelstyrka alltså vara 6.3 (6), och en Styrka på 10.5 skulle på Mars motsvara en Styrka på sisådär 17. Då skulle man kunna säga att när en rollperson bor på en annan planet så avtar hans Styrka med tiden tills den nått den Styrkenivå som motsvarar ens ursprungliga Styrka för Marsförhållanden. För att bibehålla sin ursprungliga Styrka skulle man sedan vara tvungen att träna den enligt de regler för att öka Grundegenskaper som vad jag förstått finns i Grundreglerna.

Exempel: Lucas har 10 i Styrka. På mars är detta som 17 i Styrka på Jorden. När Lucas kommer till Mars kommer hans Styrka långsamt att sjunka mot 6. För att Lucas skall kunna bibehålla sin Styrka måste han konstant träna den.

Men vad jag har förstått så är den största risken med att bo i låg gravitation inte muskelförtvining, utan urkalkning av skellettett. Detta skulle kunna lösas regelmässigt med lägre STY och TÅL-värden, och lite annat.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

ripperdoc

Myrmidon
Om vi säger så här: problemet med barnafödandet är förmodligen något man jobbar starkt på att lösa, eftersom folk faktiskt har börjat skaffa ungar i rymden, även om majoriteten förstås åker ner till Jorden för att göra detta.

Kanske kan man göra en konstgjord gravitation för barnet? En vagga som roterar med en artficiell centrifugalkraft 1 G?

/RipperDoc

Krille

Super Moderator
Vad jag har förstått så är det inget hälsoproblem att växa upp i låg gravitation, så länge det finns någon gravitation. 0,35G (det som är på Mars) mår man tydligen inte dåligt av. Tvärtom kan livslängden förlängas en hel del.

Vad man däremot inte kan göra så lättvindigt är att byta gravitation om man har vant sig vid en, och det är alltid svårare att "byta upp sig" till högre gravitation än att gå ner till lägre gravitation.

Enligt NASA så är det ingen bra idé att bli havande i nollgravitation. De foster som har tagits fram i noll-G kan komma att se ut hur faen som helst - ben som växer ut genom ögonen till exempel.

smaffy

Hero
elak forskning i rymden..

föder de upp foster i noll-g?! elakt värre..
det fick mig att tänka på hur neotech's redan genomelaka företag skulle kunna utnytja de internationella lagarna i rymden (dvs inga lagar!).. de kan ju vara precis hur överjävliga de vill där ute, och ingen kan ju skrika på hjälp - för i rymden kan ingen höra dig skrika! muhahaha..

i filmen bladerunner så kommer ju replikanterna uppenbarligen från rymden.. och det kan ju mycket väl vara så att företagen pysslar med att ta fram "skinjobs" där uppe... det kan ju bli ett tufft äventyr vetja!! /images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif