Nekromanti Muskelstyrka

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Tror inte att det finns några regler för det just nu, men det borde vara hyfsat lätt att räkna ut.

Jag lyfter ~55 kg i bänkpress och väger samtidigt ~65 kg. Jag kan alltså lyfta 55/65 = 85% av min kroppsvikt.
Jag är förmodligen lite svagare än snittet, så låt oss säga att jag har STY 8.

Låt oss sedan anta att formeln för mängd man kan lyfta ser ut så här:

Y = m*(STY*10+5)/100
där Y är antal kg du kan lyfta och m är din massa.

Detta är självfallet inte på något sätt matematiskt korrekt, men jag har bara ett värde att utgå från. Men jag skulle gissa att den tyngd man kan lyfta är proportionell mot din STY och din vikt. Men på vilket sätt är svårt att säga...

/Hannes - matematiknörd som borde styrketräna lite oftare
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
då de va vad jag kallar matte lol jag fatta inget
Tja, det beror lite på hur mycket matte man läst. Funktionsbegreppet införs väl i åttonde klass eller så? Och procent borde de flesta klara av då också...
Men men... det gör inte så stor skillnad. Faktum är att formeln ovan kan stämma jättebra, eller inte alls.
Det finns ett obegränsat antal kurvor av olika former som passar in på de givna förutsättningarna. Man kan inte få ut en funktion om du inte har minst två punkter (och då är du bara helt säker om funktionen är linjär).
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
problemet med detta är att om två personer är lika långa och lika starka,
så kan enligt din formel den som har mest ehm.. "vadering" runt midjan även lyfta mest.

jag tror inte att kropsvikten bör spela in.


Tearlach - varför ser inte tyngdlyftare ut som sumobrottare?
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Jo, jag tror faktiskt att kroppsvikt bör spela in.
Fast å andra sidan så är en karaktärs kroppsvikt redan en funktion av STY, så det är kanske överflödigt egentligen.

Men kom gärna med ett bättre förslag.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Enklast att jämföra

Ta lite kompisar/föräldrar/bekanta och kolla hur mycket dom kan lyfta. Sen får du sätta ett STY-värde på dom.

10-11 i STY är medelsvensson.
3 är en benskör gammal tant med MS.
18 är så stark man blir utan tillväxthormoner (Arnold hade säkert en 17-18 när han var som mest vältränad).

Om du gör lite undersökningar så kommer du säkert fram till något vettigt.

Själv har jag ingen aning, det är en svår fråga.

/Naug
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: Enklast att jämföra

18 är så stark man blir utan tillväxthormoner (Arnold hade säkert en 17-18 när han var som mest vältränad).

Där har du nog fel, Arnold knaprade piller som en ganlning under sin storhetstid. Dock visste man ju inte då vad de gav för bieffekter, alla inom eliten gjorde så. Det har de fårr betala för nu, Arnold har genomgått operationer på sitt hjärta för att han fått så kallat "oxhjärta" alltså större än vad kroppen klarar av, allt p.g.a anabolas m.m.

Så jag skulle säga att 18 nog är som de snubbarna som tävlar i världens starakste man, de som bär på bilar och där ett jetplan med ett rep. De är ren styrka. inte upppumpad utan tränad, de är flexibla och har styrka i alla moment av kroppen. vi kan ju ta vår egna ex. världmästare i världens starkaste man, tror han heter Magnus Samuelsson som är 2 m och har överamrar om en normalväxt karls lår.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Enklast att jämföra

Våran fd. världsmästare...
Av någon anledning råkade jag se på finalen 2002... Nån polack vann. Överarmarna var värre än lår, tro mig :gremsmile:

Jag har sett folk här omkring på forumet som tyckte att Arnold Schvårstavad hade ca 22 i STY....
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
arnolds muskler

Fast musklerna blir väl aldrig särskilt starka om man går på preparat va?
Så vitt jag har förstått det så blir musklerna stora, men inte starka.

/Naug, vet inte så mycket om muskler egentligen
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: arnolds muskler

En viss styrka får man defenitivt, men den blir ju rätt konsentrerad på vissa delar, för man äter ju inte preparat och blir stor utan du äter preparat och TRÄNAR innan du blir stor, men det är sant att de antagligen finns personer med mindre muskler men mer effektiva som är lika starka. Men det är korrekt att de ser mer ut and vad det är.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Möjligen kan man sätta styrka i relation till kroppsvikten, då STY inte räknar in förmågan att bära upp sin egen kroppsvikt. Alltså är en överviktig man med STY 11 och RÖR 11 egentligen starkare än en mager man med samma värden, helt enkelt på grund av att den överviktige behöver vara starkare för att kunna bära sin kroppsvikt bra nog för att nå upp till RÖR 11. Bara en parentes egentligen, och då jag själv varken har erfarenhet av större mängder kroppsfett eller muskulatur kan det vara hur inkorrekt som helst...
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Världens starkaste man STY 18?

"Så jag skulle säga att 18 nog är som de snubbarna som tävlar i världens starakste man"

Jag håller inte riktigt med, världens starkaste man lär ha runt 21-23 i STY. Tänk på att man i Eon kan få den fysiska egenskapen Extremt stark och Stark. Att slå 12 med Ob2t6 är inte HELT omöjligt. Dessuom bor det iaf 1 000 000 000 människor på jorden som har förutsättningar för att kunna bli så starka (2/3 av jordens befolkning har helt enkelt inte tillräckligt med mat, hälften av de två miljarder som blir kvar är kvinnor). Jag vet iofs inte sårskilt mycket om hur det är med svält på jorden, så det är bara en uppskattning.

Mvh Victor Palm...

...Tänker.
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: Världens starkaste man STY 18?

Hmm jo det är sant. plus att vissa gener frambringar starkare muskler, Vi nordbor har ju garanterat mer muskler än typ veitnameser, vilket nog kan ha att göra med våra kost men även vårat arv. För vi har ju kraggbarbarerna som är större och starkare, och de är ju bara en gren av människorna. Så efter lite tänkande håller jag mer, vissa har genetiska anlag för att få upp mer muskelmassa än 18.
 

EREDON

Veteran
Joined
29 Jan 2003
Messages
53
Location
Tyringe
Re: Världens starkaste man STY 18?

Jag vill också tilllägga att en frakk trukh har +9 i Sty och om en sådan typ skulle ställa upp i en tävling om vem som skulle vara världens starkaste man skulle den vinna lätt som en plätt.
Grott trollen har ju gjort att trukhen fått otrolig styrka eftersom den första trukh/Gûrd/tirak farsan var grott troll.
 
Top