Men så kan du väl inte göra?
Det är ungefär min åsikt också, men han är ändå viktig i just den här diskussionen. Det krävs en hel del självövervinnelse från min sida för att säga det här, men..men... David Eddings.... är.... är...är.... viktig... för... ggg...g.gg..gg....genren (det var svårt, men det gick).
Som du redan påpekade är han för många en introduktion till fantasyn, på gott och ont. Om Eddings hade varit den första fantasyförfattare jag hade kommit i kontakt med hade jag antagligen blivit avskräckt från resten av genren (/images/icons/devil.gifOch det tror du? Inbilla dig ingenting - du skulle ha tyckt om honom/images/icons/devil.gif), men många läsare tycker om hans stil och försöker rent av hitta andra författare på samma nivå, och det är en sak som vi fantasyelitister får acceptera. Om vi vill omvända folk till den riktiga fantasyn måste vi ju veta vad det är vi kämpar mot... (okej då, en liten ironivarning kanske)
Dessutom (och det hänger till en del ihop med det ovanstående) har Eddings bidragit till att fantasyn blivit mer allmänt känd. Bibliotek och bokhandlar har fått upp ögonen för att det finns fantasy och - ännu viktigare - folk som lånar/köper fantasy, och det har också vi elitister nytta av .
-JPS- Jag försvarar David Eddings! Vart är världen på väg?