Efter att ha ställt frågan om vilket spel jag ska införskaffa, för att vidga mina rollspelsvyer, tipsade många om Mutant: År Noll (tråden: https://www.rollspel.nu/threads/vidga-mina-rollspelsvyer.77706/)
Syftet med den här tråden är att samla mina tankar när jag läser igenom reglerna och förbereder mig inför första spelmötet. Förhoppningsvis kan jag också få input av alla duktiga rollspelare och spelledare här, och därmed i slutändan få en bättre spelupplevelse. Inget datum är satt för första spelmötet, min grupp vet inte ens om att vi ska spela Mutant Men det har de nog inget emot
Hittills har jag snabbläst böckerna Mutanten och Zonen som kom med i grundboxen. Mina första intryck är ungefär:
Allmänna tips på hur man bäst sätter sig in i ett nytt rollspel?
Ursäkta om texten är svajig, har inte tagit mig tid att läsa igenom den och renskriva
Syftet med den här tråden är att samla mina tankar när jag läser igenom reglerna och förbereder mig inför första spelmötet. Förhoppningsvis kan jag också få input av alla duktiga rollspelare och spelledare här, och därmed i slutändan få en bättre spelupplevelse. Inget datum är satt för första spelmötet, min grupp vet inte ens om att vi ska spela Mutant Men det har de nog inget emot
Hittills har jag snabbläst böckerna Mutanten och Zonen som kom med i grundboxen. Mina första intryck är ungefär:
- Kul att rulla tärningar på ett annat sätt än vad jag är van vid
- Jag gillar att spelet spelas på olika nivåer, dvs utifrån rollpersonernas perspektiv och Arkens/Folkets perspektiv
- Jag har varit sugen på hex-crawls tidigare men det har känts överväldigande, det här blir en slags light-version kanske
- Perfekt att prepp kan hållas till en lågnivå och spelarna kan vara delaktiga på ett sådant sätt att spelledarens "jobb" minskar
- Säkert mer som jag inte kommer på nu
- Hur rollspelas en zonresa genom en sektor bäst? Är det bara att slå ett slag för Hitta vägen (eller vad det hette), säga att det tog två timmar och att de hittade en artefakt. Eller går det göra mer målande och faktiskt spendera tid av spelmötet i en sektor på ett sätt som känns meningsfullt? Gäller främst en standard-sektor, inte en särskild sektor som är fylld med plot och innehåll.
- Metaploten för att hitta Eden. Jag funderar på i vilket tempo jag ska introducera den, om jag ska introducera den alls? Känns inte spelet dött efter det att alla kort lagts på bordet? Hur har andra upplevt detta? Första spelmötena blir nog bara att använda Hot mot Arken för att få spel och komma in i det lite.
- Vad händer om mina spelare lägger Arken på en ö? En Ö en sektor eller flera från land. Står det något i reglerna om båtfärder? Kan man anta att de har en fungerande båt för att ta sig till närmaste sektor på land? Tid för att resa med båt osv. Hur hade ni hanterat detta?
Allmänna tips på hur man bäst sätter sig in i ett nytt rollspel?
Ursäkta om texten är svajig, har inte tagit mig tid att läsa igenom den och renskriva