Nu har vi spelat Mutant: År Noll i några timmar. Vi använde Startboxen för att komma igång snabbt. Ett stort plus för Startboxen, är foldrarna med de olika sysslorna. I dem står det mesta som spelaren behöver veta och det går väldigt kvickt att skapa en rollperson. Sedan var det bara att kasta sig in i händelserna kring M/S Rosella (eftersom vi bor nära Kapellskär, kändes det naturligt att det är just Rosella som blivit till en Ark). De fick prova på några strider, lite problemlösande och fick använda flera av sina färdigheter. Mutationerna blev det mer begränsat av. När en av rollpersonerna försökte använda sitt förhöjda luktsinne, gick det i baklås och kunde inte användas mer under speltillfället. Lite antiklimax.
Jag tycker att systemet fungerade förvånansvärt bra. Visst blev det en hel del system och kanske inte så mycket känsla, men så tycker jag det är med alla system i början. När SL och spelare kan reglerna utantill och slipper slå i böckerna, är det mycket lättare att börja spela. Med Mutant: År Noll tror jag den övergången kommer att komma tidigt.
Nackdelen med Startboxen är att den (av nödvändighet) täcker ett ganska smalt område. Arkbyggandet är en viktig del av M:Å0 för att spelarna ska få en känsla för spelvärlden och de som rör sig i den. Men som inkörsport är den perfekt!