Det här är något som jag funderat på ett tag, och nu tänkte jag testa hur det skulle se ut.
I Mutant år noll lever rollpersonerna i en zon som är uppdelad i rutor. Spelledaren har en färdig karta över zonen, men innehållet i rutorna bestämd slumpmässigt med tabeller när rollpersonerna promenerar runt i zonen.
Jag tänkte att det skulle vara kul om även kartan över zonen skapades slumpmässigt, på samma sätt som spelplanen i Carcassonne. Man skulle alltså ha tillgång till en hög med brickor som föreställer olika regioner, och när rollpersonerna går vidare drar man en ny, för att se hur det område de kommer in i ser ut. Brickorna skulle även kunna innehålla en del information, så man slipper slå på vissa tabeller.
Rollpersonerna börjar i den region som innehåller deras ark:
Andra regioner de kommer till kan innehålla förfallna ruiner:
Eller relativt välbevarade ruiner:
Eller ett träsk:
Eller en stor jävla krater:
Och när rollpersonerna gått runt lite börjar man få en antydan till ett landskap:
Skulle det vara intressant att bygga zonen på det här sättet?
I Mutant år noll lever rollpersonerna i en zon som är uppdelad i rutor. Spelledaren har en färdig karta över zonen, men innehållet i rutorna bestämd slumpmässigt med tabeller när rollpersonerna promenerar runt i zonen.
Jag tänkte att det skulle vara kul om även kartan över zonen skapades slumpmässigt, på samma sätt som spelplanen i Carcassonne. Man skulle alltså ha tillgång till en hög med brickor som föreställer olika regioner, och när rollpersonerna går vidare drar man en ny, för att se hur det område de kommer in i ser ut. Brickorna skulle även kunna innehålla en del information, så man slipper slå på vissa tabeller.
Rollpersonerna börjar i den region som innehåller deras ark:
Andra regioner de kommer till kan innehålla förfallna ruiner:
Eller relativt välbevarade ruiner:
Eller ett träsk:
Eller en stor jävla krater:
Och när rollpersonerna gått runt lite börjar man få en antydan till ett landskap:
Skulle det vara intressant att bygga zonen på det här sättet?
Last edited: