[Mutant år noll] Bygg zonen som i Carcassonne

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här är något som jag funderat på ett tag, och nu tänkte jag testa hur det skulle se ut.

I Mutant år noll lever rollpersonerna i en zon som är uppdelad i rutor. Spelledaren har en färdig karta över zonen, men innehållet i rutorna bestämd slumpmässigt med tabeller när rollpersonerna promenerar runt i zonen.

Jag tänkte att det skulle vara kul om även kartan över zonen skapades slumpmässigt, på samma sätt som spelplanen i Carcassonne. Man skulle alltså ha tillgång till en hög med brickor som föreställer olika regioner, och när rollpersonerna går vidare drar man en ny, för att se hur det område de kommer in i ser ut. Brickorna skulle även kunna innehålla en del information, så man slipper slå på vissa tabeller.

Rollpersonerna börjar i den region som innehåller deras ark:

Andra regioner de kommer till kan innehålla förfallna ruiner:

Eller relativt välbevarade ruiner:

Eller ett träsk:

Eller en stor jävla krater:

Och när rollpersonerna gått runt lite börjar man få en antydan till ett landskap:

Skulle det vara intressant att bygga zonen på det här sättet?

Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja! Det är så jag _vill_ bygga zonen!

(Jag vet att ligans idé är att man ska välja en bekant plats att basera zonen kring, men det tycker jag är lite tråkigt. Jag vill ha en mer främmande zon, inte gå runt och utforska ruinerna av idag).

Dimfrost

Special Circumstances
Om man drar brickorna slumpmässigt när rollpersonerna går in i en ny zonsektor, vad händer om man drar en bit som inte passar?

Vid vissa tillfällen kan man väl få en hint om vad som finns i intilliggande sektorer (typ om man klättrar upp på något högt, eller ser något uppstickande torn eller något). Kan man hantera detta?

Vilket system har du för poängräkning för bönderna?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dimfrost;n349137 said:
Om man drar brickorna slumpmässigt när rollpersonerna går in i en ny zonsektor, vad händer om man drar en bit som inte passar?
Jag tänkte att det bara ska finnas två typer av terräng som man behöver passa ihop: land och vatten. Och nästan alla brickor skulle ha minst en sida med båda typerna. Om det skulle vara så att rollpersonerna har gått runt en sektor så att bara en typ av bricka passar där får man helt enkelt dra tills man hittar en sådan och blanda in resten igen.

Jag tänker mig en fullösning för de brickor som består helt av land eller vatten. Dessa ligger vid sidan om i två högar. Inblandade bland de vanliga brickorna ligger brickor där det står "hel" eller liknande. När man får en sådan drar man en bricka från högen med hela land- eller vattenbrickor, beroende på vilken av terrängtyperna rollpersonerna färdas över.

Dimfrost;n349137 said:
Vid vissa tillfällen kan man väl få en hint om vad som finns i intilliggande sektorer (typ om man klättrar upp på något högt, eller ser något uppstickande torn eller något). Kan man hantera detta?
Om rollpersonerna får möjlighet att blicka ut över en intilliggande sektor får man helt enkelt dra brickan och lägga ut den i förväg. (Men man kanske markerar på något sätt att rollpersonerna inte har varit där, så de vet bara lite om hur terrängen ser ut, inte vilka faror som finns.)

Dimfrost;n349137 said:
Vilket system har du för poängräkning för bönderna?
Naturligtvis räknar man per stad, och man får 4 poäng per stad som man dominerar med sina bönder.

pingas

Warrior
Borde göras i stilen som du har som exempel. Den är Perfekt om du skulle vilja göra expansioner för andra genrer! T.ex. fantasy med slott, byar och ruiner.