Nekromanti Mutant år noll och Mutant UA - är de kompatibla?

HenrikBergander

Veteran
Joined
26 Feb 2014
Messages
4
Med andra ord, kan jag ha nytta av mitt material från Undergångens arvtagare i Mutant år Noll och isåfall hur konverterar man?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,250
Location
Stockholm
Eftersom spelen utspelar sig i olika tidsperioder är den värld som används ganska olika i de två varianterna. Mutant År Noll utspelar sig mycket närmare katastrofen och är ungefär som en prequel till MUA. I Mutant År Noll finns inget övergripande samhälle, ingen civilisation. Pyrissamfundet har ännu inte bildats, och det finns inga städer. Du spelar en mutant som bor i ett mindre samhälle och tvingas ut i zonen för att samla på dig fynd som kan hjälpa dig och dina vänner att överleva. Regelsystemen är också rätt annorlunda så det är nog svårt att göra en enkel konvertering, snarare får du nog försöka uppskatta vad som motsvarar vad i de olika systemen baserat på din kunskap om respektive system. Däremot är det klart att det går att inspireras av MUA när du spelar M:0, det är ju trots allt samma värld fast långt tidigare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man ska nog se det som helt skilda spel för att uppskatta M-årnoll maximalt. Misstänker att det blir en betydligt mer gritty spelkänsla än i M:UA. Mer Road Warriror, Stalker och The Road än Det susar i säven och 1800-tals arbetarkamp om man säger så. Men gissar bara, då jag inte spelat nya Mutant.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Konvertera rent regelmässigt är nog lika otympligt som att konvertera DnD till Svavelvinter. Systemen har ungefär ingenting gemensamt (vilket är bra, för de gamla systemet var apa imo).


Vad det gäller världen så täcker kloptok det hela rätt bra. Inga spelbara robotar, inga spelbara människor och inga stora civilisationer. Du är en muterad människa som bor i en kåkstad/gammal vält buss/ICA Maxi.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Arfert;n3540 said:
Mer Road Warriror, Stalker och The Road än Det susar i säven och 1800-tals arbetarkamp .
Och inte lika många namnskämt heller...
Arfert said:
Om det är en bug eller feature beror nog på smak. ;)
chrull said:
Idag känns det väldigt mycket som en feature. Annars hade ju en MUA2 varit ett bättre släpp imo.
slanfan said:
Spelarna är ju i position att få namnge monster, zoner och övrigt bös. Så räkna med namskämt...
krank said:
Ja, det konstaterades ju på DanCon att när nu M:ÅN inte har ordvitsar medan M:UA har det, och de ska vara en del av samma tidslinje, så måste de ordvitsiga namnen ha uppstått någon gång mellan spelen...
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
707
Location
Nibiru
Posterna ovan sammanfattar det hela bra - det går nog inte att använda MUA-material rakt av, men absolut för inspiration. En bok som Zonernas Zoologi kan tex säkert användas som inspiration för varelser i Zonen, osv.

Sen vill jag understryka det som kloptok säger ovan - det är samma värld, men långt tidigare. I settingmaterialet finns massor av små spår av "det som komma skall".
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Tomas Härenstam;n3598 said:
Sen vill jag understryka det som kloptok säger ovan - det är samma värld, men långt tidigare. I settingmaterialet finns massor av små spår av "det som komma skall".
Det här bekräftade mina misstankar och gjorde mig typ 1000% mer pepp på spelet. :)
 
Top