Nekromanti Mutant år noll - Varför blir man en slav?

Mundo

Myrmidon
Så jag ska lirar mutant år noll i mellandagarna och en tanke slog mig. Varför blir man en slav i Arken? Alla är uppväxta tillsammans, uppfostrade av den vise "äldre" som jag inte kan tänka mig tillät eller uppmuntrade till slaveri. Så varför finns slaveri?

Såhär går mina tankar just nu. För typ 4 år sådan blev den äldre sjuk och har legat svag och dregglandes på sitt rum sedan dess. Under denna tid har den äldre synts mindre och mindre och bossarna är de som tryckt in nya lagar och regler. Såhär ser lagarna ut.

• You may not disobey the Elder.
• All mutants and humans are equal. (Scrapped when slavery was introduced a few years ago, with some strong reservations)
• You may not use your mutant powers against a fellow member of the People.
• You may not kill a fellow member of the People.
• You may not assault a fellow member of the People.
• You may not steal from a fellow member of the People.
• You must chase strangers away from the Ark, with force if need be.
• You may not leave the Ark. (Scrapped a few years ago since it was never enforced)
You may not rape a fellow member of the People. (Added after some incidents when the People stopped being children and became adults)
You may not hold an artifact as your own, they must be handed into the vault. (Added when the first stalkers returned with artifacts, more of a recommendation than a law)
A slave is not protected by the Commandments from their owner. (Added when slavery came up a few years ago)
A slave is to be fed and clothed by their owner. (Added when slavery came up a few years ago)

De lagar som är skrivna i kursivt tillkom sedan den äldre sjuknade in. Man kan bli en slav på tre olika sätt.
1: Du har begått ett brott men vill inte gå i exil.
2: Du har skulder du inte kan betala.
3: Du begär att bli en slav för att slippa "oroa" sig över att skaffa din egen mat.

Som slav är du bunden till en person, ofta en boss. Du tillhör inte hela arken, även om du i social ställning liknar något mellan genomsnittsmutanten och en av hundarna som hänger i arken.

Detta är dock helt skrivet av mig. I grundboken hittar jag inget som anger -varför- någon blir en slav. Finns det något officiellt på detta eller är det tänkt att vi ska hitta på?
Om det är tänkt vi ska hitta på egna anledningar, har ni någon bra anledning till varför någon skulle bli en slav?

P@n

Veteran
Tack Mundo. Jag hade tagit bort hela grejen med att man kan vara slav för jag fick inte ihop det. tror ditt Nr 2 är hur man kunde bli slav i gamla egypten.

Fridigern

Swordsman
Gillar dina tankar, hade själv tänkt på exil eller slav men lägger till dina andra två punkter också. De bör ha funnits ett tag, troligtvis införde mutanterna detta redan i tidiga tonåren. Den gamle kunde nog inte hävda sig mot bossarna i alla frågor

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
I min senaste MÅ0-kampanj så gav jag spelarna ett val - Starta med en Slavmarknad och då även kunna spel Slav eller så skulle vi skippa slaven (för spelarnas Ark, åtminstone från start). De valde att skippa slaveriet.

Om de hade valt slaveri så hade bakgrunden varit att den gamle är sjuk och bossarna styr Arken i värsta gangster-stil (typ kanske likt Paradise Falls i Fallout 3). Spelarnas ark har då börjat med slaveri och de spelare (de spelare som inte är slavar) kan få en ekonomi i att agera slav-jägare ute i Zonen.
Nu blev det inte så (vilket jag tycker är skönt) utan deras Ark har inga slavar. Men det kommer ju att finnas åtminstone en slp-Ark som är slav-jägare.

Personligen så har jag strukit boss som spelar-roll. Jag tycker att det passar bättre för en slp.

Att en del val, oavsett det gäller roller, talanger, färdigheter, eller som i MÅ0, projekt finns med är lika mycket om inte mer för SLs räkning, så han har pusselbitar att bygga en värld utav.

Harry S

Swordsman
När mer uttalat positiva slaverianhängare i början av 1800-talet ombads att precisera varför det var önskvärt att behålla slaveriet anförde de ett eller flera av följande argument: (1) slaveri är en urgammal institution som har funnits i alla stora civilisationer, (2) slaveri är av avgörande betydelse för Söderns ekonomi, och (3) svarta människor är av naturen underlägsna varelser som därför bör underordnas de vita.
http://blog.svd.se/historia/2013/08/...t-for-slaveri/

Översatt till MÅ0:

1. Slaveri är en urgammal institution i Arken.
2. Slavarna har en avgörande betydelse för ekonomin i Arken.
3. Slavarna är människor från en utdöd Ark. De ses som underlägsna varelser (deras Ark dog ju ut!) som därför bör underordnas Arkens invånare.

Mundo

Myrmidon
Harry S;n136108 said:
http://blog.svd.se/historia/2013/08/...t-for-slaveri/

Översatt till MÅ0:

1. Slaveri är en urgammal institution i Arken.
2. Slavarna har en avgörande betydelse för ekonomin i Arken.
3. Slavarna är människor från en utdöd Ark. De ses som underlägsna varelser (deras Ark dog ju ut!) som därför bör underordnas Arkens invånare.
Det funkar dock inte jättebra till MÅ0. Arken är ung och vi har inga besökare från några andra arker.
Däremot kan det hända att man i senare läge utvecklar slaveriet såklart.

Alternativt så har någon hittat någon gammal historiebok som talar om slaveriet och efter det bestämmer sig arkens bossar för att det ska införas igen för det "fungerade bra i den gamla världen".

Harry S

Swordsman
Mundo;n136140 said:
Alternativt så har någon hittat någon gammal historiebok som talar om slaveriet och efter det bestämmer sig arkens bossar för att det ska införas igen för det "fungerade bra i den gamla världen".
Men 2 och 3 kräver inte en historiebok. De kräver bara taskig människosyn och ekonomiska fördelar. Människorna från andra arker kan de ha stött på i zonen. De kan vara lösdrivande människor från en ark som har gått under.

Jocke

Man med skägg
Jag tänker mig att det är ett ganska naturligt steg när barn har fått skapa ett samhälle. När jag var liten var "jag blir din slav i x dagar" en ganska vanlig sak att köpslå med.

Mundo;n135998 said:
Så jag ska lirar mutant år noll i mellandagarna och en tanke slog mig. Varför blir man en slav i Arken? Alla är uppväxta tillsammans, uppfostrade av den vise "äldre" som jag inte kan tänka mig tillät eller uppmuntrade till slaveri. Så varför finns slaveri?
Intressant frågeställning. Slaven och bossen är två roller som har väckt mycket diskussioner och funderingar. De kan vara komplicerade, ur flera aspekter, och i en grupp med nya eller unga rollspelare kan det vara klokt att inte använda dem som rollpersoner.

För att svara mer direkt på din fråga - den Gamle introducerade inte slaveri, det är ingen organiserad institution i Arken. Arken är (till en början) överhuvudtaget inte ett välorganiserat samhälle, utan ett Flugornas herre-samhälle med unga mutanter.

Regelboken said:
Men den trygga tiden är förbi. Konservburkarna är nästan slut, och kampen hårdnar om dem som finns kvar. Ni hungrar. Fraktioner bildas, bossar i toppen och slavar i botten.
Så varför bli en slav? Svaren kan variera, men vanligast torde vara att någon boss helt enkelt tvingar dig till det. Eller erbjuder skydd och mat i utbyte mot det.

Jocke;n136170 said:
Jag tänker mig att det är ett ganska naturligt steg när barn har fått skapa ett samhälle. När jag var liten var "jag blir din slav i x dagar" en ganska vanlig sak att köpslå med.
Precis så.

Tre solar

Hero
Jocke;n136170 said:
Fast att du lekte slav som liten är ju svårt att separera från att slaveri är ett historiskt faktum i den värld där du lever.

En av utgångspunkterna i år noll är ju att det inte finns någon kultur så det finns inte så mycket att referera till. Så om man ska gå Eon på frågan skulle jag säga att den troligaste anledningen till att någon blir slav är att han/hon valts ut som annorlunda och/eller fysiskt eller psykiskt svagare än ett flertal andra personer som därför hjälps åt att trycka ned henne.

Så jag tänker det mer som mobbning än som ett ekonomiskt arrangemang: utan institutioner är slaveriet rimligtvis mycket ineffektivt för att producera och ackumulera tillgångar. Kanske kan man tänka slavarna som en dyr accessoar - att slavarna visar att du är en boss, snarare än att det är de som gör dig till boss.

Mundo

Myrmidon
Tre solar;n136259 said:
Fast att du lekte slav som liten är ju svårt att separera från att slaveri är ett historiskt faktum i den värld där du lever.
This. Som fan. Du blir inte slav "på random" i en värld där slaveri inte finns i någons tankegång. Bilden på slav i grundboken är en slav med en tjock boja runt vänster fotled. Det blir liksom lite... Hur gick vi från "Ja men eftersom du delade med dig av krubb så städar jag din lya" till "nu ska du ha en fotboja med kedja och ett klot".

Att det blir kass med mat och det skapar polarisering medan den gamle blir allt sämre och sämre, javisst. Men det måste ju, som det beskrivs i grundboken, vara ett nytt problem. Några veckor, max ett halvår såsom jag läser det ur böckerna. Ganska snabb tid för att fixa en slav institution liksom.

Lupus Maximus

Tekniker
Nu har jag inte läst kampanjdelen av år noll, men...

Om jag skulle spelleda med de befintliga reglerna skulle jag börja med att döpa om "slav" till "grovarbetare" eller liknande. Slaveri skulle vara en möjlighet, men inte låst till den rollen.

En slavmarknad förutsätter en rätt stor organiserad slavhandel, vilken en ark med ett par hundra invånare inte har även om de har slavar. Trots allt, hur ofta kommer slavar att byta ägare även om hälften var slavar?

Även om uppfödda slavar är att föredra, då de inte vet om något annat liv, så stödde sig både Sydstaterna, Karibien och Romarriket sig primärt på tillfångatagna personer. Det är dyrt att låta någon växa upp till produktiv ålder, även om man sätter barnen tidigt på lättare sysslor.

Om man vill ha med slaveri från början skulle jag låta den gamle varit sjuk ett längre tag, och att han eller hon gjort misstaget att låta bossarna vara ett filter mellan sig själv och resten av arken, alternativt själv varit drivande i införandet av slaveri (något form av kastsamhälle).

Det kan också ha varit en maktkamp i arken, och slavarna är de från den förlorande sidan.

.113

Swashbuckler
Tänkte bara, nu har jag inte läst boken men min man slänger in lite psykologi å sånt så får man väl tänka på några saker.

Som jag förstått det är det en gammal person, resten är typ barn som växt upp själva?

En person kan inte på ett bra sätt ta hand om hundra barn. Det. Innebär att barnen får sköta sig själva mycket.

Barn är grymma och egennyttiga. Barn måste uppfostras för att bli fina och snälla. Man måste visa dem. De lever många gånger i faser som säger i stort sett "allt är mitt" och barn är dåliga på att dela med sig.

Så, i ett nybyggt samhälle utan föräldrar som lär dem konsekvenser och hur man ska bete sig mot andra så lär det vara få riktigt snälla barn, även om de bättrar sig som vuxna så bör de vara om inte annat väldigt praktiska och överlevnadsinriktade, samt väldigt själviska. Att de kommit på bojor är nog mest av en slump men definitivt inte något speciellt konstigt.

Harry S

Swordsman
Tre solar;n136259 said:
Så jag tänker det mer som mobbning än som ett ekonomiskt arrangemang: utan institutioner är slaveriet rimligtvis mycket ineffektivt för att producera och ackumulera tillgångar. Kanske kan man tänka slavarna som en dyr accessoar - att slavarna visar att du är en boss, snarare än att det är de som gör dig till boss.
Nja. Hela Arken är väl dålig på att producera och ackumulera tillgångar i sådana fall. Slaven kan vara relativt minst lika lönsam i ett samhälle som är dåligt på att producera och ackumulera tillgångar som i ett samhälle som är bra på det.

Jag tror att fördelarna med slaveri är större i primitiva samhällen där fysisk arbetskraft är eftertraktad. När samhället utvecklas så konkurrerar maskinerna ut slaven som billig arbetskraft.

Det var i den mindre utvecklade södra staterna i USA som slaveriet var som mest utbrett.

Harry S

Swordsman
.113;n136299 said:
Barn är grymma och egennyttiga. Barn måste uppfostras för att bli fina och snälla. Man måste visa dem. De lever många gånger i faser som säger i stort sett "allt är mitt" och barn är dåliga på att dela med sig.
De är knappast inte grymma av naturen. Det är nog som du skriver faser de går igenom. Men man kan tänka sig att barn som växer upp utan föräldrar gör det för att de växer upp i en hård värld (varför skulle föräldrarna annars ha försvunnit) vilket sätter sina spår.

Men jag tycker man kan vända på resonemanget. Varför skulle slaveriet inte ha uppstått i Arken? Varför skulle Arkens invånare ha en sådan människosyn att de värderar alla människor lika? Det behöver de väl också en historiebok för att komma på lika väl som att de skulle behöva en historiebok om slaveriet för att känna till det.

Harry S

Swordsman
Mundo;n136282 said:
This. Som fan. Du blir inte slav "på random" i en värld där slaveri inte finns i någons tankegång.
Det kanske är precis det man blir. Varför skulle slaveri ha funnits i kulturer som existerat separerade från varandra om det inte har uppstått "på random"? Och även i kulturer där slaveriet har en historisk bakgrund så måste några utgjort den första generationen slavar. Är det inte märkligt att vissa fenomen är allmänmänskliga om de inte kan ha uppstått naturligt ur människan och samhällsutvecklingen?

Själv tror jag att slaveriet har just med samhällsutvecklingen att göra. När samhället befinner sig i en viss utvecklingsfas så är det alltför praktiskt att hålla sig med slavar för att människan ska kunna låta bli. Att människan tror att hon har tänkt ut slaveriet är bara ett sätt för människan att tillmäta sig större betydelse än hon har över utvecklingen. Slaveriet är en samhällsreaktion. Rättfärdigandet av slaveriet är en efterhandskonstruktion.

Sedan behöver inte steget mellan att vara slav och att vara löneslav vara större än man gör det till i spelvärlden. Att vara slav i MÅ0 behöver inte vara så mycket värre än att jobba på McDonalds i dagens samhälle.

Det är precis den här typen av diskussioner som är en stor del av poängen med Mutant: År Noll. Spelet har inget färdigt samhälle som SL ska plugga in och lära ut till spelarna - i stället är det spelarna själva, utifrån en mycket begränsad premiss och med stöd av spelets regler, som skapar samhället som växer fram i Arken.

Exempelvis är organiserad slavmarknad som nämns i kommentarerna ovan inget som finns i spelet från start, utan ett "projekt" som spelarna kan genomföra under spel. Andra projekt är allt från kannibalism och envälde till bibliotek och demokrati. Om slaveri förblir en del av samhället i Arken är alltså till stor del upp till spelarna.

Harry S

Swordsman
Tre solar;n136259 said:
En av utgångspunkterna i år noll är ju att det inte finns någon kultur så det finns inte så mycket att referera till. Så om man ska gå Eon på frågan skulle jag säga att den troligaste anledningen till att någon blir slav är att han/hon valts ut som annorlunda och/eller fysiskt eller psykiskt svagare än ett flertal andra personer som därför hjälps åt att trycka ned henne.
Hm. Det är konstigt att alla projekt i MÅ0 är så konstruktiva. Det är precis som om mutanterna sitter och trycker på facit över vad ett samhälle behöver ha. Jag saknar idiotprojekt som:

1. En maskin för att göra patroner av sand.
2. Evighetsmaskinen.
3. Vapen med böjd pipa (för att skjuta runt hörn).

Ett sätt att få in detta i spelvärlden hade kunnat vara att spelarna bara får välja Vapenutveckling och när projektet är klart så får man slå på en tabell för att se om man lyckas utveckla en fabrik för skrotvapen eller en fabrik för böjda pipor. Om resultatet blir fabrik för böjda pipor så kanske man kan få utveckla en fabrik för skrotvapen för halva kostnaden efteråt eftersom människorna i Arken trots allt har lärt sig ett och annat om vapenteknik när de gjöt sina böjda pipor.

Tre solar

Hero
Harry S;n136363 said:
Nja. Hela Arken är väl dålig på att producera och ackumulera tillgångar i sådana fall. Slaven kan vara relativt minst lika lönsam i ett samhälle som är dåligt på att producera och ackumulera tillgångar som i ett samhälle som är bra på det.

Jag tror att fördelarna med slaveri är större i primitiva samhällen där fysisk arbetskraft är eftertraktad. När samhället utvecklas så konkurrerar maskinerna ut slaven som billig arbetskraft.

Det var i den mindre utvecklade södra staterna i USA som slaveriet var som mest utbrett.
Du missförstår mig. Grundprincipen i exploatering är att en person får ut mer än "sin del" genom att en annan person får ut mindre.

Slaveri bygger på tvång. För att slaveri ska vara lönsamt måste det kostnaden för att kontrollera slaven vara mindre än vinsten av att kunna tilltvinga dig hennes arbete.

Utan några institutioner som rättfärdigar slaveri är det mycket svårare att upprätthålla en sådan arbetsdelning. Det är därför jag påstår att det är ineffektivt: om du kan tjäna 10 kr på att jobba en dag och jag lika mycket, men du istället ägnar din dag åt att tvinga mig att ge dig mina 10 kr har du inte blivit rikare än om du jobbat själv - särskilt inte om du dessutom måste förse mig med mat och hålla mig inlåst.

Det vore mycket smartare att bara spöa mig på rasten och ta mina lunchpengar.

Tre solar

Hero
Harry S;n136364 said:
Men jag tycker man kan vända på resonemanget. Varför skulle slaveriet inte ha uppstått i Arken? Varför skulle Arkens invånare ha en sådan människosyn att de värderar alla människor lika? Det behöver de väl också en historiebok för att komma på lika väl som att de skulle behöva en historiebok om slaveriet för att känna till det.
Slaveri är inte en människosyn, utan en specifik ackumulationsmetod.