Nekromanti Mutant år noll - Varför blir man en slav?

Lupus Maximus

Tekniker
Vad definierar en slav? Vissa räknar t.ex. bara slaveri av typen den amerikanska södern, medan andra även räknar in det svenska statarsystemet och värnplikt. Straffarbete anses vara slaveri av vissa, men inte av andra. I det forna Egypten var alla teoretiskt slavar till faraon, och orden för slav och tjänare var hyfsat utbytbara (inte att blandas ihop med de latinska, och engelskans, härkomst för ordet servant).

Slaveri förutsätter en människosyn att det är rätt att hålla kvar en person i en viss situation. Mekaniseringen har haft en stor del till slaveriets avskaffande, men utan några få avgörande böcker från Engelsmän som lyckats ta sig hem igen, vid rätt tidpunkt och det är inte säkert att slaveriet hade avskaffats ännu. Att England var en av 1800-talets supermakter hjälpte till att driva igenom den policyn i stora delar av världen.

.113

Swashbuckler
Nä, barn är inte nödvändigtvis grymma, men de är också oförstående för väldigt mycket och det spelar in otroligt mycket hur de blir behandlade. Jag menar spädbarn kan dö av att inte ha mänsklig närhet. De är väldigt lättpåverkade. Barn som växt upp utan föräldrar, enbart med sina syskon och andra barn i en "flugornas ö" setting där man bygger upp ett samhälle kommer vara väldigt grym, jämfört med våra mått.

Jag jobbar på dagis, man märker väldigt fort på ett barn när det är ett ensambarn eller när de får som de vill ofta hemma, de blir väldigt egennyttiga och så, det märks tydligt. Barn tar av varandra saker, om man inte lär dem att dela med sig. Och det här är alltså barn på ålder 3-5 ungefär. De flesta har dock lärt sig vid det här laget att dela med sig och vilka regler som gäller på dagis även om det är annorlunda hemma.

Så, slaveri tror jag absolut är en möjlighet i ett samhälle där barn växer upp helt utan föräldrar. Fotbojor, kanske lite ovanligt men eftersom mänskligheten är som den är och det absolut kommer komma ett flertal barn som är narcistiska, ledare eller liknande och här finns ingen som egentligen stoppar dem så.. Ja, det kan hända.

Och som någon skrev, slaveri har folk kommit på lite här och där under olika tider i världshistorien, på olika platser. Det är liksom en ganska logisk sak. Inte "medmänsklig" men absolut inget konstigt.

Landrim

Warrior
Det var ett tag sedan jag spelade MÅ0, men jag har för mig att i vår ark var det så att när den gamle blev sjuk så var det väldigt många som ville ta på sig ledarrollen. Detta ledde till att det blev mycket maktspel och gängbildningar i arken. När en boss röjdes undan utav någon annan så togs den bortsopade bossens underhuggare som slavar av den starkare bossen och dennes gäng

.113

Swashbuckler
Mundo;n136478 said:

Ja, rent tekniskt heter det förskola men jag är uppväxt med att förskola är det man har just före skolan, alltså det som kallas förskoleklass nu, vilket bara låter besvärligt. Det händer absolut mer på dagis( :p) nu än förut, men man kunde väl kommit på nått bättre namn då utan att få det att låta så rörigt :p

Rent tekniskt borde väl inte barnen kalla mig Fröken heller som manlig förskolelärare, men å andra sidan bryr jag mig inte alls ;)

DAGIS DAGIS DAGIS DAGIS!!!!

:)

Mundo

Myrmidon
.113;n136533 said:
Rent tekniskt borde väl inte barnen kalla mig Fröken heller som manlig förskolelärare, men å andra sidan bryr jag mig inte alls ;)

DAGIS DAGIS DAGIS DAGIS!!!!

:)
Jag hade en flicka som var mycket nyligen invandrad från ett annat land i Europa och varken hon eller mamma kunde svenska. När mamman skulle förklara vad jag var för något för sin dotter sa hon "proffessore". Jävlar du. Inget fröken här inte. Jag är proffessorn!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tre solar;n136429 said:
om du kan tjäna 10 kr på att jobba en dag och jag lika mycket, men du istället ägnar din dag åt att tvinga mig att ge dig mina 10 kr har du inte blivit rikare än om du jobbat själv
Ditt resonemang bygger på att jag faktiskt kan tjäna lika mycket pengar som du, något som definitivt inte behöver vara fallet om du är mycket starkare och uthålligare än mig och allt jag har är ett gevär med massor av kulor.

Sen är det dessutom möjligt att jag har kontroll över det tillgängliga arbetet så att du faktiskt inte har möjlighet att tjäna 10 kr på egen hand om inte jag låter dig göra det.

Och slutligen tycker jag hela ditt resonemang blir en smula felfokuserad om man tänker sig en värld där maten är dyrbar eller inte ens går att köpa för pengar. Då blir "slaveriet" där du får mat mot arbete snarare en form av anställning där du får din lön i form av en väldigt dyrbar resurs. Slav blir sålunda en mer bildlig beskrivning av ett förhållande där du kanske egentligen är fri att göra vad du vill, men eftersom du också måste äta har du inget annat faktiskt val än att slava åt mig.

Så jag kan tycka att slav i det här fallet snarare är att betrakta som en slags kontraktstjänare. Att det kallas slav kan ju härledas till betydelseförskjutning i ordet eller bara kreativ frihet från författaren i det estetiska valet av ord.

Tre solar;n136431 said:
Slaveri är inte en människosyn, utan en specifik ackumulationsmetod.
Det kan självfallet vara både och.

.113

Swashbuckler
Mundo;n136561 said:
Jag hade en flicka som var mycket nyligen invandrad från ett annat land i Europa och varken hon eller mamma kunde svenska. När mamman skulle förklara vad jag var för något för sin dotter sa hon "proffessore". Jävlar du. Inget fröken här inte. Jag är proffessorn!

Ja, första dagen så var det en kille som kom fram å sa "Fröken!" sen såg han sjukt fundersam ut... sen sa han "Killen!" Så några gånger blev jag Killen sen blev de fröken ;)

Men jag är så järnspikars manlig att jag kan klä mig i klänning och kalla mig fröken utan att det gör något! ;)

Staffan

Myrmidon
Tre solar;n136429 said:
Utan några institutioner som rättfärdigar slaveri är det mycket svårare att upprätthålla en sådan arbetsdelning. Det är därför jag påstår att det är ineffektivt: om du kan tjäna 10 kr på att jobba en dag och jag lika mycket, men du istället ägnar din dag åt att tvinga mig att ge dig mina 10 kr har du inte blivit rikare än om du jobbat själv - särskilt inte om du dessutom måste förse mig med mat och hålla mig inlåst.
Om jag bara kan hålla en slav, visst. Men om jag kan lägga min tid på att övervaka kanske fem slavar, och pressa ut motsvarande 7 kr vardera från dem (även slavar behöver ju äta), så har jag då fått in 35 kr i stället för de 10 jag hade fått på eget arbete. Det blir mindre arbete gjort totalt, men jag får ut mer.

Tre solar

Hero
Staffan;n136906 said:
Om jag bara kan hålla en slav, visst. Men om jag kan lägga min tid på att övervaka kanske fem slavar, och pressa ut motsvarande 7 kr vardera från dem (även slavar behöver ju äta), så har jag då fått in 35 kr i stället för de 10 jag hade fått på eget arbete. Det blir mindre arbete gjort totalt, men jag får ut mer.
Det jag ifrågasätter är alltså att du kan övervaka fem slavar utan att något annat än din styrka legitimerar det.

Tre solar

Hero
En rimlig anledning att bli slav är om man inte får stanna i Arken annars.

Staffan

Myrmidon
Tre solar;n136908 said:
Det jag ifrågasätter är alltså att du kan övervaka fem slavar utan att något annat än din styrka legitimerar det.
Kanske inte. Beror på om jag är bättre rustad än dem - har jag en pistol och de inte kan man hota dem med "Visst, ni kanske kan ta mig, men jag kommer att döda minst en av er. Är det värt den risken?"

I grund och botten rör det sig om en ekonomisk ekvation - hur många slavar kan en människa bossa över på en gång? Hur mycket överskott producerar varje slav? Hur mycket hade man själv producerat om man gjort något produktivt istället? Där har du grundfaktorerna i om slaveriet är ekonomiskt eller inte.

Harry S

Swordsman
Tre solar;n136431 said:
Slaveri är inte en människosyn, utan en specifik ackumulationsmetod.
Men om vi säger att slaveriet är en ackumulationsmetod som kräver institutioner för att finnas. Behövs det verkligen avancerade institutioner för att hålla 20 slavar i en Ark på 200 invånare? Räcker det inte med ett par Bossar?

Sedan är det väl inte så viktigt om Arken får ihop det arkekonomiskt? De är ju på väg att dö ut så då kan de lika gärna ha en ofungerande Ark-ekonomi som en del av alla problem de brottas med.

Lupus Maximus

Tekniker
Har man celler att låsa in folk i, och har dem under övervakning samt kanske ihopkedjade/ihopknutna (chain gangs) medan de jobbar kan 3-4 beväpnade med gevär övervaka kanske 30-40 stycken. Om någon lyckas fly, så måste slavägaren kunna hålla de befintliga under uppsikt med några övervakare medan några spårar upp rymlingen. Det räcker att fly längre än vad de är redo att följa efter.

Men var skall man fly? Vilka alternativ finns det? En slavägare som anser sig "ta hand om sina slavar" kanske låter de som flyr löpa. Som någon romare sa, som visste exakt var sin förrymde slav befanns sig; "vad säger det om mig, om jag inte klarar mig utan min slav?"

Staffan

Myrmidon
I M0 är ju dessutom, som jag förstår det (har bara spelat ett fåtal sessioner, så jag känner inte till eventuella SL-hemligheter) större delen av världen radioaktiv, och Arken är ett av de få ställen som är "rent". Det gör ju också slavar mindre benägna att rymma, om de inte råkar känna till något annat radioaktivitetsfritt ställe.

Harry S

Swordsman
Lupus Maximus;n137034 said:
Men var skall man fly? Vilka alternativ finns det?
Det är inget alternativ att fly. Arken är ett naturligt fängelse. Straffet för att försöka fly är att bli fri och utkastad ur Arken. Arken är institutionen. Däremot så får slavägarna passa sig så att slavarna inte gör revolution. Men det är kanske precis det som händer när spelledaren drar hotkortet Revolt!

Lupus Maximus

Tekniker
Det är ju lite det som var min poäng. Vet man om (eller tror) att det finns ett bra och trevligt samhälle som kommer att ta emot en, så finns det något att fly till. Men redan en halvdan slavägare är nog ofta bättre än att överleva själv i vildmarken för de flesta.

Sedan revolter... De flesta slavrevolter i Romarriket verkar handla mer om att de ansåg att just de inte skulle vara slavar, inte en revolt mot slaveriet som institution. Så slavägarna kanske behöver se upp, men oberoende om den lyckas eller misslyckas, så är det mycket möjligt att arken fortfarande har slavar.

Två böcker som kan vara av intresse. Men de ger snarare information åt ett håll som slaveriet kan utvecklas till då verkligen länder hunnit formas (så långt in i längre kampanjer för M:Å0)
Ancient Slavery and Modern Ideology (var dock länge sedan jag läste den, då jag hittade den på biblioteket. Har dock köpt den och skall läsa om den) http://www.amazon.co.uk/dp/1558761713/ref=pe_385721_37986871_TE_item

How to Manage Your Slaves (en fiktiv instruktionsbok baserad på historiska dokument) http://www.amazon.co.uk/dp/1781252513/ref=pe_385721_37986871_TE_item

Mundo

Myrmidon
Staffan;n137036 said:
I M0 är ju dessutom, som jag förstår det (har bara spelat ett fåtal sessioner, så jag känner inte till eventuella SL-hemligheter) större delen av världen radioaktiv, och Arken är ett av de få ställen som är "rent". Det gör ju också slavar mindre benägna att rymma, om de inte råkar känna till något annat radioaktivitetsfritt ställe.
Jupp. Som om inte det vore nog så finns det gott om skit som kan mörda en ute i zonen om man inte är en zonfarare, så majoriteten av alla slavar skulle gå rakt in i ett bakhåll från något elakt, skitstort djur och sen ätas upp. Något som de säkert påminns om av sina ägare.