Nekromanti Mutant år Noll

Zid

Veteran
Hej!

Jag är lite intresserad av att köpa Mutant År Noll och skulle vilja höra vilket intryck ni har haft när ni spelat det. Vi är en spelgrupp på ca fyra pers som spelar ungefär en gång i veckan. Hur är spelupplägget? Är allt fokuserat på att bygga sin bosättning? VI är också en spelgrupp som gillar regler, så vi föredrar något mer komplicerade spel (Eon III) framför enklare.

Jag har även en fråga kring de olika Zonkompendierna- är de som små äventyr i sig?

Tack på förhand.

Honken

Hero
Mutant år noll är rätt så enkla regler, det finns tankar att man ska bygga upp sin "ark"... Men också att man ska ut i "zonen" och hitta gammal teknologi. Det är mer fokuserat på berättandet och storyn än på regler och komplexitet. Jag skulle vilja säga att Mutant år Noll och Eon III ligger ganska mitt emot på spektrat.

/H

Khan

Kondottiär
MÅ0 är ett bra spel, men det är klart mindre komplicerat än Eon III. Systemet bygger på tärningspölar där du tar några tärningar för grundegenskaper, några för färdigheter och några för eventuella prylar du har som hjälper till (vapen i strid, verktyg när du bygger, etc)

Spelet är närmast tvådelat där hälften av tiden är tänkt att man ska bygga upp sin bosättning och andra hälften att man ska ut och utforska Zonen och den postapokalyptiska vildmarken.

Zonen är ett hexcrawl med tydliga kartor som upptäcks ruta för ruta, kilometer för kilometer. Zonkompendierna är fulla med händelser och äventyr som kan klämmas in i princip i vilken ruta som helst. Kampanjen som följer med är väldigt löst hållen och kan dras ut på väldigt länge eller spelas väldigt fort. Kortfattat och utan att spoila är det ett antal kartrutor (som kan läggas var som helst) som behöver besökas för att få ledtrådar om var mutanterna kan hitta det mytiska Eden.

Men man kan skita i kampanjen och bara spela i sin egen lilla bosättning också - efter ungefär halva vår spelgrupps spel blev det mycket tyngre fokus där för oss när RP bestämde sig för att de ville ta över och bli bossar där istället för att utforska och hitta Eden. Mycket roligt intrigspel, men där får man inte lika mycket stöd som Sl som man får i utforskningsbiten.

Kan rekommendera spelet, men räkna inte med komplicerade långdragna strider och detaljismnivå i Eon-stil. Det är mer enkelt, gritty och mycket av spelet handlar bara om att man ska ha mat för dagen.