Nekromanti [Mutant 2089] Muterade djur - Ett försvartal

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
256
Leon;n337696 said:
Världen i Mutant Alpha 2089 består av:
5. Enstaka satelliter, forskningstationer, enklaver, utposter och rymdbaser - som Vorpost Muskö (den enda civilisationen i det förrödda skandinavien)
Skit, jag som hade hoppats på att megastaden Botnia på något mirakulöst sätt skulle överleva katastrofen...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Doktor Laser;n337697 said:
Skit, jag som hade hoppats på att megastaden Botnia på något mirakulöst sätt skulle överleva katastrofen...
Shhh, avslöja inte existensen av denna undervattniska megaenklav. Som namnet antyder sträcker den sig ju från Gävle i sydväst till Uleåborg i nordost med sitt hjärta i sektor Undre Kvarkens breda korridorer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Jag vaknar. Neonljuset från gatan utanför sticker i ögonen. Eftermiddag. Min skalle bultar som ett magbahntåg med gravitronglapp. Vad drack jag igår egentligen? Tokjos från de radioaktiva pyrmarkerna? Idiot. Samma som i förgår. Hololarmet går som en glitchad siren. Vänta. Det där är inte morgonlarmet. Det är inkräktarlarmet.

Plötsligt är jag klarvaken. Mot neonljuset tornar en enorm gestalt upp sig. Stål och krom och vapen från golv till tak. Det hade kunnat vara en mördarrobott modell Skarprättare om det inte var för de små bitarna skinn och kött som återstår - händerna, en blek snabel. En gång var monstrositeten en muterad tapir. Jag kan se metallblänk på knogarna - järvklor. En överhottad stridscyborg. Blicken är tom och galen. Full av cyberspsykos. Varför är jag inte död än?

Så talar tapiren. Tydligt, välartikulerat, till och med belevat. "Var är leveransen, Orion? Bärenstern har inget tålamod med problemlösare som dumpar varorna vid första tecken på trubbel." Effekten är förvirrande, det tar mig några ögonblick att förstå. Någon har hackat stackarens röstmodulator. Antagligen samma person som håller tillbaka den uppdämda cybervrede som lurar bakom den tomma blicken. En delikat situation. Det gäller att hantera den med min vanliga finess.

Jag skjuter först.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Leon;n337720 said:
Jag vaknar. Neonljuset från gatan utanför sticker i ögonen. Eftermiddag. Min skalle bultar som ett magbahntåg med gravitronglapp. Vad drack jag igår egentligen? Tokjos från de radioaktiva pyrmarkerna? Idiot. Samma som i förgår. Hololarmet går som en glitchad siren. Vänta. Det där är inte morgonlarmet. Det är inkräktarlarmet.

Plötsligt är jag klarvaken. Mot neonljuset tornar en enorm gestalt upp sig. Stål och krom och vapen från golv till tak. Det hade kunnat vara en mördarrobott modell Skarprättare om det inte var för de små bitarna skinn och kött som återstår - händerna, en blek snabel. En gång var monstrositeten en muterad tapir. Jag kan se metallblänk på knogarna - järvklor. En överhottad stridscyborg. Blicken är tom och galen. Full av cyberspsykos. Varför är jag inte död än?

Så talar tapiren. Tydligt, välartikulerat, till och med belevat. "Var är leveransen, Orion? Bärenstern har inget tålamod med problemlösare som dumpar varorna vid första tecken på trubbel." Effekten är förvirrande, det tar mig några ögonblick att förstå. Någon har hackat stackarens röstmodulator. Antagligen samma person som håller tillbaka den uppdämda cybervrede som lurar bakom den tomma blicken. En delikat situation. Det gäller att hantera den med min vanliga finess.

Jag skjuter först.
Alltså, det här förtjänar ett eget spel!
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Håller med Måns! Otroligt inspirerande, Leon! Och en strålande blinkning till Star Wars! Ett eget spel där grundboxen har med beskrivningen av muterade djur så som vi tycker att de borde hanteras, samt platserna Leon beskriver skulle vara fantastiskt! Det skulle ju vara fantastiskt om de muterade djuren när man spelade dem, hade egenskaper som verkligen anspelade på djurets unika förmågor istället för en ganska allmän tabell med mutationer som slumpas fram, vilket var fallet med tidigare Mutant (Gamla till UA). Där man verkligen är supersnabb och bra på att klättra om man är en panther, kan smälta in i omgivningen om man är en kameleont (tänk vilka industrispionage en sådan skulle kunna göra!) etc. För någon vecka sedan började jag skriva på ett nytt äventyr till Mutant 2089, känner nu att jag måste arbeta om det och få in all häftig inspiration härifrån :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Franz;n337722 said:
Håller med Måns! Otroligt inspirerande, Leon! Och en strålande blinkning till Star Wars! Ett eget spel där grundboxen har med beskrivningen av muterade djur så som vi tycker att de borde hanteras, samt platserna Leon beskriver skulle vara fantastiskt! Det skulle ju vara fantastiskt om de muterade djuren när man spelade dem, hade egenskaper som verkligen anspelade på djurets unika förmågor istället för en ganska allmän tabell med mutationer som slumpas fram, vilket var fallet med tidigare Mutant (Gamla till UA). Där man verkligen är supersnabb och bra på att klättra om man är en panther, kan smälta in i omgivningen om man är en kameleont (tänk vilka industrispionage en sådan skulle kunna göra!) etc. För någon vecka sedan började jag skriva på ett nytt äventyr till Mutant 2089, känner nu att jag måste arbeta om det och få in all häftig inspiration härifrån :)
Cool! Tackar :) Får erkänna att jag gillar slumptabellerna. Coolt med pantrar med fladdermusvingar ;)

Dela gärna äventyret, vore kul att läsa!
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
256
Ju mer jag funderar på det, desto mer peppad blir jag på att se ett Hjältarnas Tid-hack för det här såsom Swedish Chef nämnde! Varje form av djurfamilj hanteras som separata folkslag med egna förmågor som gör att de känns unika och särskiljda från varandra.

Utöver det tänker jag att Wyrd-färdigheten ersätts med någon sorts svårdefinierad mänsklig empati-färdighet (kallad Antro eller något annat lämpligt namn), och sedan samlar man på sig Skuld (som så klart kallas något annat cyberpunkigt teknobabbel) när man aktiverar mutationer och cybertech. När Skuld överstiger värdet i Antro börjar Dåligt Skit hända, beroende på om det var cybertech eller mutationer som fick bägaren att rinna över...

Ja ja, då vet jag vad jag har att filosofera över när jag hällt upp fredagswhiskyn ikväll.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
TeknoChock är ju redan här nästan. Är nog det enklaste att modda om man snabbt vill komma igång.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Måns;n337733 said:
TeknoChock är ju redan här nästan. Är nog det enklaste att modda om man snabbt vill komma igång.
Har inte läst, men verkar ju ha allt utom möjligen djurmutanter?

Gillar att det har rymdkolonier :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Leon;n337734 said:
Har inte läst, men verkar ju ha allt utom möjligen djurmutanter?

Gillar att det har rymdkolonier :)
Ja, det är väldigt mycket Low Life/High Tech. Och retrocyberpunk.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Leon;n337724 said:
Cool! Tackar :) Får erkänna att jag gillar slumptabellerna. Coolt med pantrar med fladdermusvingar ;)

Dela gärna äventyret, vore kul att läsa!
Jag gillar slumptabellerna när man spelar muterade människor, men när jag spelar muterat djur gör tabellerna att det aldrig riktigt blir som jag tänkt mig! Glömmer aldrig den gången jag ville göra en cool räv och slumptabellen gav mig en snabel :D

Jag ska absolut dela det! Jag är nästan färdig med ett äventyr som jag snart ska lägga upp, bara illustrationerna och kartorna kvar. Det äventyret har (bland många andra muterade djur) ett muterat lejon, så det borde ju falla dig i smaken :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Egentligen är väl det här ett hack till Fria Ligan motorn? Mycket finns redan till Alien och mutantiterationerna.

Metamekaniken med mutations poäng, stress etc kan ersättas med Framtidsstress. För mycket Framtidsstress leder till olika typer av bryt för olika klasser - djur-ilska för djurmutanter, cyberpsykos för cyborg är.

Och alkohol och droger hjälper med stressen...

Franz;n337738 said:
Det äventyret har (bland många andra muterade djur) ett muterat lejon, så det borde ju falla dig i smaken :)
;) ser fram emot det
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
256
Leon;n337741 said:
Egentligen är väl det här ett hack till Fria Ligan motorn? Mycket finns redan till Alien och mutantiterationerna.

Metamekaniken med mutations poäng, stress etc kan ersättas med Framtidsstress. För mycket Framtidsstress leder till olika typer av bryt för olika klasser - djur-ilska för djurmutanter, cyberpsykos för cyborg är.

Och alkohol och droger hjälper med stressen...
Ja bakar man ihop allt från deras Mutant-linje så finns helt klart materialet. Ett tag höll jag på att fundera kring hur man kunde låta resurshanteringen runt mat och vatten förbli en central del av spelet i megastaden, då det är en så fundamental del i reglerna för återhämtning, som det vore synd att tappa på vägen.
Eftersom man sannolikt inte släpar med sig en ryggsäck full med packning i en stad med nudelkiosker runt varje hörn, så var jag sugen på att göra någon sorts sektorkräl (eller Block-kräl, om vi följer Mutant 2089-arkitektur), där varje sektor hade angivet vilka resurser som var dyra respektive billiga - vissa sektorer kanske har tokbilligt vatten (okej, rötvatten, men ändå), medan man får pröjsa skjortan i andra för att inte bli uttorkad. Alltså ett abstraherat system för hur mycket pengar man måste bränna dagligen för att fungera normalt/kunna återhämta sig, beroende på var i staden man befinner sig. Sedan så klart noteringar om hur svårt det är att förflytta sig mellan olika sektorer, eftersom vissa rent-a-cops helt enkelt är mer nitiska och kinkiga med ID-kontroller än andra.
Sedan var ju tanken att kombinera det med någon sorts stöld av jobbförhandlingarna från Red Markets, men det är en annan historia.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Doktor Laser;n337749 said:
Ja bakar man ihop allt från deras Mutant-linje så finns helt klart materialet. Ett tag höll jag på att fundera kring hur man kunde låta resurshanteringen runt mat och vatten förbli en central del av spelet i megastaden, då det är en så fundamental del i reglerna för återhämtning, som det vore synd att tappa på vägen.
Eftersom man sannolikt inte släpar med sig en ryggsäck full med packning i en stad med nudelkiosker runt varje hörn, så var jag sugen på att göra någon sorts sektorkräl (eller Block-kräl, om vi följer Mutant 2089-arkitektur), där varje sektor hade angivet vilka resurser som var dyra respektive billiga - vissa sektorer kanske har tokbilligt vatten (okej, rötvatten, men ändå), medan man får pröjsa skjortan i andra för att inte bli uttorkad. Alltså ett abstraherat system för hur mycket pengar man måste bränna dagligen för att fungera normalt/kunna återhämta sig, beroende på var i staden man befinner sig. Sedan så klart noteringar om hur svårt det är att förflytta sig mellan olika sektorer, eftersom vissa rent-a-cops helt enkelt är mer nitiska och kinkiga med ID-kontroller än andra.
Sedan var ju tanken att kombinera det med någon sorts stöld av jobbförhandlingarna från Red Markets, men det är en annan historia.
Tror det här är 100% rätt spår. Skuld och ägande som grundprincip.

Utgångspunkten är att rollpersonerna alltid är panka och skuldsatta.

Jag skulle köra på ett klassiskt abstrakt kreditsystem. Som oxå funkar som ID-kort - eller security clearance i Paranoia. Man har tillgång till sin Kreditnivå, men för att få resurser från en högre Kreditnivå, eller till och med tillträde till lyxigare sektorer, måste man dra på sig Skuld. Som kan sänka Kreditnivån och leda till våldsam indrivning. Kanske rentav en skuldfälla eller spiral - men designad så att den leder till våldsam urladdning istället för deadlock.

Skuld bör vara en personlig krok för äventyr - till specifika SLPer och fraktioner.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
"Azzu beställde en flaska Standard till. Hans huvud bultade, hans svans slakade och hans läderväst hängde i trasor på honom. Var det detta han kunde vänta sig av NeuBerlin? Hans första intryck av Sektor Golzow hade ändå varit positivt. Staden var full av ljus och liv och lyx. Rinnande vatten, holoreklam och annat han bara hört om som skrönor. Så olikt den ständiga kampen för överlevnad ute på den Brända Jorden. Och folket runt honom såg så bleka och veka ut. Här skulle han lätt kunna ta över som stor-boss, hade han tänkt. Det gällde bara att hitta de två mäktigaste gängen och spela ut dem mot varandra. Så fel han hade. Två timmar senare låg han i rännstenen, mörbultad och förnedrad, med Stålapornas kapos hånfulla "välkommen till storstan, lantis" ringande i öronen. Nu längtade han tillbaka. Till friheten. Till klanen. Till de öppna slätterna. Till sin kromade båge och dess vrålande cylindrar. Vem bryr sig om strålningsröta och mördarrobottar. Han var på fel sida Odermuren nu, och han visste det. Man kan ta mutantkozacken ur zonen, men man kan aldrig ta zonen ur mutantkosacken! Han beställde en tredje flaska Standard."
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
" Sitji spanade in den svansprydde kosacken som ledsamt samlade ölbuteljer framför sig på bardisken. Standard konsumerade den i takt av att det inte fanns en morgondag. Sitji hade hört ryktet att en klanfrände dykt upp i Sektor Golzow men denne marodör såg inte ut att höra hemma i Zagradar-klanen men den skulle kanske kunna övertalas. Han tittade ut på gatan "Cul de Fac, skrek han till", utanför kunde han se att det myllrade ut S.V.O.T:ar ur två mörka Rovvers73. Snabbt var han framme vid den deppige marodören, han lade en av sina fyra rävtassar på främlingens axel och sa på flytande kozackiska:
- Kom, kamrat! Om du vill leva, jag vet var bakdörren på det här sjappat leder."
 
Top