Nekromanti Mutant 2090

terje

xenomorf mystiker
Nyligen tittade jag i mina gamla Mutant 2090 (svarta lådan / "nya" MT) böcker och insåg hur mycket det fanns i det här spelet som aldrig kom fram när vi spelade det i högstadiet.

Cybernetiska implantat kan ge rp eller slp en hel del fördelar, huvudsakligen i strid men med lite kreativitet även i andra situationer. De flesta rp kommer därför att börja spelet med implantat och kommer att skaffa fler under spelets gång. De som inte gör det kommer att vara avsevärt sämre än sina konkurrenter.
Baksidan är ju naturligtvis COS, dvs cybernetikens avhumaniserande effekt där karaktären börjar betrakta sig själv och andra människor som maskiner. Frågan blir hur mycket av din mänsklighet du är beredd att riskera för att vinna konkurrensen?

För att ha råd med cybernetik kommer så gott som alla rollpersoner att börja spelet med skulder till megakorporationer eller organiserad brottslighet. Detta ger ju självklara äventyrskrokar som vi aldrig utnyttjade när vi spelade. Vad är rp beredda att göra för att betala av sina skulder? Vad händer om de vägrar eller inte kan betala?

I dag skulle man säkert kunna göra ett system som hanterar dessa frågor och konflikter bättre än cyber-MT men det fanns mer intressanta saker i den svarta lådan än vad vi använde oss av då det begav sig.

CapnZapp

Myrmidon
Mutant 2090 var ett coolt spel med regler som dög gott för sitt ändamål.

Det stora problemet är istället att hela genren känns trött och föråldrad.

Tror aldrig jag kommer spela Mutant 2090 igen, men det beror till mycken liten del på reglerna...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag håller på att se Ghost in the Shell, Stand Alone Complex nu. Det skulle nog gå att tweaka Nya Mutant en aning och spela i den världen. Om jag bara hade tillräckligt stor fantasi för att hitta lika coola filosofiska frågor som de har i GitS att spinna äventyr kring så hade jag redan kört igång.

Mogger

Hipsteranka
Ja, bara det är en cool premiss. Någon form av Humanity (som i Sorcerer) eller Nature (som i Mouse Guard) skulle kunna hantera det. Just cyberrymden känns lite lam men skulle man byta ut den mot någon form av augmented reality (som i mangan Dennō Coil) som suddar ut gränserna mellan vad som är verkligt och vad som inte är det, och om man dessutom lägger till identitet ("vem är jag, egentligen? Finns jag") som centralt tema tror jag att man har ett riktigt intressant spel! Och allt det här finns i princip i Mutant 2090. Det är bara att lyfta fram det! Men, som sagt, det skulle nog bli coolare som eget nytt spel.

Christoffer

It's all pig.
Har för mig jag sett ett väldigt tjusigt onesheet för Sorcerer för att köra cyberpunk. Demoner är cybernetik, nanoteknologi, droger och annat otyg för att gå bortom det som är möjligt för den mänskliga kroppen och sinnet. Sorcerer skulle nog bli mitt val för att köra Mutant 2090.

Mogger

Hipsteranka
Jag har spelat en eller två ganska cyberpunkiga Sorcerersessioner. Jag spelade en minnesknarkare. Jag köpte minnen från en megacorp som hanterade just folks minnen och blev beroende av det. Men de samlade minnena fick eget liv i mitt huvud (min demon) samtidigt som jag kunde få märkliga deja vu-upplevelser. Sorcerer funkade väldigt bra till det.

Just cybernetiska implantat har jag lite svårt att se hur de ska kunna ha en egen agenda, men jag är inte så inläst på Sorcerer så jag vågar inte säga om det funkar eller inte. Om det funkar, hur skulle det hanteras? Skulle man på något sätt byta ut "demonens" önskningar mot COS och beroende av tungt smärtstillande m.m.? Känns ju ganska intensivt om det funkar!

(Synd att Sorcerer är så förbannat fult, annars hade jag läst det ikväll :gremsmile: )

Christoffer

It's all pig.
Måns said:
Just cybernetiska implantat har jag lite svårt att se hur de ska kunna ha en egen agenda, men jag är inte så inläst på Sorcerer så jag vågar inte säga om det funkar eller inte.
Sådär på rak arm ser jag två lösningar på det.

Första är att bara acceptera att din monsterarm som kan riva sönder tegelväggar kräver att uppleva ljudet av ben som krossas. Sorcerer kan ju fungera precis lika bra (i vart fall om man läser lite AP:s) med demoner som inte är övernaturliga. Ett gäng ungar på en skolgård, en med en pistol. Klart som tusan att pistolen är en demon, klart som tusan den har en vilja att bli avlossad, klart som tusan den har en önskan om att utöva makt över övriga skolungdomar.

Alternativ två är kanske lite enklare att hantera. Demoner är multibillionyencorps, de som ler och opererar in den där linsen i ögat på dig, som förstärker din muskulatur, som ger dig 500 terabyte lagring i skallen. Deras önskemål bör i så fall vara sådant de inte själva kan utföra, ljusskygga grejer, spionage, affärshemligheter, mord, osv.

Men som alltid borde man väl börja med att definiera Humanity.

terje

xenomorf mystiker
Måns said:
Just cybernetiska implantat har jag lite svårt att se hur de ska kunna ha en egen agenda, men jag är inte så inläst på Sorcerer så jag vågar inte säga om det funkar eller inte.
Det är ju lätt att se att en drog inte har en egen vilja, men narkomanens missbruksbeteende fyller den rollen och på samma sätt kan rollpersonens förhållningssätt till sina implantat skapa en vilja som står i konflikt med rollpersonens övriga önskningar.

Poppe said:
Alternativ två är kanske lite enklare att hantera. Demoner är multibillionyencorps, de som ler och opererar in den där linsen i ögat på dig, som förstärker din muskulatur, som ger dig 500 terabyte lagring i skallen. Deras önskemål bör i så fall vara sådant de inte själva kan utföra, ljusskygga grejer, spionage, affärshemligheter, mord, osv.
Detta är nog det alternativ som passar bäst i relation till materialet i MT2090. Demonerna skulle då vara de samma som de fordringsägare rp är skuldsatt till, de förser rp med demoniska krafter cybernetik och kräver i gengäld vissa tjänster = uppdrag av ljusskygg karaktär. Ja, samma som du skrev. :gremtongue:

Poppe said:
Men som alltid borde man väl börja med att definiera Humanity.
Utgår man från MT så verkar Humanity kunna definieras som "förmåga att relatera till andra människor" eftersom den som drabbas av CoS tappar just den egenskapen.

Christoffer

It's all pig.
på samma sätt kan rollpersonens förhållningssätt till sina implantat skapa en vilja som står i konflikt med rollpersonens övriga önskningar.
Yeah, försök håll fast din älskade och försök få hennes förlåt när det enda du kan göra är att greppa henne med din högerarm försedd med exo2000, moddad på svarta marknaden för ett halvt tons grepp mellan tummen och pekfingret.

Detta är nog det alternativ som passar bäst i relation till materialet i MT2090.
Jag tror nog bägge kan fungera rätt bra. När vi körde mycket MT2090 så var det väldigt mycket kidsen mot storcorpsen, folk hackade sig in, snodde pengar och hade sig. Mycket betoning på punk, anarki och antiauktoritärt beteende överlag. Rent spontant känns det svårt att få till det om de som man slår tillbaka mot i underläge, men med en jäkla kool skinjacka och färgglatt hår, är de man gjort en deal med. Men det kanske bara är min trötta eftermiddagshjärna som inte ser alla möjligheter här. :gremsmile: Men, jag tror nog man kan blanda rätt mycket. "Din IR-öga gillar att se nasty skit, det kräver en ständig ström av pengar in på ett konto och i brist på pengar hornhinnor, njurar och andra organiska delar levererade i kylväska till Sabatso Biocorp."

Utgår man från MT så verkar Humanity kunna definieras som "förmåga att relatera till andra människor" eftersom den som drabbas av CoS tappar just den egenskapen.
Japp, den känns helt klockren. Fungerar mycket bra, speciellt som den inte "är" CoS utan CoS är bara en del utav Humanity. Går du ner på 0 och blir ett freak på grund av att du inte ens vet vilka delar som är dina egna eller för att du betett dig som ett as mot allt och alla senaste fem åren?

Men, jag gillar också Jared A Sorenssens definition i den här tråden: http://www.indie-rpgs.com/forum/index.php?topic=4910.msg48873#msg48873

Humanity är förmågan att säga nej.

Genesis

Ni dés ni maître
Poppe said:
När vi körde mycket MT2090 så var det väldigt mycket kidsen mot storcorpsen, folk hackade sig in, snodde pengar och hade sig. Mycket betoning på punk, anarki och antiauktoritärt beteende överlag.
Där har du ju annars Misspent Youth i ett nötskal. Det skulle nog funka med Mutant 2090.

Christoffer

It's all pig.
Genesis said:
Där har du ju annars Misspent Youth i ett nötskal. Det skulle nog funka med Mutant 2090.
Japp! Jag vet. Det står här i bokhyllan och lockar. Men jag verkar inte kunna satt hullingarna i någon ännu för att testa det. Mina förhoppningar om att lyckas med det har inte heller varit så stora så har faktiskt inte ansträngt mig speciellt mycket heller. Kanske får ta med det till Sävcon om man nu far dit och se om någon där nappar... A Con of You verkar bli svårt att både få tid och råd med tyvärr.