terje
xenomorf mystiker
Nyligen tittade jag i mina gamla Mutant 2090 (svarta lådan / "nya" MT) böcker och insåg hur mycket det fanns i det här spelet som aldrig kom fram när vi spelade det i högstadiet.
Cybernetiska implantat kan ge rp eller slp en hel del fördelar, huvudsakligen i strid men med lite kreativitet även i andra situationer. De flesta rp kommer därför att börja spelet med implantat och kommer att skaffa fler under spelets gång. De som inte gör det kommer att vara avsevärt sämre än sina konkurrenter.
Baksidan är ju naturligtvis COS, dvs cybernetikens avhumaniserande effekt där karaktären börjar betrakta sig själv och andra människor som maskiner. Frågan blir hur mycket av din mänsklighet du är beredd att riskera för att vinna konkurrensen?
För att ha råd med cybernetik kommer så gott som alla rollpersoner att börja spelet med skulder till megakorporationer eller organiserad brottslighet. Detta ger ju självklara äventyrskrokar som vi aldrig utnyttjade när vi spelade. Vad är rp beredda att göra för att betala av sina skulder? Vad händer om de vägrar eller inte kan betala?
I dag skulle man säkert kunna göra ett system som hanterar dessa frågor och konflikter bättre än cyber-MT men det fanns mer intressanta saker i den svarta lådan än vad vi använde oss av då det begav sig.
Cybernetiska implantat kan ge rp eller slp en hel del fördelar, huvudsakligen i strid men med lite kreativitet även i andra situationer. De flesta rp kommer därför att börja spelet med implantat och kommer att skaffa fler under spelets gång. De som inte gör det kommer att vara avsevärt sämre än sina konkurrenter.
Baksidan är ju naturligtvis COS, dvs cybernetikens avhumaniserande effekt där karaktären börjar betrakta sig själv och andra människor som maskiner. Frågan blir hur mycket av din mänsklighet du är beredd att riskera för att vinna konkurrensen?
För att ha råd med cybernetik kommer så gott som alla rollpersoner att börja spelet med skulder till megakorporationer eller organiserad brottslighet. Detta ger ju självklara äventyrskrokar som vi aldrig utnyttjade när vi spelade. Vad är rp beredda att göra för att betala av sina skulder? Vad händer om de vägrar eller inte kan betala?
I dag skulle man säkert kunna göra ett system som hanterar dessa frågor och konflikter bättre än cyber-MT men det fanns mer intressanta saker i den svarta lådan än vad vi använde oss av då det begav sig.